• Anonym (Oroli­g mamma)
    Äldre 20 Feb 19:56
    3273 visningar
    17 svar
    17
    3273

    Gå till domstol på nytt?

    Hej!

    Har precis genomgått en vårdnadstvist där det beslutats om boende och umgänge för min dotter, vilken resulterade i att hon kommer bli boende hos sin pappa och ha umgänge med mig.

    Dock uttrycker min dotter själv att hon absolut inte vill åka till pappa, att hon inte vill vara där, osv. Problemet är bara att hon bara är 4år och därmed inte anses stor nog att ha en egen vilja (vilket jag anser är SJUKT).

    Nu till frågan; finns här någon som varit med om samma sak och sen provat gå till domstol igen när barnet blivit 6år (då de tydligen får ha en egen vilja)? Hur har det gått isf?

  • Svar på tråden Gå till domstol på nytt?
  • Äldre 20 Feb 20:40
    #1
    -1

    Du är ju tydligen på något sätt inte lämplig för att ha vårdnaden och då är ju inte märkligt alls att rätten i det fallet inte tar hänsyn till ett litet barns vilja.

  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:47
    #2
    Shameless skrev 2018-02-20 20:40:20 följande:

    Du är ju tydligen på något sätt inte lämplig för att ha vårdnaden och då är ju inte märkligt alls att rätten i det fallet inte tar hänsyn till ett litet barns vilja.


    Kanske skulle förtydligat att det framgår av utredningen att vi båda är lämpliga föräldrar men att hon inte får bo hos mig för att jag valt att flytta tillbaka till min hemstad, där hon dessutom är delvis uppvuxen och har stor del av sin släkt. Jag är inte på något sätt olämplig, dom anser bara att det är bäst för henne att bo kvar eftersom hon har sin förskola där!
  • Syster­Y
    Äldre 20 Feb 20:48
    #3

    Om inte domstolen anser att du är en lämplig vårdnadshavare och boende förälder så spelar åldern på barnet ingen roll.

  • Syster­Y
    Äldre 20 Feb 20:50
    #4
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-20 20:47:55 följande:

    Kanske skulle förtydligat att det framgår av utredningen att vi båda är lämpliga föräldrar men att hon inte får bo hos mig för att jag valt att flytta tillbaka till min hemstad, där hon dessutom är delvis uppvuxen och har stor del av sin släkt. Jag är inte på något sätt olämplig, dom anser bara att det är bäst för henne att bo kvar eftersom hon har sin förskola där!


    Vilket är självklart. Om du förstår det så är du tyvärr inte lämplig.
  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:51
    #5
    SysterY skrev 2018-02-20 20:48:55 följande:

    Om inte domstolen anser att du är en lämplig vårdnadshavare och boende förälder så spelar åldern på barnet ingen roll.


    Kanske skulle förtydligat att det framgår av utredningen att vi båda är lämpliga föräldrar men att hon inte får bo hos mig för att jag valt att flytta tillbaka till min hemstad, där hon dessutom är delvis uppvuxen och har stor del av sin släkt. Jag är inte på något sätt olämplig, dom anser bara att det är bäst för henne att bo kvar eftersom hon har sin förskola där!
  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:59
    #6
    SysterY skrev 2018-02-20 20:50:19 följande:

    Vilket är självklart. Om du förstår det så är du tyvärr inte lämplig.


    Det är inte skadligt för ett barn att byta förskola, det sker hela tiden! Gör inte mig till en olämplig förälder.
  • Anonym (abbe)
    Äldre 20 Feb 21:04
    #7

    Fast att det skulle ha betydelse vad en 6-åring vill stämmer inte.

  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 20 Feb 21:09
    #8
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-20 20:59:19 följande:
    Det är inte skadligt för ett barn att byta förskola, det sker hela tiden! Gör inte mig till en olämplig förälder.
    Nä, självklart är det inte skadligt för barnet att byta förskola. Däremot om det finns två föräldrar som är "lika" lämpliga men man bedömer, av någon anledning (geografiskt avstånd, sammarbetssvårigheter?) att växelvis boende inte är till barnets bästa så blir kontinuitetsprincipen avgörande, dvs man gör minsta möjligt förändring för barnet.

    Att processa igen efter två år spelar antagligen inte någon roll om båda föräldrarna fortfarande bedöms som lämpliga. Att ett barn på fyra eller sex år skulle få ansvar för att själv avgöra var det bor är helt orimligt. Först när barnet närmar sig tonåren kommer domstolen att lägga vikt vid barnets inställning då det är först då man börjar bedöma barnet som tillräcklig moget att kunna ta nyansera ställning.

    En fyraåring kommer i 9 av 10 fall vilja vara hos den förälder som senast gav den en ny cykel/ ponny eller är veckans favoritförälder.
  • Syster­Y
    Äldre 20 Feb 22:56
    #9
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-20 20:59:19 följande:

    Det är inte skadligt för ett barn att byta förskola, det sker hela tiden! Gör inte mig till en olämplig förälder.


    Jag har inte påstått att det är skadligt. Men det är onödigt om det inte är ett måste.

    Dessutom finns det ingen domstol som dömer till den andres fördel enbart för att barnet inte ska behöva byta förskola.
  • Anonym (Verne­r)
    Äldre 21 Feb 00:40
    #10
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-20 20:51:01 följande:

    Kanske skulle förtydligat att det framgår av utredningen att vi båda är lämpliga föräldrar men att hon inte får bo hos mig för att jag valt att flytta tillbaka till min hemstad, där hon dessutom är delvis uppvuxen och har stor del av sin släkt. Jag är inte på något sätt olämplig, dom anser bara att det är bäst för henne att bo kvar eftersom hon har sin förskola där!


    Barnets bästa då? Du har valt att flytta. På vilket sätt är det barnets bästa att inte kunna ha ett stort umgänge med sin pappa? Vad kommer att ha förändrats om två år?
  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 21 Feb 06:53
    #11
    -1
    Anonym (Verner) skrev 2018-02-21 00:40:29 följande:

    Barnets bästa då? Du har valt att flytta. På vilket sätt är det barnets bästa att inte kunna ha ett stort umgänge med sin pappa? Vad kommer att ha förändrats om två år?


    Det finns anledning att anta att hon inte har någon trygg anknytning till sin pappa och därför inte har samma behov av umgänge med honom som med mig. Om två år är hon 6år och har rätt till en egen talan, alltså hon får möjlighet att komma till tals, det är skillnaden!
  • Syster­Y
    Äldre 21 Feb 11:30
    #12
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-21 06:53:48 följande:

    Det finns anledning att anta att hon inte har någon trygg anknytning till sin pappa och därför inte har samma behov av umgänge med honom som med mig. Om två år är hon 6år och har rätt till en egen talan, alltså hon får möjlighet att komma till tals, det är skillnaden!


    Hade de ansett att hon inte har någon trygg anknytning till pappan hade de aldrig gett honpm boendet.

    Om två år kommer inget att förändras.
  • Anonym (Verne­r)
    Äldre 21 Feb 15:36
    #13
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-21 06:53:48 följande:

    Det finns anledning att anta att hon inte har någon trygg anknytning till sin pappa och därför inte har samma behov av umgänge med honom som med mig. Om två år är hon 6år och har rätt till en egen talan, alltså hon får möjlighet att komma till tals, det är skillnaden!


    Flytta närmare så kan du lämna in ansökan om växelvis boende efter det. Att helt ändra boende igen, och därmed förlora den nära kontakten med pappan, låter inte alls bra för barnet.
  • Anonym (AL - Kvinna 35)
    Äldre 21 Feb 15:48
    #14

    4-åringar är smartare än vad man tror, de känner av om man är ledsen, orolig o.s.v och jag skulle kunna tro att hon säger samma sak till pappa som till dig, tror du inte? 
    "Nej jag vill inte bo hos mamma, jag vill bo hos dig"

    Vill du sen har växelvist boende så skulle jag rekommendera att du ändrar om ditt liv så att ett sånt liv skulle passar dig, dottern och pappan. D.v.s flytta tillbaka till staden där hon går i förskolan, skaffa ett bra boende och ett jobb. Sen kan du be om varannan vecka.

    Jag tycker för övrigt att det låter konstigt att rätten ENDAST tog detta beslut för att de tyckte att hon skulle gå kvar på samma förskola, något annat måste ju ligga bakom...

  • Äldre 24 Feb 09:44
    #15
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-02-21 06:53:48 följande:

    Det finns anledning att anta att hon inte har någon trygg anknytning till sin pappa och därför inte har samma behov av umgänge med honom som med mig. Om två år är hon 6år och har rätt till en egen talan, alltså hon får möjlighet att komma till tals, det är skillnaden!


    Fast det där med att hon skulle "ha rätt till egen talan" bara för att hon är sex år är något du fått om bakfoten. Någon specifik ålder existerar inte. Däremot står det att barnets vilja skall tas hänsyn till OBEROENDE av ålder men beroende på barnets mognad. Ju äldre barnet blir desto mognare bör det ju bli. Har dock aldrig hört talas om att en sexåring skulle anses mogen nog att ta ett sådant beslut. Även en tio/tolv/fjortonåring osv lyssnas på men om barnets önskan går emot vad rätten anser bäst så får barnet inte bestämma.

    Om två år är barnet dessutom MER rotat hos pappan än nu och chansen att du får lov att rycka upp barnet därifrån är mycket liten.

    Vill du ha barnet boende hos dig (på halvtid) får du flytta tillbaka. Låter du bli och bor kvar där du gör nu kommer barnet högst troligt inte bo med dig mer än på helger och lov. Tufft - men det är vad rätten anser är bäst för barnet. Du tyckte det var ok att utsätta pappan och barnet för det du nu är utsatt för. Rätten såg det annorlunda än du helt enkelt.
  • Anonym (Ove)
    Äldre 24 Feb 09:53
    #16

    Men om barnet inte har en trygg anknytning till pappan - varför väljer du då att flytta så långt från ditt barn? Då bor man väl kvar för att ha vv-boende så dottern blir tryggare?

  • Anonym (Ove)
    Äldre 24 Feb 10:04
    #17

    Känns det också inte lite väl att riva upp flickans vardag efter 2 år för att flytta på henne för din skull?

Svar på tråden Gå till domstol på nytt?