• MinNi40

    Referenser efter anställningsintervju

    Jag var på en jobbintervju i fredags eftermiddags där blivande chefen istället för mina två referenser ville ha min nuvarande chef som referens. Mina referenser har båda varit mina chefer, den ena tills för lite drygt ett år sedan, då hon gick vidare till en annan tjänst inom samma företag. Jag har ett tätt samarbete med båda i våra nuvarande tjänster, så de vet vad jag går för även idag.

    Först tänkte jag att jag helt enkelt skulle ge min nuvarande chef som referens efter att ha kolla med honom, men under helgen har jag kommit fram till att det inte känns bra. Det kan påverka min nuvarande tjänst och vad jag får och inte får göra i min nuvarande roll om jag inte får jobbet sen (tex inställda kurser eftersom de inte vet om jag kommer att vara kvar).

    Jag har egentligen inga problem med att blivande chefen på den nya arbetsplatsen tar kontakt med min chef som en sista koll när vi är överens om allt annat, han är nog en bra referens. Men jag vill inte att de tar kontakt med honom förrän de egentligen redan har bestämt sig för mig, har löneförhandlat med mig mm. Dvs jag vill höra att "vi har fått en bra uppfattning om dig och vill gärna anställa dig om vi kan komma överens om anställningsvillkoren och om din nuvarande chef bekräftar den bilden vi fått av dig och dina referenser". Som det är nu lät det mer som att de tänker ringa till lite olika referenser och att de tänker bestämma sig sen. (Det var inget de sa, men det var den uppfattningen jag fick. Han sa väl nåt i stil med att han skulle ha två intervjuer till den kommande veckan, sen ska han ringa på referenserna, också det kommande veckan. Sedan är han på semester och efter semestern bestämmer de sig för vem av de intervjuade de vill anställa. Nånstans däremellan skulle det ev bli tal om en andra intervju också, men det visste de inte än om de ville ha.)

    Jag har inte sökt jobb på ett tag, så jag vet inte hur vanligt det är att ange nuvarande chef som referens. Men jag är nyfiken på hur ni hade reagerat och vad ni hade gjort.

  • Svar på tråden Referenser efter anställningsintervju
  • SofieJ

    Eeh det lät konstigt. Jag hade inte heller velat lämna nuvarande chefen som referens. Man vill kanske inte att hen ska veta att man söker andra jobb. Märkligt att be om det.

  • Anonym (Anställd)

    Jag säger alltid jag kan inte Lämna för nuvarande eftersom de inte vet att jag söker jobb. Enkelt.

  • MinNi40
    SofieJ skrev 2018-02-18 22:58:51 följande:

    Eeh det lät konstigt. Jag hade inte heller velat lämna nuvarande chefen som referens. Man vill kanske inte att hen ska veta att man söker andra jobb. Märkligt att be om det.




    Anonym (Anställd) skrev 2018-02-18 23:15:03 följande:

    Jag säger alltid jag kan inte Lämna för nuvarande eftersom de inte vet att jag söker jobb. Enkelt.


    Tack för era svar! Jag blev lite ställd och osäker, tänkte att det kanske var standard nuförtiden...

    Ja, Anonym (Anställd), jag har lärt mig något i fredags... :-O
  • CitronTulo

    Har också varit med om att den senaste (nuvarande) chefen efterfrågas som referens fast jag uppgett andra.. Hade inte uppgett dåvarande chefen eftersom jag endast haft hen som chef några veckor då gamla chefen slutat, men de ville av princip alltid ta referenser av dåvarande chef för att kolla så det inte fanns någok bakomliggande anledning till att man ville byta jobb.

Svar på tråden Referenser efter anställningsintervju