• Äldre 19 Feb 22:02
    3265 visningar
    7 svar
    7
    3265

    Dåligt inflytande

    Jag har träffat en underbar lite yngre killa (32), och jag är 39. Nu är det så att min son som är 7 år avgudar honom. Det är för att dom är lite på samma nivå i vissa saker.
    Till exempel jobbade jag kväll. Då visade det sig att båda två hade spelat World of Warcraft ihop på min dator och ätit samtidigt. Jag har lärt min son att vi bara äter i köket. 
    Det är som om att alla unkis-fasoner som han har, tar min son efter. Direkt.

    Egentligen tycker jag väl att det är bra att han tar sig tid med min son och han har jättestort tålamod. MEN jag vill inte att min son ska ta efter en massa ovanor. 
    När jag förklarar åt honom tittar han mest frågande på mig som om det är jätte-konstigt att äta i köket. Så kommer han ihåg just DEN saken ett tag. Men han tänker inte på andra saker. Hux flux såg jag båda två äta makrill direkt ur burken. Jag är helt säker på att de där två hittar på en massa saker som jag inte vet också.
    Hur ska jag få honom att inse att han måste bete sig på ett bra sätt för min son att ta efter?

  • Svar på tråden Dåligt inflytande
  • Äldre 19 Feb 22:33
    #1

    Har du inga ovanor?

  • Äldre 19 Feb 23:41
    #2

    Vad är det för fel på att äta makrill ur burken eller framför datorn?

    Om du har specifika regler för hur saker ska fungera så måste du uttrycka dessa tydligt. Du kan inte bara anta att det du tycker är självklart är självklart för någon annan. Du kan inte bli irriterad för din kille har andra vanor än dig.

  • Anonym (Chill­a lite)
    Äldre 19 Feb 23:46
    #3

    Barn är sällan idioter utan fattar att olika vuxna kan ha olika regler.
    Du och din kille behöver komma överens om vilka regler som gäller er två som par (om ni ska försöka leva ihop) och där är det inte dina vanor som vinner per automatik, utan det handlar om att kompromissa.
    Mina barn vet att jag vill att vi ska äta i köket, men att jag gör undantag vid speciella tillfällen.
    Vissa perioder gör jag fler undantag än andra för att jag inte orkar ta striden, men när jag säger att det är köket som gäller protesterar de väldigt sällan eftersom de har fattat att det är så man egentligen ska göra.

  • Äldre 21 Feb 15:24
    #4

    Du beskriver din nya kille som att han är på samma nivå som din 7-åring i vissa lägen. Du försöker även uppfostra honom på samma sätt som du uppfostrar din son.

    Jag tycker kanske du ska fundera på om du kan låta din 32-åring vara den vuxna man han är eller om du helt enkelt inte ska låta dem vara ensamma utan dig?

    Det låter inte som att du trivs jättebra med situationen.

  • Anonym (Va)
    Äldre 21 Feb 15:27
    #5

    Du verkar ha ganska märkliga regler. Vad gör det att äta framför datorn eller äta ur en burk? Det är väl ändå ingen katastrof? Det gör nog de allra flesta.

  • Anonym (lycka till)
    Äldre 21 Feb 15:41
    #6

    Jättefint ts att du vill vara en bra mamma. 
    Lär din son om aktier /oblig. och sparande, hur o varför man ska läsa avtal och att han tränar fysiskt regelbundet. T ex: Kanske ni alla kan börja på gym ihop ? 
    Varför inte vara delaktig och bara följa och dela, ge o ta emot. Du önskar att han ska följa dina prioriteringar men det är som att slåss emot havet om du inte finner "kontakten" o det gör du inte genom att sätta upp sådana meningslösa regler. Att inte äta framför datorn finner jag ganska tidsödande om jag måste sitta inomhus. Finn intressen ihop, för just nu skapar dom sig sina utan dig. wow är inte lika lätt för dig att följa med i men absolut inte omöjligt, men kanske tidsödande.Sätt er ner tsm o prata om hur ni ska bli NI o inte din son din kille  / du eller son  du / x.

    Man kan inte äta kakan och behålla den ! 
    Lycka Till ! 

  • Äldre 23 Feb 13:14
    #7
    +2

    Om det värsta de gör är att äta utanför köket eller rätt ur burken så bör du tänka på att de positiva aspekterna av att de gör saker tillsammans överväger de olaterna tusen gånger om!

Svar på tråden Dåligt inflytande