• Anonym (Förvirrad)

    Hur är era barn med ADD?

    Min son som går i trean har det jobbigt i skolan på flera sätt. Han har träffat skolpsykologen som gjort ett WISC-test på honom. Han fick en väldigt spretig kurva där vissa moment låg uppe i taket och andra i undre delen av normalspannet.

    Skolpsykologen noterade att sonen kom av sig vid vissa tillfällen under testet men inte mer än att han kom igång igen när hon pratade med honom. Nu är hennes teori att han har ADD men efter att ha läst på om symptomen är jag lite förvirrad för bland annat läste jag att ett tecken var att barnet skulle ha svårt att gå tillbaka till uppgiften igen om det kommit av sig. Vilket han då inte har.

    Hemma kan han vara jättefokuserad i timmar om han gör något roligt. Men även läxor, hemmasysslor mm gör han utan gnäll. Överlag är han oftast glad och harmonisk hemma, det enda gångerna vi ser av hans humör är möjligvis på träningar, då han kan vara en riktigt dålig förlorare.

    Som ni förstår tvivlar jag på hennes teori om diagnos men jag vill samtidigt inte stå i vägen för att sonen ska få stöd för skolsituationen är inte bra.

    Hur är era barn med ADD? Hur märks det i skolan och hemma?

  • Svar på tråden Hur är era barn med ADD?
  • AndreaBD
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-02-19 10:08:53 följande:

    Min son som går i trean har det jobbigt i skolan på flera sätt. Han har träffat skolpsykologen som gjort ett WISC-test på honom. Han fick en väldigt spretig kurva där vissa moment låg uppe i taket och andra i undre delen av normalspannet.

    Skolpsykologen noterade att sonen kom av sig vid vissa tillfällen under testet men inte mer än att han kom igång igen när hon pratade med honom. Nu är hennes teori att han har ADD men efter att ha läst på om symptomen är jag lite förvirrad för bland annat läste jag att ett tecken var att barnet skulle ha svårt att gå tillbaka till uppgiften igen om det kommit av sig. Vilket han då inte har.

    Hemma kan han vara jättefokuserad i timmar om han gör något roligt. Men även läxor, hemmasysslor mm gör han utan gnäll. Överlag är han oftast glad och harmonisk hemma, det enda gångerna vi ser av hans humör är möjligvis på träningar, då han kan vara en riktigt dålig förlorare.

    Som ni förstår tvivlar jag på hennes teori om diagnos men jag vill samtidigt inte stå i vägen för att sonen ska få stöd för skolsituationen är inte bra.

    Hur är era barn med ADD? Hur märks det i skolan och hemma?


    Har bara barn med ADHD och där var läxorna ett stort problem. Men jag är även lärare och har lite erfarenhet av ojämna begåvningsprofiler. Vilka delar är det som är sämst? Om det skulle vara ADD, då borde det vara arbetsminnet (korttidsminnet) och eventuellt perceptionella delar. Man säger att ojämn nivå kan tyda på AD(H)D, men det beror som sagt lite på vilka delar det är. Om ett barn är dålig på språkliga delar, kan det ju snarare tyda på en språkstörning, te.x. 
  • Anonym (Förvirrad)
    AndreaBD skrev 2018-02-19 10:15:11 följande:

    Har bara barn med ADHD och där var läxorna ett stort problem. Men jag är även lärare och har lite erfarenhet av ojämna begåvningsprofiler. Vilka delar är det som är sämst? Om det skulle vara ADD, då borde det vara arbetsminnet (korttidsminnet) och eventuellt perceptionella delar. Man säger att ojämn nivå kan tyda på AD(H)D, men det beror som sagt lite på vilka delar det är. Om ett barn är dålig på språkliga delar, kan det ju snarare tyda på en språkstörning, te.x. 


    Han hade över medel men inom normalspannet på verbalt, över normalspannet på perception, just under medel på arbetsminne (där kom han av sig på ett av delmomenten men det andra gick bättre) och under medel men inom normalspannet på snabbhet. Snabbheten var det lägsta omdömet.

    Han har ingen språkstörning och ett av delmomenten i verbalt var en bra bit över normalspannet. Och ett av de perceptionella var uppe i taket på skalan...
  • AndreaBD

    Hm.... Snabbhet är snabbhet. Det kan bero på många olika saker att någon är långsammare. Ofta relativ låg begåvning, men så verkar det ju inte vara här. Är han långsam när han gör läxor eller andra sysslor? Observera då om han håller en jämn långsam takt eller om han kanske komma av sig, blir avbruten, börjar göra annat. Det senare skulle ju kunna tyda på AD(H)D.

    Det finns mera som kan göra en långsammare. T.ex. mycket lätta epileptiska anfall, absencer. Kan du utesluta det? Har du nånsin sett att han skulle bli frånvarande och inte riktigt kontaktbar? En annan möjlighet är tics eller tvångstankar, en del barn har sånt. Är han petig, gör om saker? Det finns barn som räknar i huvudet eller upprepar saker, och det tar ju tid. 

    Det finns som sagt många möjligheter. Det intressanta är egentligen hur det ser ut när han gör saker. 

  • Anonym (Förvirrad)
    AndreaBD skrev 2018-02-19 13:46:13 följande:

    Hm.... Snabbhet är snabbhet. Det kan bero på många olika saker att någon är långsammare. Ofta relativ låg begåvning, men så verkar det ju inte vara här. Är han långsam när han gör läxor eller andra sysslor? Observera då om han håller en jämn långsam takt eller om han kanske komma av sig, blir avbruten, börjar göra annat. Det senare skulle ju kunna tyda på AD(H)D.

    Det finns mera som kan göra en långsammare. T.ex. mycket lätta epileptiska anfall, absencer. Kan du utesluta det? Har du nånsin sett att han skulle bli frånvarande och inte riktigt kontaktbar? En annan möjlighet är tics eller tvångstankar, en del barn har sånt. Är han petig, gör om saker? Det finns barn som räknar i huvudet eller upprepar saker, och det tar ju tid. 

    Det finns som sagt många möjligheter. Det intressanta är egentligen hur det ser ut när han gör saker. 


    Han skriver långsamt för hand, snabbare på dator. Han tycker det är lite jobbigt att skriva med penna. Jag undrar om det kan bero på att tankarna far iväg för långt och handen inte riktigt hänger med...

    Annars går läxorna bra, han har inget problem att läsa rätt tjocka böcker vilket ju också kräver fokus. Jag har aldrig märkt av att han är okontaktbar, inga tics eller onödiga petigheter.

    Igår satt vi och färgsorterade lego tillsammans en lååång stund, småpratade under tiden och han var lugn och fokuserad. Tänker att det skulle kunna vara en jobbig aktivitet för vissa barn.

    Han har haft det lite kämpigt med att lära sig multiplikationstabellen utantill och uppställning av tal. Men det tror jag mycket har att göra med han löser det mesta i huvudet och inte förstår poängen.

    Nåt han har svårt med är orydliga instruktioner, det kan göra honom frustrerad och efter att ha varit i klassen ett antal dagar kan jag konstatera att hans lärare tyvärr inte är så tydlig och hon blir ofta avbruten.
  • Anonym (Förvirrad)

    Puffar lite, vill gärna ha svar..,

  • Anonym (Oj)
    AndreaBD skrev 2018-02-19 13:46:13 följande:

    Hm.... Snabbhet är snabbhet. Det kan bero på många olika saker att någon är långsammare. Ofta relativ låg begåvning, men så verkar det ju inte vara här. Är han långsam när han gör läxor eller andra sysslor? Observera då om han håller en jämn långsam takt eller om han kanske komma av sig, blir avbruten, börjar göra annat. Det senare skulle ju kunna tyda på AD(H)D.

    Det finns mera som kan göra en långsammare. T.ex. mycket lätta epileptiska anfall, absencer. Kan du utesluta det? Har du nånsin sett att han skulle bli frånvarande och inte riktigt kontaktbar? En annan möjlighet är tics eller tvångstankar, en del barn har sånt. Är han petig, gör om saker? Det finns barn som räknar i huvudet eller upprepar saker, och det tar ju tid. 

    Det finns som sagt många möjligheter. Det intressanta är egentligen hur det ser ut när han gör saker. 


    Här spekulerar vi hej vilt. Jag skulle inte säga att den främsta orsaken till att någon är långsammare är låg begåvning.
  • AndreaBD
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-02-19 14:06:43 följande:
    Han skriver långsamt för hand, snabbare på dator. Han tycker det är lite jobbigt att skriva med penna. Jag undrar om det kan bero på att tankarna far iväg för långt och handen inte riktigt hänger med...

    Annars går läxorna bra, han har inget problem att läsa rätt tjocka böcker vilket ju också kräver fokus. Jag har aldrig märkt av att han är okontaktbar, inga tics eller onödiga petigheter.

    Igår satt vi och färgsorterade lego tillsammans en lååång stund, småpratade under tiden och han var lugn och fokuserad. Tänker att det skulle kunna vara en jobbig aktivitet för vissa barn.

    Han har haft det lite kämpigt med att lära sig multiplikationstabellen utantill och uppställning av tal. Men det tror jag mycket har att göra med han löser det mesta i huvudet och inte förstår poängen.

    Nåt han har svårt med är orydliga instruktioner, det kan göra honom frustrerad och efter att ha varit i klassen ett antal dagar kan jag konstatera att hans lärare tyvärr inte är så tydlig och hon blir ofta avbruten.
    Bra att du "puffade", jag hittade inte tråden.  Det där är svårt, inget ovanligt. Kan ju också vara så att han mognar lite senare, att han kommer ikapp sedan. Många av det som du nämner, som att tycka att det är jobbigt att skriva för hand - det gäller många pojkar (och några flickor också). Sedan är det förstås särskilt vanligt hos pojkar som har ADHD, eller Asperger. Eller dyslexi. 

    När det gäller matte, så har jag märkt att det verkar vara ganska vanligt att barn med AD(H)D glömmer hur man gör. Men man ska inte hänga upp sig på enskilda små svårigheter, det är helhetsbilden man får titta på. Kanske får man ju en klarare bild om man testar på ADD. Några tester för att se hur det är med avledbarheten och impulsiviteten. 

    Det är inte bra att läraren är otydlig.  Antagligen är det lite för högljutt  och stökigt i klassen? Det är inte lätt numera heller. ADD ligger ofta ganska nära Asperger och det där med instruktionerna skulle kunna tyda på Asperger också. Men som sagt, det kan lika väl vara helt normalt och bara lite sent, lite långsamt eller liknande. Jättesvårt. Hör med dem om de kan göra något för att få fram lite mer konkret vilket område han skulle kunna ha problem med. Jag är själv högstadielärare, så jag har inte direkt erfarenhet av lågstadiet förutom genom mina egna barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (Oj) skrev 2018-02-20 07:26:37 följande:
    Här spekulerar vi hej vilt. Jag skulle inte säga att den främsta orsaken till att någon är långsammare är låg begåvning.
    Det var ingen särskilt konstruktiv kritik. Om du vet något mer, säg det då! Kan hända att det är mer så med äldre barn/ungdomar. Kanske finns det mer i den åldern som bara är lite sena. Men jag sa ju också att det kan bero på många olika saker. Och som sagt - kom gärna med nåt konstruktivt! 
  • AndreaBD
    Anonym (Oj) skrev 2018-02-20 07:26:37 följande:
    Här spekulerar vi hej vilt. Jag skulle inte säga att den främsta orsaken till att någon är långsammare är låg begåvning.
    Det var ingen särskilt konstruktiv kritik. Om du vet något mer, säg det då! Kan hända att det är mer så med äldre barn/ungdomar. Kanske finns det mer i den åldern som bara är lite sena. Men jag sa ju också att det kan bero på många olika saker. Och som sagt - kom gärna med nåt konstruktivt! 
  • Anonym (Förvirrad)
    AndreaBD skrev 2018-02-20 09:22:24 följande:

    Bra att du "puffade", jag hittade inte tråden.  Det där är svårt, inget ovanligt. Kan ju också vara så att han mognar lite senare, att han kommer ikapp sedan. Många av det som du nämner, som att tycka att det är jobbigt att skriva för hand - det gäller många pojkar (och några flickor också). Sedan är det förstås särskilt vanligt hos pojkar som har ADHD, eller Asperger. Eller dyslexi. 

    När det gäller matte, så har jag märkt att det verkar vara ganska vanligt att barn med AD(H)D glömmer hur man gör. Men man ska inte hänga upp sig på enskilda små svårigheter, det är helhetsbilden man får titta på. Kanske får man ju en klarare bild om man testar på ADD. Några tester för att se hur det är med avledbarheten och impulsiviteten. 

    Det är inte bra att läraren är otydlig.  Antagligen är det lite för högljutt  och stökigt i klassen? Det är inte lätt numera heller. ADD ligger ofta ganska nära Asperger och det där med instruktionerna skulle kunna tyda på Asperger också. Men som sagt, det kan lika väl vara helt normalt och bara lite sent, lite långsamt eller liknande. Jättesvårt. Hör med dem om de kan göra något för att få fram lite mer konkret vilket område han skulle kunna ha problem med. Jag är själv högstadielärare, så jag har inte direkt erfarenhet av lågstadiet förutom genom mina egna barn. 


    Det är väldigt stökigt i klassen. Gränsar till kaos skulle jag säga. Barnen har ingen respekt för läraren och visar ingen hänsyn till varandra. Det är en ständig rörelse i rummet, även vid genomgångar eller tyst arbete med barn som inte sitter still, går upp för att hämta ny penna, gå på toa, gå ut i korridoren etc. Jag kan på ett sätt tycka sonens reaktioner egentligen är rätt sunda, han visar att han inte funkar i den miljön. Andra barn i klassen är bara tysta och har kunnat glida igenom hela terminer utan att lära sig fundamentala saker...

    Idag pratade jag med skolläkaren som skriver en remiss för utredning men formulerar det brett och ber att de även ska titta på hög begåvning i vissa områden som en möjlig faktor till hans svårigheter. Så får vi se vad den säger. Det är väl lite väntetid tyvärr men jag hoppas vi har mer svar inför mellanstadiet.
  • AndreaBD
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-02-20 21:33:07 följande:
    Det är väldigt stökigt i klassen. Gränsar till kaos skulle jag säga. Barnen har ingen respekt för läraren och visar ingen hänsyn till varandra. Det är en ständig rörelse i rummet, även vid genomgångar eller tyst arbete med barn som inte sitter still, går upp för att hämta ny penna, gå på toa, gå ut i korridoren etc. Jag kan på ett sätt tycka sonens reaktioner egentligen är rätt sunda, han visar att han inte funkar i den miljön. Andra barn i klassen är bara tysta och har kunnat glida igenom hela terminer utan att lära sig fundamentala saker...

    Idag pratade jag med skolläkaren som skriver en remiss för utredning men formulerar det brett och ber att de även ska titta på hög begåvning i vissa områden som en möjlig faktor till hans svårigheter. Så får vi se vad den säger. Det är väl lite väntetid tyvärr men jag hoppas vi har mer svar inför mellanstadiet.
    Där borde föräldrarna  - framför allt till de barnen som inte sköter sig - turas om och vara i klassrummet. Fast, egentligen skulle det räcka om dessa föräldrar skulle säga till sina barn på skarpen. Men rektorn borde ju också agera.

    Det låter väl bra, med skolläkaren!
Svar på tråden Hur är era barn med ADD?