• Anonym (Ts)
    Äldre 19 Feb 12:41
    3739 visningar
    13 svar
    13
    3739

    Att flytta från staden till landet..

    Har alltid bott i staden men med min sambo så har vi alltid sedan vi träffades siktat in oss att köpa hus ute på landet.

    Vi har två barn nu, en på tre och en på några månader. Fått chansen att hyra ett hus billigt medans vi fortsätter att spara till vår egna insats för att senare köpa hus.

    Vi kommer tacka ja men jag undrar om det är fler som flyttat till en så helt olik kontrats man är vad vid?!

    Vad gör man där ute mitt i ingenstans??

    Jag ser framemot detta men kan även få lite panik känslor över det.

  • Svar på tråden Att flytta från staden till landet..
  • Anonym (Ur och skur)
    Äldre 19 Feb 13:02
    #1

    Vi bor på landet och har tre barn. Jag är uppvuxen 1,5 mil utanför en mindre ort och min sambo är uppvuxen i villaområde.

    Min sambo hade den här gården när vi träffades. Jag och min tvååring flyttade in till honom och hans treåring för några år sedan. Innan bodde jag i lägenhet med min son.

    Vi har fått ett gemensamt barn.

    Vi gör allt möjligt här ute och tycker att fördelarna är många fler än nackdelarna.

    En fördel är att även mindre barn kan leka ute på gården utan att man som vuxen alltid måste vara med.

    När vi bodde i stan var jag tvungen att gå med honom ut varje gång.

    På vår och sommar hjälps vi åt att odla och skörda sådant som vi kan äta. Jättekul tycker barnen.

    Vi klipper gräsmatta och badar i poolen. Lekstuga har de som de själva har fått måla och inreda. Vi kör fyrhjuling och traktor. Ibland åker vi på utflykt med fyrhjulingarna.

    Vi går på promenader och hälsar på kossor och hästar. Vi cyklar, bygger lådbilar och plockar blommor. Ibland tältar vi i trädgården. Studsmattan är en favorit.

    På vintern blir det en del snöskottning som alla hjälps åt med. Vi grillar ofta ute även på vintern och äter ute för att göra det till en mysig aktivitet. Vi kollar på djurspår och går på skattjakt.

    Gungor, uteleksaker mm finns här så att barnen kan roa sig själva. Men vi har även en del byggprojekt tillsammans. Fågelholkar, kaninburar, veranda och massor av annat. Barnen är med på det mesta faktiskt.

    Skaffade kaniner som de hjälper till att sköta om. Då ska det mockas, vattnas, fodras, klippas klor, byggas hopphinder och kelas. I somras plockade vi massor av pinnar och brännässlor samt annat ätbart för kaninerna. Barnen byggde tillsammans med sina kusiner tre st boxar till kaninerna.

    Visst åker vi in till stan ibland och leker i lekparker eller gör annat men vi upplever att barnen är mer självständiga här ute. Även lilla ettåringen leker själv ute i snön med sina syskon.

    I stan upplevde jag ibland att det blev långtråkigt. Svårt att stimulera sonen när jag själv var sjuk. Här är det en annan frihet och det finns alltid något att göra om man bara vill.

    Det jag upplever som nackdel idag är att det blir mer tvätt när vi är så mycket ute och får smutsiga ytterkläder.

    Samt att det inte är jättekul att behöva gå upp kl 05 och ploga vägen för att kunna ta sig till skola och jobb när det snöat mycket. Och att det luktar lite koskit ibland eller att fönstren blir smutsiga oftare när bonden brukar markerna runt huset.

  • Anonym (Usch)
    Äldre 19 Feb 13:16
    #2
    +1

    Får ont i magen bara av tanken att bo ute i ingenstans. Skulle ALDRIG flytta från stan till landet. Särskilt inte med barn!

  • Anonym (Cityg­irl)
    Äldre 19 Feb 13:26
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-19 12:41:58 följande:

    Har alltid bott i staden men med min sambo så har vi alltid sedan vi träffades siktat in oss att köpa hus ute på landet.

    Vi har två barn nu, en på tre och en på några månader. Fått chansen att hyra ett hus billigt medans vi fortsätter att spara till vår egna insats för att senare köpa hus.

    Vi kommer tacka ja men jag undrar om det är fler som flyttat till en så helt olik kontrats man är vad vid?!

    Vad gör man där ute mitt i ingenstans??

    Jag ser framemot detta men kan även få lite panik känslor över det.


    Storstadsbo i själ och hjärta.

    Vi flyttade till en liten håla på landet.

    Vilken kulturchock!

    Jag hatade det!

    Allt var hemskt!

    Men sen har jag vant mig och nu kan jag aldrig mer tänka mig att bo i stan.

    Här är så lugnt och skönt.

    Jag känner mina grannar som inte skulle kalla grannar i storstan.

    Alla ropar HEJ även om man aldrig sett personen förr

    Det är underbart och speciellt för barn! Man behöver inte tänka på all trafik som finns i stan tex
  • sextio­talist
    Äldre 19 Feb 15:02
    #4

    Bott på landet i två omgångar, inte ute mitt i ödemarken, men tillräckligt mycket på landet, avskydde det, avskydde bilberoendet, långt till affärerna, all framförhållning.
    Jag älskar att gå  skogen och vara ute på landet, men avskydde att bo där.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 16:27
    #5
    Anonym (Citygirl) skrev 2018-02-19 13:26:28 följande:

    Storstadsbo i själ och hjärta.

    Vi flyttade till en liten håla på landet.

    Vilken kulturchock!

    Jag hatade det!

    Allt var hemskt!

    Men sen har jag vant mig och nu kan jag aldrig mer tänka mig att bo i stan.

    Här är så lugnt och skönt.

    Jag känner mina grannar som inte skulle kalla grannar i storstan.

    Alla ropar HEJ även om man aldrig sett personen förr

    Det är underbart och speciellt för barn! Man behöver inte tänka på all trafik som finns i stan tex


    Haha! Ja, det är den där chocken och omställningen som man oroar sig för. SAMT rädslan för att inte kunna ta vara på det fina med att bo sådär. Tänk om man fastnar med paddan och bara liksom vittrar sönder.. nä.

    Men jag Känner att det kommer bli bra, måste bara komma över tröskeln. Jag känner verkligen att staden inte har mer att ge mig efter 20 års av egentligen samma skit.

    Förutom alla aktiviteter för barnen och sushin då. Får göra egen. =)
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 16:29
    #6
    Anonym (Ur och skur) skrev 2018-02-19 13:02:42 följande:

    Vi bor på landet och har tre barn. Jag är uppvuxen 1,5 mil utanför en mindre ort och min sambo är uppvuxen i villaområde.

    Min sambo hade den här gården när vi träffades. Jag och min tvååring flyttade in till honom och hans treåring för några år sedan. Innan bodde jag i lägenhet med min son.

    Vi har fått ett gemensamt barn.

    Vi gör allt möjligt här ute och tycker att fördelarna är många fler än nackdelarna.

    En fördel är att även mindre barn kan leka ute på gården utan att man som vuxen alltid måste vara med.

    När vi bodde i stan var jag tvungen att gå med honom ut varje gång.

    På vår och sommar hjälps vi åt att odla och skörda sådant som vi kan äta. Jättekul tycker barnen.

    Vi klipper gräsmatta och badar i poolen. Lekstuga har de som de själva har fått måla och inreda. Vi kör fyrhjuling och traktor. Ibland åker vi på utflykt med fyrhjulingarna.

    Vi går på promenader och hälsar på kossor och hästar. Vi cyklar, bygger lådbilar och plockar blommor. Ibland tältar vi i trädgården. Studsmattan är en favorit.

    På vintern blir det en del snöskottning som alla hjälps åt med. Vi grillar ofta ute även på vintern och äter ute för att göra det till en mysig aktivitet. Vi kollar på djurspår och går på skattjakt.

    Gungor, uteleksaker mm finns här så att barnen kan roa sig själva. Men vi har även en del byggprojekt tillsammans. Fågelholkar, kaninburar, veranda och massor av annat. Barnen är med på det mesta faktiskt.

    Skaffade kaniner som de hjälper till att sköta om. Då ska det mockas, vattnas, fodras, klippas klor, byggas hopphinder och kelas. I somras plockade vi massor av pinnar och brännässlor samt annat ätbart för kaninerna. Barnen byggde tillsammans med sina kusiner tre st boxar till kaninerna.

    Visst åker vi in till stan ibland och leker i lekparker eller gör annat men vi upplever att barnen är mer självständiga här ute. Även lilla ettåringen leker själv ute i snön med sina syskon.

    I stan upplevde jag ibland att det blev långtråkigt. Svårt att stimulera sonen när jag själv var sjuk. Här är det en annan frihet och det finns alltid något att göra om man bara vill.

    Det jag upplever som nackdel idag är att det blir mer tvätt när vi är så mycket ute och får smutsiga ytterkläder.

    Samt att det inte är jättekul att behöva gå upp kl 05 och ploga vägen för att kunna ta sig till skola och jobb när det snöat mycket. Och att det luktar lite koskit ibland eller att fönstren blir smutsiga oftare när bonden brukar markerna runt huset.


    Låter fantastiskt<3<3<3

    ?Nackdelarna? verkar obefintliga i det stora hela som ni har. Sparar ditt svar i min noteboke som inspirations läsning!
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 16:35
    #7
    Anonym (Usch) skrev 2018-02-19 13:16:03 följande:

    Får ont i magen bara av tanken att bo ute i ingenstans. Skulle ALDRIG flytta från stan till landet. Särskilt inte med barn!


    Varför då, eller om du har lust att motivera?!

    Vi kommer inte bo ensligt men tillräckligt. Absolut måste jag fixa körkort nu haha.

    Men Gärna ge mig plus och minus.

    JAG är rädd för att mina barn ska bli isolerade och pga det naiva. Missa det mångkulturella samhälle vi lever i, inte förstå hur mycket olika människor det finns av alla slag.

    Att de kommer missa chansen till aktiviteter som dans, konst musik osv osv.

    Att när de blir äldre så slår det om bakfoten och de rymmer till storstaden för att knarka.. (skämt & sido)

    Plus är att de kan få chansen att bli lugnare, stabilare och mer självsäkra individer när de slipper leva under city samhällets press av hur man borde se ut och vara. Även, slippa all våld och skjutningar. Osv..
  • Anonym (V)
    Äldre 19 Feb 16:41
    #8
    Anonym (Usch) skrev 2018-02-19 13:16:03 följande:

    Får ont i magen bara av tanken att bo ute i ingenstans. Skulle ALDRIG flytta från stan till landet. Särskilt inte med barn!


    Våra barn trivs precis som vi mycket bättre på landet än i stan. Har bott i stan hela livet fram till för tre år sedan. Det är ett mycket härligare liv här ute. Större livskvalitet.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 17:04
    #9
    Anonym (V) skrev 2018-02-19 16:41:15 följande:

    Våra barn trivs precis som vi mycket bättre på landet än i stan. Har bott i stan hela livet fram till för tre år sedan. Det är ett mycket härligare liv här ute. Större livskvalitet.


    Tror jag också. Livskvalité. Tänker att man lättare kommer i kontakt med sig själv och det som ?räknas?. Sen är ju självklart alla olika med olika livshistorier/erfarenheter.
  • Cadenc­ee
    Äldre 19 Feb 17:09
    #10

    Jag flyttade från stan till landet. Lämnade min hemstad och flyttade 7 mil från mina föräldrar, barnens pappa och barnens farfar (men kom närmare barnens farmor). Ångrar det inte någonstans och vi trivs som fisken i vattnet. Att kunna vara ute mycket och att även minsta dom blir 2 i sommar inte behöver ha ständig uppsikt när han är ute är guld värt. Nu i vår ska vi plöja upp ett land och odla potatis och grönsaker, lök, jordgubbar. Allt är så mycket bättre än att bo i stan, och framförallt att bo i lägenhet. Fy säger Jag!

  • Anonym (Cityg­irl)
    Äldre 19 Feb 19:10
    #11
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-19 16:27:53 följande:

    Haha! Ja, det är den där chocken och omställningen som man oroar sig för. SAMT rädslan för att inte kunna ta vara på det fina med att bo sådär. Tänk om man fastnar med paddan och bara liksom vittrar sönder.. nä.

    Men jag Känner att det kommer bli bra, måste bara komma över tröskeln. Jag känner verkligen att staden inte har mer att ge mig efter 20 års av egentligen samma skit.

    Förutom alla aktiviteter för barnen och sushin då. Får göra egen. =)


    Vi har fått nya perspektiv på livet här.

    I stan hade vi vars en cykel som vi aldrig använde. Cyklar stjäls mitt på ljusa dan även skrotiga.

    Här cyklar vi runt byn och runt åkrarna.

    Det är livskvalitet. Här är så vackert. Så lugnt och skönt.

    Jag kan ställa min splitternya cykel utanför vår lokala ica och den står kvar.

    MEN det tog TID för mig. Jag lämnade min hemstad och det tog säkert tre år innan jag uppskattade allt vi har här på landet.

    Vändpunkten när jag bestämde mig för att aldrig mer bo i storstad var en sommar efter tre år. Vi var utomlands på semester och självklart i e storstad eftersom jag trodde att det är där jag mår bäst så på semestern ska jag minsann befinna mig i en storstad och det var odiskutabelt.

    Då märkte jag hur stressigt det. Alla människor och bilat

    Sån jäkt. Så ofantligt mycket avgaser.

    Då stod jag
  • Anonym (Cityg­irl)
    Äldre 19 Feb 19:11
    #12

    DÄR stod jag och började plötsligt uppskatta hur underbart jag har det i min byhåla på landet.

  • Äldre 19 Feb 23:41
    #13

    Flyttat från stan till landet och varje morgon njuter jag av att få bo där jag bor. Vi har tre barn som stortrivs. Hoppar studsmatta, badar i poolen, spelar fotboll osv osv

    Hundar och kanin älskar det också. Barnen åker skolbuss till skolan ca 10 min. Har ofta ngt extra barn till middagen. Ja man får hämta lämna och skjutsa mycket men för mig/oss är det absolut värt det

Svar på tråden Att flytta från staden till landet..