• Anonym (Falsk­a anklag­elser)
    Äldre 19 Feb 12:25
    7360 visningar
    33 svar
    33
    7360

    Kan man få hjälp med boende?

    I oktober så flyttade jag och min sambo med våra fyra gemensamma barn till en ny lägenhet i en annan kommun. Då vi flyttade så kunde inte våran Golden valp alltid hålla sig utan råkade göra i trappen vilket vi så klart gjorde rent efter oss.

    Men nu har våran hyresvärd fått in klagomål på oss som är falska. Det började med att en anonym inringade ringde socialtjänsten och sa att våra barn hade dålig hygien. Vart uppkallad till socialtjänsten men dom fann ingen anledning till att öppna ärendet då dom fann inga misstankar om det då dom hade inte fått in någon fler anmälan om det som tex. Från skolan.

    Nu har vi fått flera klagomål som det står att det är smutsigt efter oss i tvättstugan (använder inte den alls sen en månad tillbaka), byter blöja i tvättstugan, rastar hund i tvättstugan/trappen/loftgången, att hunden skäller konstant (det stämmer inte då hunden är aldrig själv och det finns vittnen om att han inteskäller i bostaden. Sen i helgen fick dom ett mail att min sambo ska ha skrikit efter en hyresgäst följt efter och bankat på deras dörr. Ytterligare en sak som inte stämmer. Vi har gjort en polisanmälan på allt detta och dom har påbörjat en polisanmälan på detta. Detta är ett obehag. Känns bara jobbigt att gå utanför lägenheten.

    Har även varit i kontakt med hyresvärden för att bestrida dessa falska anklagelser. Dom kan inte erbjuda något nytt boende. Nu undrar jag om socialtjänsten kan hjälpa till med boende? Får vi något mer klagomål så riskerar vi att bli vräkta på falska grunder.

  • Svar på tråden Kan man få hjälp med boende?
  • Äldre 19 Feb 16:16
    #20
    Anonym (!) skrev 2018-02-19 16:11:48 följande:
    Folk har rätt att ha lugn och ro i sin lägenhet vet du.

    Folk som bor i lägenhet har skyldighet att inte störa sina grannar.
    Fel!!! man får leva i sitt hem på dagtid. JA barn leker och låter. men som granne i ett hus där många LEVER får man tåla sånt. Så nej man kan inte kräva att folk ska sluta leva i sina hem Eller att barn ska sluta leka eller att man inte ska laga mat, tvätta,ducha,knulla,diska,kissa på nätterna mm mm mm
  • Anonym (!)
    Äldre 19 Feb 19:13
    #21
    viseversa skrev 2018-02-19 16:16:37 följande:

    Fel!!! man får leva i sitt hem på dagtid. JA barn leker och låter. men som granne i ett hus där många LEVER får man tåla sånt. Så nej man kan inte kräva att folk ska sluta leva i sina hem Eller att barn ska sluta leka eller att man inte ska laga mat, tvätta,ducha,knulla,diska,kissa på nätterna mm mm mm


    Nu är jag uppvuxen i hyreshus och av dina svar att döma är du inte det.

    NEJ barn får INTE hoppa och springa i en lägenhet.

    NEJ man måste INTE tåla grannar som väsnas.
  • Anonym (många åsikte­r)
    Äldre 19 Feb 19:55
    #22

    TS du har fått bra svar av många här i tråden. Trivs ni bra annars i er lgh eller kan ni tänka er att flytta? Kolla isf efter att byta med någon. 
    Har ni facebook finns ofta sidor där man kan skriva på. 

    Om ni vill bo kvar har ni inget annat val än att försöka ta reda på vem som trakasserar er och varför. Som ni redan gjort är en polisanmälan bra och försök ert allra bästa att klocka tiderna ni påstås störa. 

    Ang störningar, man har aldrig rätt att störa sina grannar, samtidigt har man rätt att leva normalt och de flesta värdar brukar ha inskrivet att man ska tänka på att inte låta för mycket mellan 22-07, men tiderna kan variera.
    Dock, man får som sagt inte störa annars heller eller göra ljud som kan anses vara onormala. Spela musik högt så det stör får man aldrig göra tex. barn som springer är en annan sak, man bör gå ut med barn som har spring i benen, men det är svårt att bli vräkt för en sån sak. Bor man i flerfamiljshus får man tåla en del ljud helt enkelt. Upplever man att ljuden är onormalt höga och stör får man kontakta sin hyresvärd. 

    Man kan kräva att en mätning görs, det kan ju vara så att huset är extremt lyhört och då är det värdens sak att ordna detta. Ta hjälp av hyresgästföreningen om värden struntar i det.

  • Anonym (Falsk­a anklag­elser) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 23:01
    #23
    enmamma skrev 2018-02-19 14:17:25 följande:

    Oj då., med 4 barn och en valp i lägenhet får man nog var en perfekt granne.

    Fundera om det är grannen under er som är missnöjd.


    Nej grannen under är inte den som klagat. Mina barn är inte mer högljudda än några andra barn och det är inte det klagomålen har handlat om.

    Vi trivs i området annars och en flytt vill vi se som sista utvägen.

    Vi har under eftermiddagen varit i kontakt med polisen och det gäller tre brott i detta ärendet och det kommer att överlämnas till åklagaren. Han rekommenderade oss att kontakta socialtjänsten för att informera dom om hur situationen ser ut då barn ska känna sig trygga.

    Så imorgon blir det att ringa dom.
  • Anonym (Grade­r i helvet­et)
    Äldre 19 Feb 23:38
    #24
    Anonym (!) skrev 2018-02-19 19:13:49 följande:
    Nu är jag uppvuxen i hyreshus och av dina svar att döma är du inte det.

    NEJ barn får INTE hoppa och springa i en lägenhet.

    NEJ man måste INTE tåla grannar som väsnas.
    Så du menar att jag kan gå upp och banka på när grannen har sex? Det är störande när jag försöker sova, men jag brukar låta dem hållas. De är rätt snabba av sig.
  • Äldre 20 Feb 12:16
    #25

    Tror inte hyresvärden på er? Det ska mycket till innan de kan vräka er.

  • Anonym (Falsk­a anklag­elser) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:47
    #26
    nevermind skrev 2018-02-20 12:16:28 följande:

    Tror inte hyresvärden på er? Det ska mycket till innan de kan vräka er.


    Hyresvärden vet inte vad hon ska tro.
  • Anonym (X)
    Äldre 20 Feb 21:27
    #27
    Anonym (Falska anklagelser) skrev 2018-02-20 20:47:52 följande:

    Hyresvärden vet inte vad hon ska tro.


    Hen är då skyldig att undersöka, kontrollera själv eller be om bevis.

    Ni kan inte bli vräkta på grund av ogrundade anklagelser.
  • Äldre 20 Feb 21:31
    #28
    Anonym (X) skrev 2018-02-20 21:27:01 följande:
    Hen är då skyldig att undersöka, kontrollera själv eller be om bevis.

    Ni kan inte bli vräkta på grund av ogrundade anklagelser.
    Precis. I så fall skulle ju ni lika gärna kunna pussla ihop en historia om alla grannar och hela huset måste vräkas.
  • Anonym (många åsikte­r)
    Äldre 20 Feb 21:52
    #29
    Anonym (Grader i helvetet) skrev 2018-02-19 23:38:06 följande:
    Så du menar att jag kan gå upp och banka på när grannen har sex? Det är störande när jag försöker sova, men jag brukar låta dem hållas. De är rätt snabba av sig.
    Ja, det har du faktiskt rätt att göra Man får inte vara hur högljudd man vill i ett flerbostadshus, små barn får dock vara mer högljudda än äldre men man måste göra vad man kan för att de inte ska störa, utan att för den skull inte tillåta dem vara barn. 

    Nu gällde ju dock inte klagomålen mot TS med familj barnen om jag förstod det rätt, inte heller finns grund för klagomålen så det är bra att polisen är inblandad så de får rätsida på det hela. 
  • Äldre 23 Feb 22:15
    #30
    Anonym (!) skrev 2018-02-19 19:13:49 följande:

    Nu är jag uppvuxen i hyreshus och av dina svar att döma är du inte det.

    NEJ barn får INTE hoppa och springa i en lägenhet.

    NEJ man måste INTE tåla grannar som väsnas.


    Haha... Självklart får barn hoppa och leka och låta i en lägenhet under dagtid. Det räknas som helt normala ljud.
  • Anonym (!)
    Äldre 23 Feb 22:36
    #31
    Queennr1 skrev 2018-02-23 22:15:03 följande:

    Haha... Självklart får barn hoppa och leka och låta i en lägenhet under dagtid. Det räknas som helt normala ljud.


    Inte när de sker hela tiden. Inte i någon av de lägenheter jag bott i som barn och vuxen. Varken för mig mina barn eller vänner och släktingar.
  • Äldre 23 Feb 23:47
    #32
    Anonym (!) skrev 2018-02-23 22:36:23 följande:

    Inte när de sker hela tiden. Inte i någon av de lägenheter jag bott i som barn och vuxen. Varken för mig mina barn eller vänner och släktingar.


    Vad du och dina vänner tycker och tänker är dock inte synonymt med hur lagar och regler fungerar.
  • Anonym (!)
    Äldre 24 Feb 00:10
    #33

    Vad du TROR är inte synonymt med reglerna i hyresrätter.

    Uppenbarligen har du aldrig varit barn i hyreshus med grannar under och fått lära dig att redan som liten visa hänsyn mot grannar under. Ej heller upplevt hur det är att från morgon till kväll höra spring över huvudet varje dag.

    Så du kan skriva här tills dina fingrar blir blå men reglerna ändras inte.

    Jag kommer inte svara på fler löjliga kommentarer från folk här inne som inte vet hur det är men som bara tror en massa.

Svar på tråden Kan man få hjälp med boende?