• Cadencee

    Slipat och slipat

    Nu har jag slipat på budgeten flera gånger! Men har nog kommit fram till en budget och ett upplägg som jag är nöjd med. Jag är sambo, jag har 2 barn på heltid (snart 2 och 5 år gamla) och han har 2 barn varannan vecka (snart 8 och 10 år gamla). Sambon äger boendet/gården där vi bor.

    Hyra 1500:-

    Mat 6500:-

    Internet 299:-

    Bilskatt 257:-

    Bilförsäkring 534:-

    Diesel 3000:-

    Barnförsäkring 216:-

    Facket 357:-

    Tandläkaren 72:-

    Barnsparande 200:-

    Mobil 180:-

    Spotify 99:-

    Barnomsorg 1334:-

    Buffertsparande 1000:-

    Semesrersparande 1000:-

    Pensionssparande 500:-

    Nöjessparande 500:-

    Inkomst: 20 008:- (lön, underhåll, barnbidrag)

    Kvar: 2460:- till kläder och nöjen till mig och barnen

    Min tanke är att behålla 1000:-/månad till kläder och nöjen och resterande (ca 1400 ska varje månad in på buffertkontot fmför att jag ska komma upp snabbare till 60 000:-. Vet jag om att jag behöver mer än 1000:- behåller jag det isåfall :)

  • Svar på tråden Slipat och slipat
  • AnnaZL

    Är detta budgeten för dig och din lön eller för dig och sambon tillsammans? (Är det för bara dig verkar maten vara väldigt dyr, 13,000/månad)

  • Linda5
    AnnaZL skrev 2018-02-19 12:58:56 följande:

    Är detta budgeten för dig och din lön eller för dig och sambon tillsammans? (Är det för bara dig verkar maten vara väldigt dyr, 13,000/månad)


    Det var vad jag tänkte på också.
  • Cadencee
    AnnaZL skrev 2018-02-19 12:58:56 följande:

    Är detta budgeten för dig och din lön eller för dig och sambon tillsammans? (Är det för bara dig verkar maten vara väldigt dyr, 13,000/månad)


    Nej det är för mig. Jag betalar för all mat. Så den är enbart på den summan. Diesel och mat är lite högre beräknat än vad det kommer hamna på troligtvis.
  • AnnaZL

    Då har du ju en post som kan bli rejält mycket mindre om du bara betalar maten för dig, dina barn och halva för gemensamma barn.

  • Cadencee
    AnnaZL skrev 2018-02-20 19:58:25 följande:

    Då har du ju en post som kan bli rejält mycket mindre om du bara betalar maten för dig, dina barn och halva för gemensamma barn.


    Betalar maten för alla, det är vår uppdelning. Inga gemensamma barn
  • MissMagnolia

    Skulle inte ha den uppdelningen om jag vore du.

    Säg att du lägger 6000 på mat

    Han lägger 6000 på ränta och amorteringar på (?)

    Låter jämnt och bra när man ser det sådär men säg att ni separerar om några år

    Dina 6000/ månaden har ätits upp och finns inte mer

    Hans blir förmodligen en investering när/om han säljer sin gård

    Fördela förbrukningsvaror så lika som möjligt istället och ha en annan lösning för hyran

    Är vanligt att kvinnor betalar mat och kläder medans männen står för tex bil (boende i det här fallet) Kan bli skevt vid bodelning

  • Cadencee
    MissMagnolia skrev 2018-02-23 16:44:51 följande:

    Skulle inte ha den uppdelningen om jag vore du.

    Säg att du lägger 6000 på mat

    Han lägger 6000 på ränta och amorteringar på (?)

    Låter jämnt och bra när man ser det sådär men säg att ni separerar om några år

    Dina 6000/ månaden har ätits upp och finns inte mer

    Hans blir förmodligen en investering när/om han säljer sin gård

    Fördela förbrukningsvaror så lika som möjligt istället och ha en annan lösning för hyran

    Är vanligt att kvinnor betalar mat och kläder medans männen står för tex bil (boende i det här fallet) Kan bli skevt vid bodelning


    Hans ränta och amorteringar utöver det som vi räknat som gemensamt alltså hans egna utgifter likväl som min telefon tex.
Svar på tråden Slipat och slipat