• Äldre 19 Feb 14:53
    4163 visningar
    8 svar
    8
    4163

    NATURVETENSKAPLIGA orsaker?! :(

    Vad innebär naturvetenskapliga orsaker inom tillexempel kongo?

    Fattar ingenting, ärligt.

    Och detta är ändå intressant

  • Svar på tråden NATURVETENSKAPLIGA orsaker?! :(
  • Äldre 19 Feb 15:46
    #1

    Orsaker till Vad?

  • Äldre 19 Feb 16:04
    #2
    Meriall skrev 2018-02-19 15:46:43 följande:

    Orsaker till Vad?


    Fattar inte själv men naturgeografi kopplade orsaker till Kongo, Afrika

    Kanske torka eller något jag vet inte
  • Anonym (Mella­)
    Äldre 19 Feb 16:43
    #3
    Lina100 skrev 2018-02-19 16:04:34 följande:

    Fattar inte själv men naturgeografi kopplade orsaker till Kongo, Afrika

    Kanske torka eller något jag vet inte


    Menar du att torka kan vara en naturvetenskaplig orsak till att Kongo finns eller vadå?
  • Äldre 19 Feb 16:46
    #4
    Anonym (Mella) skrev 2018-02-19 16:43:43 följande:

    Menar du att torka kan vara en naturvetenskaplig orsak till att Kongo finns eller vadå?


    Nej jag vet inte :))))))
  • jagäre­lsa
    Äldre 19 Feb 16:47
    #5

    Men vad pratar du om?

  • Anonym (T)
    Äldre 19 Feb 16:48
    #6

    Typ att bergskedjor beror på plattornas rörelser?

    Eller hur Golfströmmen påverkar klimatet och hur landet ser ut?

    Svårt att förstå vad du menar

  • Elderb­erry
    Äldre 19 Feb 16:48
    #7

    Är det en skoluppgift? Är den formulerad precis som du skriver?

  • Anonym (Exemp­el)
    Äldre 19 Feb 17:33
    #8

    Ett litet tips är att läsa på om landets historia, varför ser den ut som den gör och vilka av faktorerna är kopplade till naturvetenskap? Vilka faktorer (naturvetenskapliga) påverkar landet idag? (Tänk klimat, nederbörd, geografi mm) och fundera över vad landet har gott om och vad landet har ont om idag och varför.

    Jag kan ge ett grundläggande (och mycket simplifierat) exempel rörande ett annat land.

    Nederländerna är en nation som tack vare sitt geografiska läge vid Östersjön och och sin platta geografi haft ett stort överskott av vindkraft. Historiskt har det haft stor påverkan på ekonomin i området. Vindkraften gjorde det möjligt att skapa odlingsområden rika på näringsämnen när man dränerade stora arealer med vindkraftsdrivna pumpar, redan så tidigt som på 1300-taler. Landets många kanaler är ett resultat av dräneringsarbetet av floden Rhens delta och gjorde dubbel nytta som transportvägar. Flodens sträckning gjorde transporter inom landet och vidare ner i Europa enkla vilket gjorde att handeln blomstrade. Områdets rikedomar gjorde landet (har varit olika konstellationer genom åren) till en politisk stormakt och i förlängningen till en kolonialmakt.

    Du förstår hur jag tänker? Nederländerna idag är ett resultat av lång historia men de grundläggande faktorerna är geografiska, geologiska, hydrologiska och meteorologiska.

Svar på tråden NATURVETENSKAPLIGA orsaker?! :(