• Äldre 20 Feb 09:12
    10608 visningar
    61 svar
    61
    10608

    Är nyttan med ADHD att vissa ska ta risker, så att andra slipper?

     


     


    SVT Vetenskapens värld presenterar hypotesen att nyttan med ADHD är att några få människor tar risker, så att andra slipper. Genom att några få individer är impulsiva och risktagande, så kan resten av befolkningen dra nytta av den kunskap som detta risktagande ger.

    Ett verkligt exempel på detta är att hajattacker i verkligheten drabbar en oproportionerligt stor andel människor med ADHD. Och på så vis får resten av populationen veta var det finns hajar i vattnet, och kan akta sig.


    Vad säger du?

    Källor:


    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1578754/

    www.svtplay.se/video/16937454/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-vad-ar-adhd&tab=201



  • Svar på tråden Är nyttan med ADHD att vissa ska ta risker, så att andra slipper?
  • Äldre 20 Feb 09:17
    #1
    +1
    Fagerlund skrev 2018-02-20 09:12:06 följande:

     

     

    SVT Vetenskapens värld presenterar hypotesen att nyttan med ADHD är att några få människor tar risker, så att andra slipper. Genom att några få individer är impulsiva och risktagande, så kan resten av befolkningen dra nytta av den kunskap som detta risktagande ger.

    Ett verkligt exempel på detta är att hajattacker i verkligheten drabbar en oproportionerligt stor andel människor med ADHD. Och på så vis får resten av populationen veta var det finns hajar i vattnet, och kan akta sig.

    Vad säger du?

    Källor:

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1578754/

    www.svtplay.se/video/16937454/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-vad-ar-adhd&tab=201


    Låter som en sannolik teori. Dessutom har folk med ADHD mycket energi vilket också har många positiva konsekvenser.
  • Äldre 20 Feb 10:20
    #2

    Jag såg också programmet, men jag var tveksam till just det där. Det låter lite långsökt. Inte alla med ADHD är risktagare dessutom. Det finns säkert även andra drag som folk med ADHD står för och som är positiva. Så generellt tror jag ju på att det är så att det finns en anledning att dessa gener finns kvar. 

  • Äldre 20 Feb 11:41
    #3

    Nu har inte sett programmet, men det måste väl gynna dem själva också inom vissa områden med att vara risktagare.

  • Äldre 20 Feb 11:44
    #4
    Pissarro2 skrev 2018-02-20 11:41:08 följande:

    Nu har inte sett programmet, men det måste väl gynna dem själva också inom vissa områden med att vara risktagare.


    Det kan det väl om man har tur. Men det är inte något man väljer. Folk med ADHD är impulsiva, de tänker inte efter så mycket innan de gör något. Och de brukar inte heller utvärdera om det var bra, dvs. de brukar inte lära sig så bra från misstag. Så det är inte någon medveten strategi. 
  • Förvän­tansti­d
    Äldre 20 Feb 12:00
    #5
    AndreaBD skrev 2018-02-20 10:20:46 följande:

    Jag såg också programmet, men jag var tveksam till just det där. Det låter lite långsökt. Inte alla med ADHD är risktagare dessutom. Det finns säkert även andra drag som folk med ADHD står för och som är positiva. Så generellt tror jag ju på att det är så att det finns en anledning att dessa gener finns kvar. 


    Mm så är det nog. Men om man generaliserar, viket man ju gör vid forskning av stora kategorier människor, så är ju den risktagande sidan starkt överrepresenterad bland de med ADHD. Det räcker för att nå den positiva effekten.

    Sen om det är huvudförklaringen är en annan fråga. Det kan ju vara en ?bugg? som råkat fungera tillräckligt bra bara.
  • Äldre 20 Feb 12:02
    #6
    Förväntanstid skrev 2018-02-20 12:00:25 följande:
    Mm så är det nog. Men om man generaliserar, viket man ju gör vid forskning av stora kategorier människor, så är ju den risktagande sidan starkt överrepresenterad bland de med ADHD. Det räcker för att nå den positiva effekten.

    Sen om det är huvudförklaringen är en annan fråga. Det kan ju vara en ?bugg? som råkat fungera tillräckligt bra bara.
    Ja, det låter rimligt. 
  • Äldre 20 Feb 12:12
    #7
    AndreaBD skrev 2018-02-20 11:44:51 följande:
    Det kan det väl om man har tur. Men det är inte något man väljer. Folk med ADHD är impulsiva, de tänker inte efter så mycket innan de gör något. Och de brukar inte heller utvärdera om det var bra, dvs. de brukar inte lära sig så bra från misstag. Så det är inte någon medveten strategi. 

    Poängen är inte att det gynnar dom med ADHD själva, utan alla andra. Om en impulsiv människa simmar ut där det finns hajar och blir uppäten, så vet alla andra sen att det finns haj, och behöver inte testa. 


     

  • Äldre 20 Feb 12:14
    #8
    AndreaBD skrev 2018-02-20 11:44:51 följande:
    Det kan det väl om man har tur. Men det är inte något man väljer. Folk med ADHD är impulsiva, de tänker inte efter så mycket innan de gör något. Och de brukar inte heller utvärdera om det var bra, dvs. de brukar inte lära sig så bra från misstag. Så det är inte någon medveten strategi. 
    Nä det vet jag. Jag ville bara lyfta fram de positivia delarna med ADHD också.
  • Äldre 20 Feb 12:14
    #9
    AndreaBD skrev 2018-02-20 11:44:51 följande:
    Det kan det väl om man har tur. Men det är inte något man väljer. Folk med ADHD är impulsiva, de tänker inte efter så mycket innan de gör något. Och de brukar inte heller utvärdera om det var bra, dvs. de brukar inte lära sig så bra från misstag. Så det är inte någon medveten strategi. 
    Det är ingen medveten strategi, det är en genetisk strategi. Och poängen är inte att de med ADHD ska utvärdera misstagen, utan att andra gör det. 
  • Äldre 20 Feb 12:23
    #10

    Jag såg också programmet, men jag undrar...

    Menade man att det rent biologiskt MÅSTE finnas dessa olika egenskaper hos människor, för att det ska "gå runt"?

    Behövs det risktagande människor lika mycket som det behövs strateger, matematiker och vårdare, t ex? - Alltså menade man att det är "moder natur" som sett till att det finns tillräckligt många med ADHD, så att de kan ta risker för att andra människor (exempelvis vägvisare, strateger, matematiker, etc) ska överleva?
    Typ att risktagarna är som bönderna i ett schackspel; man skickar ut de först och hoppas på att de överlever, men om de inte gör det så kvittar de, då deras egentliga syfte är att eliminera i början av spelet, så att de riktigt tunga pjäserna kan erövra mot slutet?

    Låter ju groteskt att säga så!

Svar på tråden Är nyttan med ADHD att vissa ska ta risker, så att andra slipper?