• Anonym (2,5)

    2,5 åring. Känner mig uppgiven... :-(

    Måste få skriva av mig.

    Har en 2,5 åring hemma. Och en 3 mån bebis.

    Jag känner mig så totalt uppgiven. Vet inte vad jag ska göra. 2,5 åringen trotsar allt. Allt. Jag hinner inte med något. Idag matade jag lilla syskonet. Går sedan förbi storas rum och ser då 2 lådor helt tömda på kläder. Kastade runt i hela rummet. Stora lådor.

    När jag ser det och frågar vad hen gjort så går hen bara därifrån. Inte minsta antydan till ?oj. Det var inte så bra kanske?.

    Igår kväll skrek hen så mkt att jag kan lova att hade någon hört det hade de trott att hen misshandlades. Skrek o skrek för ?ingenting?. Eller kanske snarare för allt. För att hen inte fick ipaden (får inte den efter en viss tid på dygnet), för att hen inte fick sin favorit chips, för att hen inte fick ringa till farmor, för att hen inte fick min mobil etc etc etc. Gallskrek i flera timmar. Utan att överdriva! Jag var totalt matt. Jag lämnade rummet med lilla syskonet och lät hen skrika till hen inte orkade mer.

    Hen bara kastar allt omkring sig. Leker inte med sina leksaker. Utan bara strör dom omkring sig. Eller kastar dom omkring sig. Och går sedan därifrån. Det känns som att hens beteende bara eskalerar.

    Hen är väldigt verbal och smart. Lägger saker på minnet snabbt och lär sig väldigt snabbt. Men just det här är rent kaos. Hen lyssnar inte på tillsägelser. Oavsett hur de sägs. Hen skriker jämt. När hen vill ha något så skriker hen istället för att säga vad hen vill. Och hen kan uttrycka sig så det är inte oförmåga i språket. När man frågar vad hen vill och säger; säg vad du vill ha ist för att skrika. Då säger hen. Men 20 min senare är det samma igen. Skrik. Ist för att säga.

    Var är mitt gosiga barn? Den gosiga vi känner glimtar fram emellanåt men just nu och senaste veckorna/månaderna är det bara kaos! Känns som jag står handfallen mest. O sen börjar hen gråta själv också för att jag kan föreställa mig att hen inte heller själv förstår vad som pågår på insidan. Vad som skapar detta. Känns emellanåt som att man inte får kontakt med hen.

    Känner någon igen? Är vi ensamma i detta?

    Känns så.

  • Svar på tråden 2,5 åring. Känner mig uppgiven... :-(
  • Iowhannah

    Jag är inte i samma sits men har ett barn i nästan samma ålder och känner igen vissa saker, även om mitt barn inte är så extremt (än).

    Hur länge har detta pågått? Jag tänker att det kan vara en reaktion på det nya syskonet, det är ju ändå en stor förändring som skett i hens liv. Får barnet mycket egentid med er föräldrar? Går hen på förskola? Hur är det där isf?

  • annabellelee

    Min son är liknande. Hemsk ibland, gosig ibland. I början trodde jag att han måste vara sjuk för han grät och skrek och kastade sig hit och dit. Det kändes som det måste vara mer än att han var tvungen att klä på sig eller att en viss leksak stoppades undan. Men nej.

    Om det bara är en leksak ignorerar jag, och kramar och visar glädje när han beter sig bra igen. Ibland har jag med våld tryckt ner honom i overallen när han måste till dagis.

    I nästa stund kan han vara glad och världens raraste. Han ska få syskon till sommaren, vi får se hur det blir då...

  • Anonym (2,5)
    Iowhannah skrev 2018-02-20 17:56:13 följande:

    Jag är inte i samma sits men har ett barn i nästan samma ålder och känner igen vissa saker, även om mitt barn inte är så extremt (än).

    Hur länge har detta pågått? Jag tänker att det kan vara en reaktion på det nya syskonet, det är ju ändå en stor förändring som skett i hens liv. Får barnet mycket egentid med er föräldrar? Går hen på förskola? Hur är det där isf?


    Mot slutet av graviditeten fram till nu. Blev värre när bebisen kom. Sen har det gått fram och tillbaka. Nu sen 2 veckor tillbaka så är hen mkt mkt mer intresserad av sitt syskon. Vill gosa. Och titta på hen osv hela tiden. Kramas. Etc. Så det är ju positivt. Men sen kan det vända på 2 röda och så är kaoset igång (och när hen väl är i affekt då vill ju hen inte heller vara nära bebis så klart). Idag 2 h innan hen la sig för natten så var den gosiga ungen tillbaka. Ville prata massor med oss och kramas osv. Så det blev ett positivt avslut på denna dag tack och lov. Inte som igår då INGET hjälpte och hen grät och skrek sig till sömns.

    Går på förskola. Och där går det bra men de har också märkt en förändring sen bebis kom. Mkt mer envishet. Skriker och är missnöjd mer. Samtidigt som hen kan ha riktigt bra och glada dagar också. Sen bebis kom vill hen ju inte heller följa med hem. Eller snarare följer med men är inte alls liks glad när jag kommer. Så galet att det tagit så mkt på hen nu när jag tänker efter. Fram till bebis kom så SPRANG hen så fort jag kom till förskolan. Gav världens kram och vinkade till alla och drog mig ut i princip. Inte nu. Ingen kram.

    Tid med oss. Mindre tid med mig definitivt tyvärr sen bebis kom. Men vi försöker verkligen ägna oss åt bara hen sp gott det går. Jag och hen var iväg och såg babblarna tillsammans häromdagen t ex. Pappa och hen var till leklandet osv. Engagerar hen när vi håller på med bebis etc. låter hen hjälpa till o så. Vi försöker. Men absolut kan vi försöka ge mer av oss.

    Blir så extremt ledsen när jag ser oron i min underbara unge bara. Och inte vet där och då hur jag ska hantera det. Försöker att hålla mig lugn och tala lugnt. Krama om om det går. Försöker att finnas nära. Men ibland går det bara inte och då brukar jag säga; hör att du är arg och ledsen. Du får skrika om du behöver det. Men mamma kommer sätta sig pp soffan i vardagsrummet. Du får komma dit när du är redo.

    Vet inte hur fruktbart det är där i stunden ändå.
  • Anonym (2,5)
    annabellelee skrev 2018-02-20 18:04:04 följande:

    Min son är liknande. Hemsk ibland, gosig ibland. I början trodde jag att han måste vara sjuk för han grät och skrek och kastade sig hit och dit. Det kändes som det måste vara mer än att han var tvungen att klä på sig eller att en viss leksak stoppades undan. Men nej.

    Om det bara är en leksak ignorerar jag, och kramar och visar glädje när han beter sig bra igen. Ibland har jag med våld tryckt ner honom i overallen när han måste till dagis.

    I nästa stund kan han vara glad och världens raraste. Han ska få syskon till sommaren, vi får se hur det blir då...


    Åh! Jag hör dig!! Man blir så matt, ledsen och förtvivlad när de är igång så där. Och sen plötsligt så ska de kramas och gosa. Och vips så vänder det igen!!

    Försöker verklihen stå ut. Tänka att det är en fas. Att det hänt mkt för hen. Fått syskon. Varit mkt sjuk så det har varit till och från på fsk också. Ingen kontinuitet. Och bara gått där sen aug också. Kort tid.

    Så mkt är ju nytt för hen också. Och min grav var jobbig mot slutet. Hade inte alls mkt ork. O just då dög inte pappa alls heller. Så redan där började det nog att hen började tänja på gränser.

    Sen är hen en envis och temperamentsfull liten en. Vill ha FULL fokus vissa stunder så det knappt går att nysa utan att hen ryter till av missnöje :-/

    Måtte denna period passera förbi snabbt!!!

    Hoppas att det försvunnit för er del till syskon kommer. Det är ju en bit dit. grattis till graviditeten förresten!
  • Anonym (flower)

    Han eller Hon vill ju förståss ha uppmärksamhet samtidigt som 2,5 är en jobbig period i livet. Försök att blanda in den stora i sysslorna med den lilla så han känner sig behövd och sedd. Att riva ur alla kläder är ju jättebra sätt att få uppmärksamhet på, bättre dålig uppmärksamhet än ingen alls.


    När du matar den lilla, läs en saga för den stora, kan den lilla ligga nöjd för sig själv lite då och då, sätt dig på golvet med den stora och bygg med klossar/tågbana vad han nu gillar.

  • Anonym (V)

    Låter väldigt normal för en tvååring som rätt nyligen fått konkurrens.

    Prata med Bvc om tips.

  • Anonym (Tvillingmamma)

    Hej. Jag har tvillingar i din ålder. Dom har oxå börjat med att riva allting. Det som är jobbigt i mitt fall, är att när jag lyckas hejda ena, då börjar andra. Då springer jag o hejdar ena, o då sätter första igång! Nedrans busungar! O dom samarbetar duktigt med! Häromdagen fick jag nog. Dom hade öppnat låda i köket, o rivit ut all aluminium folie över hela golvet. Dom hade rivit ur alla sina leklådor i vardagsrum. Dom hade rivit ner alla mina böcker i vardagsrum o satt o rev sönder sidorna. Jag var på övervåning då på toaletten. När jag kom ner till allt detta kaos, så orkade jag knappt säga nåt.. Jag bara tittade på all förövelse. Sedan hämtade jag sopsäck. Öste i allt där. Jag fyllde även deras leksaker i en sopsäck o bar upp på deras rum.. Jag håller på att tömma nedervåning på saker nu. Som är nåbart. Att jag inte ens kom in i rummen, pga alla saker, gjorde att jag tappade fattningen. Det går på sekunder, när dom små liven river! Ena barnet bara skrattar åt mig, när jag säger till. Andra barnet illgråter istället..

    Hälsningar från en trött tvillingmamma...

  • Anonym (2,5)
    Anonym (flower) skrev 2018-02-20 22:24:06 följande:

    Han eller Hon vill ju förståss ha uppmärksamhet samtidigt som 2,5 är en jobbig period i livet. Försök att blanda in den stora i sysslorna med den lilla så han känner sig behövd och sedd. Att riva ur alla kläder är ju jättebra sätt att få uppmärksamhet på, bättre dålig uppmärksamhet än ingen alls.

    När du matar den lilla, läs en saga för den stora, kan den lilla ligga nöjd för sig själv lite då och då, sätt dig på golvet med den stora och bygg med klossar/tågbana vad han nu gillar.


    Givetvis är det så. Dock får hen mkt uppmärksamhet. Visst inte som förut då det bara var hen. Och syskonet är inte den lättaste att lägga ifrån sig utan gallskrik. Men vi involverar hen i det mesta här hemma. Från att hjälpa till med bebis till att hjälpa med mat och disk och en av oss föräldrar har lässtund med hen varje kväll. Samt att en av oss alltid sitter i rummet till hen somnat och berättar hens favorit saga och kliar hens rygg samtidigt.

    Vi pysslar tillsammans och målar. Speciellt de dagar då hen intw går på fsk.

    Men, det är oundvikligt att min tid delas mellan de två. Och hen verkar inte hantera det bra alls. Om det är enbart pga uppmärksamheten eller om det är kombination med åldersfasen vet jag ej.
  • Anonym (2,5)
    Anonym (V) skrev 2018-02-20 22:26:28 följande:

    Låter väldigt normal för en tvååring som rätt nyligen fått konkurrens.

    Prata med Bvc om tips.


    Ska på 2,5 års kontroll i veckan så tänkte ta upp det då.
  • Anonym (2,5)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2018-02-20 22:52:02 följande:

    Hej. Jag har tvillingar i din ålder. Dom har oxå börjat med att riva allting. Det som är jobbigt i mitt fall, är att när jag lyckas hejda ena, då börjar andra. Då springer jag o hejdar ena, o då sätter första igång! Nedrans busungar! O dom samarbetar duktigt med! Häromdagen fick jag nog. Dom hade öppnat låda i köket, o rivit ut all aluminium folie över hela golvet. Dom hade rivit ur alla sina leklådor i vardagsrum. Dom hade rivit ner alla mina böcker i vardagsrum o satt o rev sönder sidorna. Jag var på övervåning då på toaletten. När jag kom ner till allt detta kaos, så orkade jag knappt säga nåt.. Jag bara tittade på all förövelse. Sedan hämtade jag sopsäck. Öste i allt där. Jag fyllde även deras leksaker i en sopsäck o bar upp på deras rum.. Jag håller på att tömma nedervåning på saker nu. Som är nåbart. Att jag inte ens kom in i rummen, pga alla saker, gjorde att jag tappade fattningen. Det går på sekunder, när dom små liven river! Ena barnet bara skrattar åt mig, när jag säger till. Andra barnet illgråter istället..

    Hälsningar från en trött tvillingmamma...


    Oj vad jag känner igen! Dock ej med tvillingar. Jag vill knappt föreställa mig två som agerar som min tornado här hemma.

    Vad gör man liksom?! Min kan också skratta när jag fått nog. Man blir alldeles matt.
Svar på tråden 2,5 åring. Känner mig uppgiven... :-(