• Cityma­n
    Äldre 20 Feb 20:18
    12319 visningar
    22 svar
    22
    12319

    Ni på landet har ni tagit TBE vaccin

    Vi ska nu i vår flytta till landet ca två mil från stan.

    Behöver man ta TBE vaccin eller inte? Bor i Mälardalen.

  • Svar på tråden Ni på landet har ni tagit TBE vaccin
  • Äldre 20 Feb 20:25
    #1

    Stockholms län har ju jättemycket fästingar så ja det verkar vettigt. Skulle aldrig riskera att få TBE.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 20 Feb 22:10
    #2

    Ja, hela familjen. Känns väldigt viktigt.

  • Äldre 20 Feb 22:13
    #3

    Växte upp på landet, bor i stan. Har alltid varit ute mycket. Har aldrig vaccinerat mig.

  • Äldre 20 Feb 22:20
    #4

    Ja, det bör ni göra. Beror kanske mer på livsstil än hur långt från stan man bor.

  • Caramb­olan
    Äldre 20 Feb 23:58
    #5

    Ja, bor i Stockholm och har sommarhus i högriskområde. Rör oss mycket i skogen. Hela familjen är vaccinerad.

  • LFF
    Äldre 21 Feb 14:41
    #6

    Bor i Stockholms län, fd hundägare. Har varit mycket ute i skog och mark men inte fått några fästingar. Är inte vaccinerad. Har två barn som älskar att vara ute i skog och mark, de har hittills (de är 4 år) inte fått en enda fästing, de är även ute mycket på förskolan i skogen.

  • Äldre 21 Feb 15:23
    #7

    Jag har flera bekanta som fått TBE med långa sjukhusvistelser och bestående men som följd och ser därför till så att vi är vaccinerade.
    Vi är inte jättemycket ute i skog och mark men båda barnen har fått fästingar ute på tomten hemma (tätbebyggt område) och vi bor i kustområde söder om Stockholm.
    Enligt tbe.se/riskomraden/ är hela Mälardalen ett högriskområde

  • Anonym (Ja)
    Äldre 21 Feb 16:03
    #8

    Här (Göteborg) har vi bla en sort som är så pytteliten att den knappt syns. Mina föräldrar i 70-årsåldern ser dem inte med blotta ögat utan behöver förstoringsglas! Så jag tror tyvärr att det missat en hel del fästingar, särskilt när de sitter i veck eller i håret och sedan släpper taget på natten. (Om någon inte tror mig så kan man ju alltid googla på olika fästingsorter)

  • Anonym (Henna­)
    Äldre 22 Feb 00:32
    #9

    Nej, ingen i min omgivning heller. Varken hört eller läst om uppmaningar till det. Bor 1h från Jönköping ute på landet. Hade en fästing som barn, ca 30 år sedan. Ingen av mina tre barn har haft. Äldsta är 12.

  • Äldre 22 Feb 01:36
    #10

    Nej, har inte tillgång till vaccin där vi bor, därför vistas vi aldrig i Sverige på sommaren.

Svar på tråden Ni på landet har ni tagit TBE vaccin