• Anonym (Vänin­na)
    Äldre 20 Feb 12:44
    6353 visningar
    38 svar
    38
    6353

    Kan soc neka pengar retroaktivt?

    Jag har en god vän som har försörjningsstöd. Vännen har blivit sjuk och har inte kunnat söka arbete pga utredning på sjukhuset. Soc har ändå betalat ut pengar för de månader som vännen var förhindrad att söka jobb och jobba. Nu har vännen varit igång den senaste månaden med att få hjälp att utreda sin arbetsförmåga. Då nekad vännen försörjningsstöd för februari med motiveringen att vännen inte har gjort vad vännen kan för att försöka försörja sig själv. Har socialtjänsten rättigheter att neka ansökan för februari för vad som hände i december och som vännen har fått godkänt i och med att vännen fick försörjningsstöd? Vännen fick avslag på ansökan för februari och har sedan januari varit inskriven på nytt som arbetssökande och gått på alla möten och gjort allt som arbetsförmedlingen krävt. Är det någon idé att överklaga beslutet? Jag hoppas att någon som kan sånt här kan komma med tips och råd.

  • Svar på tråden Kan soc neka pengar retroaktivt?
  • Anonym (soc)
    Äldre 20 Feb 12:54
    #1

    Dom har gjort helt rätt bedömning.

  • Anonym (GoodL­uck)
    Äldre 20 Feb 12:55
    #2

    Jag har gått igenom hundratals utredningar där avslag har överklagats - inte EN ENDA har blivit godkänd hos länsrätten.

    Så att överklaga ser jag som omöjligt, det enda din vän kan göra är att söka på nytt i mars och hoppas på bättre tur.
    Jag har själv varit helt utan inkomst i 3 månader och fått avslag varje gång. Har inte haft något överskott då mitt förra arbete var extremt dåligt betalt och har självklart inga besparingar att ta av.
    Har fått nytt arbete som ska starta på måndag (ett riktigt drömjobb som jag blivit headhuntad till) men eftersom jag nu kommer bli vräkt så kommer jag inte kunna arbeta där. Hur kan man arbeta som hemlös menar jag?
    Så igen, hoppas din vän har mera tur, för min del är det kört och livet är slut nu!

  • Inisar­io
    Äldre 20 Feb 12:57
    #3

    Frågan är om vännen har sjukanmält sig eller om denne enbart varit sjuk och väntade på sjukhusutredning utan att aktiv söka jobb.

  • Anonym (Vänin­na) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 12:58
    #4
    Anonym (GoodLuck) skrev 2018-02-20 12:55:09 följande:

    Jag har gått igenom hundratals utredningar där avslag har överklagats - inte EN ENDA har blivit godkänd hos länsrätten.

    Så att överklaga ser jag som omöjligt, det enda din vän kan göra är att söka på nytt i mars och hoppas på bättre tur.

    Jag har själv varit helt utan inkomst i 3 månader och fått avslag varje gång. Har inte haft något överskott då mitt förra arbete var extremt dåligt betalt och har självklart inga besparingar att ta av.

    Har fått nytt arbete som ska starta på måndag (ett riktigt drömjobb som jag blivit headhuntad till) men eftersom jag nu kommer bli vräkt så kommer jag inte kunna arbeta där. Hur kan man arbeta som hemlös menar jag?

    Så igen, hoppas din vän har mera tur, för min del är det kört och livet är slut nu!


    Det är inte möjligt att de kan vara så dumma? Jag menar att du snart är självförsörjande så då hade det varit billigare att betala din hyra några månader istället för att som nu få försörja dig hur länge som helst och göra dig bostadslös. Jag beklagar din situation.
  • Anonym (Vänin­na) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 13:00
    #5
    Inisario skrev 2018-02-20 12:57:43 följande:

    Frågan är om vännen har sjukanmält sig eller om denne enbart varit sjuk och väntade på sjukhusutredning utan att aktiv söka jobb.


    Anmält sjukdom både hos AF, som pausade vännen som arbetssökande, samt hos soc så klart.
  • Inisar­io
    Äldre 20 Feb 13:11
    #6

    Då är det nog bara att överklaga. 

    För att svara på din fråga om soc kan neka pengar även retroaktivt. Ja, det kan de om de anser att du inte aktivt sökt jobb. Och om jag inte är helt fel ute nu, rätta mig gärna, kräver de tom att jobbansökan ska skickas in även vid sjukdom eller tillfälliga jobb inom utvecklingsstöd. 

  • Anonym (Vänin­na) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 13:18
    #7
    Inisario skrev 2018-02-20 13:11:36 följande:

    Då är det nog bara att överklaga. 

    För att svara på din fråga om soc kan neka pengar även retroaktivt. Ja, det kan de om de anser att du inte aktivt sökt jobb. Och om jag inte är helt fel ute nu, rätta mig gärna, kräver de tom att jobbansökan ska skickas in även vid sjukdom eller tillfälliga jobb inom utvecklingsstöd. 


    Men varför ansöker man då i förskott? Den ansökan som lämnats in i januari gäller februari månad. Trots att vännen blev aktiv arbetssökande i januari och har haft möte om planering med AF så nekade handläggaren på soc ersättning för februari. Det kan jag inte förstå.
  • Inisar­io
    Äldre 20 Feb 13:21
    #8

    Har vännen lämnat in jobbansökan eller ej?

  • Anonym (Vänin­na) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 13:36
    #9
    Inisario skrev 2018-02-20 13:21:33 följande:

    Har vännen lämnat in jobbansökan eller ej?


    Nej men det har inte efterfrågats heller. Det har mer handlat om att soc velat att vännen ska skynda på processen inom sjukvården. Vilket inte är möjligt.
  • Anonym (va?)
    Äldre 20 Feb 13:46
    #10
    Anonym (GoodLuck) skrev 2018-02-20 12:55:09 följande:

    Jag har gått igenom hundratals utredningar där avslag har överklagats - inte EN ENDA har blivit godkänd hos länsrätten.

    Så att överklaga ser jag som omöjligt, det enda din vän kan göra är att söka på nytt i mars och hoppas på bättre tur.
    Jag har själv varit helt utan inkomst i 3 månader och fått avslag varje gång. Har inte haft något överskott då mitt förra arbete var extremt dåligt betalt och har självklart inga besparingar att ta av.
    Har fått nytt arbete som ska starta på måndag (ett riktigt drömjobb som jag blivit headhuntad till) men eftersom jag nu kommer bli vräkt så kommer jag inte kunna arbeta där. Hur kan man arbeta som hemlös menar jag?
    Så igen, hoppas din vän har mera tur, för min del är det kört och livet är slut nu!


    Hur kan du ha fått avslag trots att du varit utan inkomst i 3 månader. Med vilken motivering?
    Jag har ingen koll på försörjningsstöd, men tycker att det låter helt fel , sjukt!
Svar på tråden Kan soc neka pengar retroaktivt?