• Anonym (bridezilla)

    Vem bjuder man på brölopp egentligen?

    Var drar man gränsen? Hela tjocka släkten? De som bor nära, eller även de som kanske rent av måste flyga? De man vet kommer tacka nej av olika anledningar? Vänner? Bekanta? Personer man är familj/nära släkt med, som man ogillar eller rent av hatar? Personer som hatar varandra, men som man själv älskar?

    Det är inte lätt detta. Ge mig alla råd ni har.

  • Svar på tråden Vem bjuder man på brölopp egentligen?
  • Anonym (H)

    De man vill ha där.

    Jag skulle aldrig bjuda någon jag inte gillar för att undvika att hen/någon annan surar.

  • Kusin Krakel

    Det beror ju på vad man vill och vilka relationer man har. Jag har i min närhet de som bjudit ingen alls, som bjudit bara ena i parets bror med fru, som bjudit all släkt och många vänner, som bjudit många från ena släkten (eftersom bröllopet var u den släktens hemland där brudparet ej bodde) och få från den andra osv.

    Det är svårt att säga generellt vad som är rätt och fel, men det finns ju viss vett och etikett som att man alltid bjuder gifta/sambos ihop med partners tex. (Men även sånt har man förstås rätt att få ifrån).

  • lövet2

    Det är litegrand som med barnkalas. Har du 10 kusiner, så kan du bjuda 1 kusin, ingen eller allihop, men du bjuder inte 9. Har du 3 syskon så bjuder du alla eller ingen. Har du två vänner så bjuder du båda eller ingen.

    Om han bjuder sina föräldrar, så bjuder du dina.

    Vi utgick från vad vi hade råd med. Det var ett litet enkelt bröllop med middag hemma hos oss och hemlagad mat. Hur många gäster rymdes? Tja, max 20 st kom vi fram till. Det blev föräldrar, syskon med respektive och så bjöd vi en vän var. Alla blev nöjda.

  • Anonym (anonym)
    lövet2 skrev 2018-02-20 20:16:06 följande:
    Det är litegrand som med barnkalas. Har du 10 kusiner, så kan du bjuda 1 kusin, ingen eller allihop, men du bjuder inte 9. Har du 3 syskon så bjuder du alla eller ingen. Har du två vänner så bjuder du båda eller ingen.

    Om han bjuder sina föräldrar, så bjuder du dina.
    Du har fel. Man gör som man vill. 
  • Anonym (bridezilla)

    Tack för svar. Jag ska ta två exempel av många på vad jag funderar över.

    1: Min blivande vill bjuda sin bästa vän men inte sin bror. Bästa vännen har varit det sedan de gick på förskolan, de är lika gamla och har hållit ihop som ler och långhalm. Brodern är 7 år äldre, de bodde på olika håll som barn, fick inte riktigt någon syskonrelation och brodern hör nuförtiden mest av sig när han har problem som behöver lösas.

    2: Jag vill bjuda både min mamma och min faster och farbror. Jag växte upp hos faster och farbror från jag var 3 år och mamma är och har alltid varit skitsur för det.  Hon känner att de "tagit mig" ifrån henne.

    Hur löser man det här? Som sagt, bara 2 exempel, de värsta.

  • SysterY
    lövet2 skrev 2018-02-20 20:16:06 följande:

    Det är litegrand som med barnkalas. Har du 10 kusiner, så kan du bjuda 1 kusin, ingen eller allihop, men du bjuder inte 9. Har du 3 syskon så bjuder du alla eller ingen. Har du två vänner så bjuder du båda eller ingen.

    Om han bjuder sina föräldrar, så bjuder du dina.

    Vi utgick från vad vi hade råd med. Det var ett litet enkelt bröllop med middag hemma hos oss och hemlagad mat. Hur många gäster rymdes? Tja, max 20 st kom vi fram till. Det blev föräldrar, syskon med respektive och så bjöd vi en vän var. Alla blev nöjda.


    Självklart kan mam bjuda 9 av 10 kusiner. Eller en av vännerna.

    Och nej, man bjuder inte sina föräldrar bara för att ens partner bjuder sina. Man bjuder sina föräldrar för att man själv vill oavsett vad ens partner gör.

    Samma med syskon. Man bjuder dem man vill och känner att man har en relation med.
  • Anonym (H)
    Anonym (bridezilla) skrev 2018-02-20 20:47:45 följande:

    Tack för svar. Jag ska ta två exempel av många på vad jag funderar över.

    1: Min blivande vill bjuda sin bästa vän men inte sin bror. Bästa vännen har varit det sedan de gick på förskolan, de är lika gamla och har hållit ihop som ler och långhalm. Brodern är 7 år äldre, de bodde på olika håll som barn, fick inte riktigt någon syskonrelation och brodern hör nuförtiden mest av sig när han har problem som behöver lösas.

    2: Jag vill bjuda både min mamma och min faster och farbror. Jag växte upp hos faster och farbror från jag var 3 år och mamma är och har alltid varit skitsur för det.  Hon känner att de "tagit mig" ifrån henne.

    Hur löser man det här? Som sagt, bara 2 exempel, de värsta.


    1 . Han får såklart bjuda sin vän och låta bli att bjuda sin bror.

    2. Du får bjuda din faster och farbror och din mor får sura så mycket hon vill.
  • Anonym (H)
    lövet2 skrev 2018-02-20 20:16:06 följande:

    Det är litegrand som med barnkalas. Har du 10 kusiner, så kan du bjuda 1 kusin, ingen eller allihop, men du bjuder inte 9. Har du 3 syskon så bjuder du alla eller ingen. Har du två vänner så bjuder du båda eller ingen.

    Om han bjuder sina föräldrar, så bjuder du dina.

    .


    Eller så bjuder man precis vilka som vill.
  • Anonym (H)

    ^

    Eller så bjuder man precis vilka man vill menar jag.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (bridezilla) skrev 2018-02-20 20:47:45 följande:

    Tack för svar. Jag ska ta två exempel av många på vad jag funderar över.

    1: Min blivande vill bjuda sin bästa vän men inte sin bror. Bästa vännen har varit det sedan de gick på förskolan, de är lika gamla och har hållit ihop som ler och långhalm. Brodern är 7 år äldre, de bodde på olika håll som barn, fick inte riktigt någon syskonrelation och brodern hör nuförtiden mest av sig när han har problem som behöver lösas.

    2: Jag vill bjuda både min mamma och min faster och farbror. Jag växte upp hos faster och farbror från jag var 3 år och mamma är och har alltid varit skitsur för det.  Hon känner att de "tagit mig" ifrån henne.

    Hur löser man det här? Som sagt, bara 2 exempel, de värsta.


    Bjud vännen, fastern och farbrodern, även din mamma om hon inte kommer att förstöra för er genom att vara sur. Det måste ju finnas en orsak till att du växte upp hos din faster och farbror, en som inte är ditt fel. 

    Bjud inte folk ni inte umgås med, det finns inga måsten numer. Jo, när kungligheter och liknande ska gifta sig, men jag tar för givet att du inte är det (Isf har jag missat nån prins/prinsessa nånstans
Svar på tråden Vem bjuder man på brölopp egentligen?