Anonym (Förvirrad) skrev 2018-02-19 14:06:43 följande:
Han skriver långsamt för hand, snabbare på dator. Han tycker det är lite jobbigt att skriva med penna. Jag undrar om det kan bero på att tankarna far iväg för långt och handen inte riktigt hänger med...
Annars går läxorna bra, han har inget problem att läsa rätt tjocka böcker vilket ju också kräver fokus. Jag har aldrig märkt av att han är okontaktbar, inga tics eller onödiga petigheter.
Igår satt vi och färgsorterade lego tillsammans en lååång stund, småpratade under tiden och han var lugn och fokuserad. Tänker att det skulle kunna vara en jobbig aktivitet för vissa barn.
Han har haft det lite kämpigt med att lära sig multiplikationstabellen utantill och uppställning av tal. Men det tror jag mycket har att göra med han löser det mesta i huvudet och inte förstår poängen.
Nåt han har svårt med är orydliga instruktioner, det kan göra honom frustrerad och efter att ha varit i klassen ett antal dagar kan jag konstatera att hans lärare tyvärr inte är så tydlig och hon blir ofta avbruten.
Bra att du "puffade", jag hittade inte tråden. Det där är svårt, inget ovanligt. Kan ju också vara så att han mognar lite senare, att han kommer ikapp sedan. Många av det som du nämner, som att tycka att det är jobbigt att skriva för hand - det gäller många pojkar (och några flickor också). Sedan är det förstås särskilt vanligt hos pojkar som har ADHD, eller Asperger. Eller dyslexi.
När det gäller matte, så har jag märkt att det verkar vara ganska vanligt att barn med AD(H)D glömmer hur man gör. Men man ska inte hänga upp sig på enskilda små svårigheter, det är helhetsbilden man får titta på. Kanske får man ju en klarare bild om man testar på ADD. Några tester för att se hur det är med avledbarheten och impulsiviteten.
Det är inte bra att läraren är otydlig. Antagligen är det lite för högljutt och stökigt i klassen? Det är inte lätt numera heller. ADD ligger ofta ganska nära Asperger och det där med instruktionerna skulle kunna tyda på Asperger också. Men som sagt, det kan lika väl vara helt normalt och bara lite sent, lite långsamt eller liknande. Jättesvårt. Hör med dem om de kan göra något för att få fram lite mer konkret vilket område han skulle kunna ha problem med. Jag är själv högstadielärare, så jag har inte direkt erfarenhet av lågstadiet förutom genom mina egna barn.