• Anonym (Donna)

    Okej att fråga exet om telnr till kompisen?

    Jag var tillsammans med en kille i närmare ett år, vi är runt 35 och var ett seriöst förhållande där vi träffade varandras föräldrar och jag i stort sett bodde hos honom periodvis när det funkade med mitt jobb. För två månader sedan tog dock förhållandet slut. Var jag som gjorde slut, men hade legat i luften ett tag och vi skildes som vänner.

    Några gånger när vi varit på fest med hans kompisar så har det varit en annan kille med som jag fått väldigt bra kontakt med och som jag nu tänker mycket på. Var inget flörtigt men vi trivdes i varandras sällskap. Vet att han var singel vid senaste tillfället vi sågs. Nu tänker jag att jag gärna vill ha kontakt med honom, men vet bara hans förnamn och att han inte bor i samma stad som oss men nära utanför! Har försökt hitta honom men lyckas inte!!

    Så nu till min fråga: är det väldigt fräckt att fråga exet om vart jag kan få tag i den andra killen?

  • Svar på tråden Okej att fråga exet om telnr till kompisen?
  • SofieJ

    Ouch. Låter inte som en bra idé... Du lyckas inte hitta honom på Facebook eller Instagram? Eller har ni kanske fler gemensamma vänner än just exet?

  • Anonym (Donna)
    SofieJ skrev 2018-02-19 02:12:10 följande:

    Ouch. Låter inte som en bra idé... Du lyckas inte hitta honom på Facebook eller Instagram? Eller har ni kanske fler gemensamma vänner än just exet?


    Tro mig, har verkligen försökt att hitta honom på andra vis! Vet bla vad han jobbar med, men inte var, och har försökt hitta honom den vägen. Tror inte att han finns på sociala medier då exet inte har honom på FB etc. Jag har ingen kontakt med någon av exets vänner på ett sätt där det skulle verka normalt att jag frågade om den här personen tyvärr!
  • Anonym (absolut inte)

    Mitt ex såg en bild på mig och en kompis och frågade om hon var singel och att han ville komma i kontakt med henne. 
    Jag var över mitt ex sedan länge, men att en människa kan ha så låg respekt för mig. Vi var "vänner" men no more.
    Att ens tänka tanken är så lågt.

  • Anonym (Donna)
    Anonym (absolut inte) skrev 2018-02-19 07:13:49 följande:

    Mitt ex såg en bild på mig och en kompis och frågade om hon var singel och att han ville komma i kontakt med henne. 
    Jag var över mitt ex sedan länge, men att en människa kan ha så låg respekt för mig. Vi var "vänner" men no more.
    Att ens tänka tanken är så lågt.


    Fast om detta hände när det redan var slut mellan er så förstår jag faktiskt inte problemet?

    Jag vill inte sårat mitt ex, men å andra sidan så umgås vi inte längre. Tänk om den andra killen visar sig vara mannen i mitt liv och jag går miste om det för att värna om exets ev. känslor? Tänker om jag skickar ett sms till exet och frågar efter den andra killen telefonnummer utan krusiduller eller förklara att jag skulle vilja dejta honom, är det så fel?
  • hejnina
    Anonym (Donna) skrev 2018-02-19 08:30:15 följande:

    Fast om detta hände när det redan var slut mellan er så förstår jag faktiskt inte problemet?

    Jag vill inte sårat mitt ex, men å andra sidan så umgås vi inte längre. Tänk om den andra killen visar sig vara mannen i mitt liv och jag går miste om det för att värna om exets ev. känslor? Tänker om jag skickar ett sms till exet och frågar efter den andra killen telefonnummer utan krusiduller eller förklara att jag skulle vilja dejta honom, är det så fel?


    Ja, du väljer ju att framställa dig själv hur du vill. Det kommer med största sannolikhet inte tas emot bra, du kommer med största sannolikhet ses som respektlös. Men är det värt det för den här människan som du inte känner så kör på.
  • Anonym (d)

    Har du verkligen försökt hitta honom på egen hand?
    -Skrivit in namnet på Ratsit, rätt stad och rimligt åldersintervall och sedan gått igenom listan? (Det brukar funka om det inte är en av de 4-5 största städerna i landet, du kanske får uppåt 50 träffar, men du kan ju utesluta alla som är gifta t ex)
    -Kollat igenom vänlistorna på FB för de andra vännerna som varit på festerna? (eller andra sociala media)

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Donna) skrev 2018-02-19 08:30:15 följande:
    Fast om detta hände när det redan var slut mellan er så förstår jag faktiskt inte problemet?

    Jag vill inte sårat mitt ex, men å andra sidan så umgås vi inte längre. Tänk om den andra killen visar sig vara mannen i mitt liv och jag går miste om det för att värna om exets ev. känslor? Tänker om jag skickar ett sms till exet och frågar efter den andra killen telefonnummer utan krusiduller eller förklara att jag skulle vilja dejta honom, är det så fel?
    Ja det är precis så fel men eftersom det inte är vad du ville höra och du är ju bara så sugen på den andra snubben så ska du istället hitta sätt att försöka få det att låta till någon bättre an vad det är.

    Kan du för en lite liten stund sluta tänka på vad du vill och se det från någon annans synvinkel än din egen eller är du en sån som tycker dina känslor och behov är centrum i universum? 
  • Anonym (absolut inte)
    Anonym (Donna) skrev 2018-02-19 08:30:15 följande:
    Fast om detta hände när det redan var slut mellan er så förstår jag faktiskt inte problemet?

    Jag vill inte sårat mitt ex, men å andra sidan så umgås vi inte längre. Tänk om den andra killen visar sig vara mannen i mitt liv och jag går miste om det för att värna om exets ev. känslor? Tänker om jag skickar ett sms till exet och frågar efter den andra killen telefonnummer utan krusiduller eller förklara att jag skulle vilja dejta honom, är det så fel?
    Hade skitit fullständigt i om han träffat henne på egen hand, men att gå via mig är väldigt White trash och respektlöst.
  • Anonym (no)

    Nej, det känns verkligen inte ok. Leta som någon skrev via ratsit och alla möjliga ställen först. 

    OM du verkligen inte kan förmå dig till att avstå från att fråga exet så försök göra det lite snyggt. Fråga tex: Du, du vet han den där Micke, jobbade inte han som xx? Vet du vart? Jag har en kompis som letar jobb inom den branschen/vill veta mer om branschen inför karriärbyte eller vad du kan komma på som låter plausibelt. Sedan ber du om hans nr. 

Svar på tråden Okej att fråga exet om telnr till kompisen?