• Anonym (Ellen)

    Vad händer om jag/vi dör?

    Hej alla sista tiden har tankarna flödat mer och mer om vad som händer om man dör när man har barn med 2st olika pappor.

    Jag har 2st barn på 7 och 8 år . Min sambo har varit med sen dom var 1 och 2år. Barnens pappa har dom ca varannan vecka men våran kommunikation är totalt kaos han har lite problem med att gå vidare trots 7 år isär. Vilket innebär att vi otroligt sällan har kontakt och över lämningen sker via skolan.

    Jag och sambon väntar nu vårt första barn ihop och jag undrar väl 2 st saker egentligen.

    -Vad händer om jag skulle dö ? Har min sambo rätt till något umgänge med barnen ( jag kan tänka mig att barnens pappa kommer vägra) jag tänker på att dom faktiskt kommer att ha ett halvsyskon.

    -Vad händer om både sambon och jag skulle dö ? Hur blir det med barnen ? Eftersom barnens pappa är som han är. Finns det något som säger att barnen har rätt till att träffa varandra ? Dom är ju som sagt ändå halvsyskon.

    Någon som har några bra svar ? :)

  • Svar på tråden Vad händer om jag/vi dör?
  • Glinda från Oz

    Nej, din sambo har ingen som helst umgängesrätt till barnen (förutom ert gemensamma då) Vill bio pappan däremot inte ha någon kontakt med barnen (eller bara lite kontakt) är sannolikheten jättestor att din sambo blir familjehem. Sålänge din sambo inte adopterar barnen finns det inget ni kan göra åt det här.

    Dör ni båda hamnar barnen hos bio pappan om han inte anses olämplig eller inte vill, isåfall blir barnen familjehemsplacerade man kollar i första hand om det finns det någon släkting eller närstående som kan/vill ha barnen. Juridiskt finns det inget som säger att syskonen måste ha kontakt med varann men socialen jobbar för kontakt.

    Lagen är föråldrad och bygger på att man gifter sig innan man får barn, bara har barn med den personen och förblir gifta resten av livet.

Svar på tråden Vad händer om jag/vi dör?