• Vendela75

    Jag har kört fast med min snart 10-åring

    Hej alla kloka!

    Jag separerade från pappan till min äldsta dotter när hon var 3 år, och efter det har jag alltid varit aktiv med kompisar och deras barn istället, åkt på museums och lekland och Skansen och alla möjliga typer av aktiviteter. Och eftersom hon var ensambarn så satsade jag verkligen på att hon skulle ha kompisar istället.

    Detta har gjort att jag har 'kompis-curlat' henne en del, dvs alltid styrt upp lekdejter osv, för hon har alltid varit ett sånt barn som inte 'kan' leka själv. Hon tycker det är jättetråkigt och sitter då bara och klagar.

    För drygt ett år sen fick jag tvillingar som det såklart är fullt upp med, och hon fyller 10 i år så jag känner att det börjar bli läge för henne att styra upp lek med kompisar själv, och att det inte bara är jag som måste höra av mig till föräldrar osv (för nästan inga föräldrar hör av sig till oss, de andra klasskompisarna styr upp själva). Så vid nyår sa jag att nu får du börja sköta det själv.

    Resultatet blir att hon bara ligger på sitt rum och spelar på mobilen istället. 


    Så från att ha lekt med iallafall minst 2 kompisar varje vecka, så blir det nu ingenting utan de umgås endast genom mobilspel.


    Jag håller på att bli galen och tjatar och tjatar, men det verkar som jag curlade för länge för hon verkar oförmögen att själv planera att träffa kompisar osv. Och när jag säger att hon måste lägga ifrån sig mobilen blir hon helt handfallen och har ingen aning om vad hon ska göra. Hon har massor med pyssel och ritblock osv, men vägrar att göra något själv så då vill hon hellre se på tv istället. SUCK!

    Är det någon som känner igen sig i detta och har några tips?

  • Svar på tråden Jag har kört fast med min snart 10-åring
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tror det är vanligt idag att barn inte träffas IRL utan umgås via Internet.
    Det kan nog gälla redan för 10-åringar idag.
    Det är ju så mycket enklare och smidigare så det blir nog lätt så.

  • Fru Nyckelpiga

    Jag har en 8-åring, ensamt barn som jag curlat m kompisar. Jag har också varit orolig som du. Om inte kompisarna tar initiativet till att träffas så kan hen också sitta hemma ensam. (Dock har det blivit att hen har begränsad tid för kompisarna då vi har aktiviteter/träningar inbokade 5dgr/v)

    Hen kan dock hitta på saker själv också, rita, leka fixa här hemma mm. Det blev en stooooooor skillnad när jag tog bort paddan och begränsade mobilanvändandet (raderade de flesta spelen) . Hen blev mycket gladare, trevligare och mer nyfiken än hen var när med sina oneline spel på paddan/telefonen,

    Försök begränsa mobilen- då kanske barnet börjar leva IRL igen. Eller lär sig det.

  • Vendela75
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-19 09:30:45 följande:

    Jag tror det är vanligt idag att barn inte träffas IRL utan umgås via Internet.
    Det kan nog gälla redan för 10-åringar idag.
    Det är ju så mycket enklare och smidigare så det blir nog lätt så.


    Jo jag vet.. tycker det är så svårt att acceptera bara.
  • Vendela75
    Fru Nyckelpiga skrev 2018-02-19 09:44:44 följande:

    Jag har en 8-åring, ensamt barn som jag curlat m kompisar. Jag har också varit orolig som du. Om inte kompisarna tar initiativet till att träffas så kan hen också sitta hemma ensam. (Dock har det blivit att hen har begränsad tid för kompisarna då vi har aktiviteter/träningar inbokade 5dgr/v)

    Hen kan dock hitta på saker själv också, rita, leka fixa här hemma mm. Det blev en stooooooor skillnad när jag tog bort paddan och begränsade mobilanvändandet (raderade de flesta spelen) . Hen blev mycket gladare, trevligare och mer nyfiken än hen var när med sina oneline spel på paddan/telefonen,

    Försök begränsa mobilen- då kanske barnet börjar leva IRL igen. Eller lär sig det.


    Ja det får nästan bli något sånt.. Vi har ju testat några gånger tidigare och då går hon omkring och suckar och ser eländig ut, så är vi snart tillbaka i samma spår igen, men jag måste nog ge det ett nytt försök.
  • No Logo

    Kan du inte hjälpa henne på traven ett tag medan hon kommer in i vanan? Säg att nu vill jag att du ringer/messar/snappar några kompisar för att se om någon vill följa med imorgon och åka pulka/skridskor/baka cupcakes. Föreslå vänner och aktiviteter, påminn, följ upp. Kanske tom curla lite med att köpa hem bakingredienser, påskpyssel, eller ta fram skridskor och termos för att göra fika och ta med.

    Även om många i den åldern umgås mycket på nätet så är det viktigt att träffas IRL också, så skärmbegränsningar kan ju vara lämpligt om det tar över helt.

  • cosinus
    Vendela75 skrev 2018-02-19 09:53:53 följande:
    Ja det får nästan bli något sånt.. Vi har ju testat några gånger tidigare och då går hon omkring och suckar och ser eländig ut, så är vi snart tillbaka i samma spår igen, men jag måste nog ge det ett nytt försök.
    Man måste härda ut. Jag brukar börja varje sommarlov med 1 spelfri7paddfri/mobilfri vecka och barnen är helt håglösa, odrägliga och uttråkade de första 4-5 dagarna. Sen kommer de som ihåg att man kan hitta på saker. 

    På terminerna blir det så pass lite tid hemma. De är i skolan, har aktiviteter och det gör inte så mycket om de spenderar någon timme framför paddan/telefonen men det blir stor procentuell tid av deras lediga tid så inför sommarlovet då de behöver sysselsätta sig själv hela dagarna brukar vi rivstarta så. Föga uppskattat men extremt nyttigt och sen brukar det flyta på med en bra mix egen sysselsättning och lite tid framför skärmen.

    Vi har även spelfria torsdagar och jag har sagt till barnen att ju mer ni gnäller desto mer övertygad är jag om att den behövs.
  • Vendela75
    No Logo skrev 2018-02-19 10:00:04 följande:

    Kan du inte hjälpa henne på traven ett tag medan hon kommer in i vanan? Säg att nu vill jag att du ringer/messar/snappar några kompisar för att se om någon vill följa med imorgon och åka pulka/skridskor/baka cupcakes. Föreslå vänner och aktiviteter, påminn, följ upp. Kanske tom curla lite med att köpa hem bakingredienser, påskpyssel, eller ta fram skridskor och termos för att göra fika och ta med.

    Även om många i den åldern umgås mycket på nätet så är det viktigt att träffas IRL också, så skärmbegränsningar kan ju vara lämpligt om det tar över helt.


    Jag försökte med det litegrann förra året, men hon sa bara att kompisarna inte svarade osv, så fick jag ändå hålla i handen hela vägen tills det hände något...Obestämd Så det var därför jag bestämde att släppa helt och trodde det skulle ge sig efter ett par veckor, men icke.
  • Vendela75
    cosinus skrev 2018-02-19 10:01:39 följande:
    Man måste härda ut. Jag brukar börja varje sommarlov med 1 spelfri7paddfri/mobilfri vecka och barnen är helt håglösa, odrägliga och uttråkade de första 4-5 dagarna. Sen kommer de som ihåg att man kan hitta på saker. 

    På terminerna blir det så pass lite tid hemma. De är i skolan, har aktiviteter och det gör inte så mycket om de spenderar någon timme framför paddan/telefonen men det blir stor procentuell tid av deras lediga tid så inför sommarlovet då de behöver sysselsätta sig själv hela dagarna brukar vi rivstarta så. Föga uppskattat men extremt nyttigt och sen brukar det flyta på med en bra mix egen sysselsättning och lite tid framför skärmen.

    Vi har även spelfria torsdagar och jag har sagt till barnen att ju mer ni gnäller desto mer övertygad är jag om att den behövs.
    Min dotter går på läxfri skola, vilket är bra på många sätt, men det gör att hon har en del fritid på kvällarna då hon bara har en aktivitet hon ska iväg på i veckan. Men jag får stålsätta mig och ställa klockan.
  • tvillingmammaVastmanland
    Vendela75 skrev 2018-02-19 10:10:19 följande:
    Jag försökte med det litegrann förra året, men hon sa bara att kompisarna inte svarade osv, så fick jag ändå hålla i handen hela vägen tills det hände något...Obestämd Så det var därför jag bestämde att släppa helt och trodde det skulle ge sig efter ett par veckor, men icke.
    Mmm... jag har också liknande problem. Min dotter är lite äldre men hon träffar sällan sina kompisar IRL. Hon har flera goda vänner, de är ett litet gäng, någon gång går de på bio och någon gång har det någon liten tillställning hemma hos varandra.
    Själv blir jag ibland orolig när jag ser henne sitta på sitt rum i timtal, när jag var i den åldern var jag alltid med kompisar, vi hade massor av kul.
    När jag säger till henne att jag är orolig så säger hon att hon har vänner men det är svårt att få till att de träffas, de har alla massor av aktiviteter och då krockar aktiviteterna med varandra. De umgås dock via internet på olika sätt.
  • blomman 2

    Min dotter är tio år och använder de sociala medierna väldigt mycket. I början reagerade jag rätt kritiskt men sedan lugnade jag ner mig när jag pusslade ihop hur hennes umgänge ser ut. I skolan har hon många tajta vänner, alltid haft. Sköter skolan och är välmående. Har träning två ggr veckan och matcher på helgerna. Alla kompisar är lika upptagna med aktiviteter ( och så har de läxor också efter en lång skoldag) och bor en bit ifrån. Så de träffas på de sociala medierna och följer varandra där de är kreativa ute på nätet. Tex musik Holly som är så poppis. De ringer varandra på snap chat och planerar saker ihop som de ska göra ii skolan. Hon brukar även höra massor av " pyssel" fast med paddan eller mobilen på samtidigt tex film eller musik. Så...min slutsats blir att hon är AKTIV fast på ett annat sätt än när jag var barn. Önskade förstås att de hade möjlighet att träffas mer i RL men nu ser det ut såhär och tids nog när de blir lite äldre så kommer de att kunna hänga mer med varandra efter skoltid när de slutar på fritids.

  • Vendela75
    blomman 2 skrev 2018-02-19 11:12:06 följande:

    Min dotter är tio år och använder de sociala medierna väldigt mycket. I början reagerade jag rätt kritiskt men sedan lugnade jag ner mig när jag pusslade ihop hur hennes umgänge ser ut. I skolan har hon många tajta vänner, alltid haft. Sköter skolan och är välmående. Har träning två ggr veckan och matcher på helgerna. Alla kompisar är lika upptagna med aktiviteter ( och så har de läxor också efter en lång skoldag) och bor en bit ifrån. Så de träffas på de sociala medierna och följer varandra där de är kreativa ute på nätet. Tex musik Holly som är så poppis. De ringer varandra på snap chat och planerar saker ihop som de ska göra ii skolan. Hon brukar även höra massor av " pyssel" fast med paddan eller mobilen på samtidigt tex film eller musik. Så...min slutsats blir att hon är AKTIV fast på ett annat sätt än när jag var barn. Önskade förstås att de hade möjlighet att träffas mer i RL men nu ser det ut såhär och tids nog när de blir lite äldre så kommer de att kunna hänga mer med varandra efter skoltid när de slutar på fritids.


    Tack för ett bra svar, och jag tänker så ibland också. Det är bara när det känns som att hon blir besatt och inte kan hålla ordning på rummet osv för hon kan bara sitta och titta på skärmen.. Men det handlar kanske inte så mycket om att få bort skärmen, utan mer att ändra skärmvanorna.
  • Alexi

    Går hon på fritids? Jag tror barn som börjar gå hem efter skolan tidigt tappar mycket av allt socialt som sker där.

Svar på tråden Jag har kört fast med min snart 10-åring