• CinnamonGirl

    Hur avancera på bostadsmarknaden

    Har en lägenhet i en Stockholmsförort. Trivs okej med förorten men inte bostadskvarteret. Känner att jag vill vidare. Fick förstahandskontraktet hos den här privata hyresvärden efter 2,5 år i Stockholm. Är ett stökigt område med störande grannar.

    Hur har ni som avancerat på bostadsmarknaden gjort?

    Jag står i alla bostadsköer som finns i länet (har t. ex. 9 år i Stockholm stads bostadskö), har provat bytessajter. Köpa bostad känns inte som ett alternativ då jag bara får låna 1,3 miljoner, och vad får jag för det... en städskrubb i Södertälje? * fniss *


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Hur avancera på bostadsmarknaden
  • riboflavin

    Ibland kan man behöva göra några byten för att få det man vill ha.

    Jag har till exempel bytt bort en etta i markplan utan uteplats mot en tvåa med stor balkong en trappa upp utan hiss, bytte med en granne som började få svårt att gå i trappor. Tvåan bytte jag sen mot ett svindyrt nybygge med dåliga kommunikationer, som ett par år senare fick jättebra kollektivtrafik. När området var färdigbyggt blev det snabbt poppis och jag kunde byta till mig en äldre charmig lägenhet med låg hyra på en bakgata i centrum, stor balkong och ett litet grönområde som närmsta granne.

    Det gäller att hitta vad som är attraktivt med sin egen lägenhet och för vem.

    Ingen ville ju byta till min ganska dyra etta i markplan utan balkong eller uteplats, förutom just tanten ovanpå som tyckte att hon lika gärna kunde använda picnicborden på gården om hon ville sitta ute.

    Tvåan var inte heller jätteattraktiv, förutom för paret som nyss blivit gravida och behövde sänka sina boendekostnader rejält en period. Dyra nybygget föll äldre personer boendes i fastigheter utan hiss i smaken när väl kollektivtrafiken funkade och alla byggarbetarna var klara. Då fick jag drömboendet.

    När man identifierat för vem ens eget boende är attraktivt så får man försöka lista ut hur man kommer i kontakt med dem. Få är egentligen ute på bostadsbytarsajterna, jag har bytt via kontakter eller via lappar på ICA och kyrkans/allmänna anslagstavlor.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur avancera på bostadsmarknaden