• Anonym (Onödigt)

    Får man köra utan fungerande vindrutstorkare?

    Sambon blev påkörd för några månader sedan och försäkringen drog ut på tiden så under 2 månader hade jag ingen bil få han var tvungen att ta min.

    Vi bor ute i skogen och jag tar mig ingen stans på dagarna. Utan sitter bara hemma. (Arbetslös)

    För 1.5 vecka sedan blev den lagad. Jag kunde äntligen röra mig igen.

    Igår blev han förbannad och slog sönder spaken som man sätter igång vindrutstorkarna och spolar rutan med. Vilket betydera att JAG BLIR UTAN BIL IGEN TILLS DET ÄR LAGAT!! (Och det kommer ta ett tag då vi får köpa grejerna på marslönen och sedan leveranstid och så ska han ta sig för att byta den också.)

    För det är väl inte lagligt att köra utan det? Även om det inte snöar när han åker in till stan så kanske det gör det på hemvägen och han måste hem och hämta vårat barn från fritids.

    Och det räcker att man möter en lastbil på saltade vägar som skvätter upp massa sörja så blir rutan igenkleggad.

    Tycker det var så jäkla onödigt att slå sönder den bara för att vindrutetorkarna gnisslade mot rutan, vi hade inte ens kört 500 meter så det var inte direkt något isittande gnisseljud... *suck*

  • Svar på tråden Får man köra utan fungerande vindrutstorkare?
  • Anonym (Öpi)

    Dem testar torkarna på besiktningen så det är inte lagligt att åka utan.

    Framförallt är det väldigt farligt att inte se bra genom rutan.

    Sambon kanske borde jobba med att tygla sitt humör också,

  • Anonym (K)

    Kort svar: NEJ!

    Långt svar:

    Vindrutetorkare och vindrutespolare 
    Övergripande krav 

    26 Ã?§ Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha vindrutetorkare och vindrutespolare som uppfyller kraven i direktiv 78/318/EEG (se 2 kap. 37 Ã?§). 

    27 Ã?§ Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1971 eller senare års modell skall med avseende på vindrutetorkare och vindrutespolare 

    1. uppfylla kraven i direktiv 78/318/EEG, eller 
    2. uppfylla kraven i 29 ââ?¬â?? 33 Ã?§Ã?§. 

    28 Ã?§ Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1970 eller tidigare års modell, skall ha vindrutetorkare om vindruta finns. Bil som tagits i bruk den 1 juli 1955 eller tidigare behöver dock inte ha vindrutetorkare om den inte vid ibruktagandet var försedd med vindrutetorkare. 

    Krav på vindrutetorkare enligt 27 Ã?§ 2 

    29 Ã?§ Vindrutetorkare skall ha minst två svephastigheter, av vilka en skall uppgå till minst 45 dubbelslag per minut på våt ruta. 
    Den skall återgå till viloläge eller särskilt parkeringsläge efter det att vindrutetorkaren stängts av. 

    30 Ã?§ Vindrutetorkare skall vara motordriven. Den skall uppfylla kraven i 29 Ã?§ oberoende av fordonsmotorns belastning och varvtal upp till den högsta hastighet som fordonet kan framföras med, dock högst 130 km/h. 

    Krav på vindrutespolare enligt 27 Ã?§ 2 

    31 Ã?§ Vindrutespolare skall kunna spola vätska i det område som torkas av vindrutetorkarbladen. 

    32 Ã?§ Vindrutespolare skall kunna fungera tillfredsställande inom temperaturområdet -18 till +65 Ã?°C. Den får inte skadas om vätskan fryser till is eller om den utsätts för temperaturer upp till 80 Ã?°C. 

    Vindrutespolarens funktion får inte försämras, om 50 % metyl- eller isopropylalkohol eller motsvarande används som spolvätska. 

    33 Ã?§ Vätskebehållaren skall rymma minst 1,0 liter vätska. Den skall vara så placerad att påfyllningsöppningen är lätt åtkomlig.

    Bilen måste alltså ha fungerande torkare och spolare. Torkarna måste ha minst två svephastigheter. Spolaren måste fungera i temperaturer mellan -18 upp till +65.

  • Anonym (???)

    Be honom söka hjälp. Är du inte rädd att leva med en sån aggressiv människa? Obehagligt!

  • Magnefico

    Sälj bilen! Har ni inte råd att köpa en ny spak för kanske 1000 kr oförutsett så har ni inte råd att ha två bilar!

  • felix le chat

    Han får väl köpa en sån där fönsterskrapa med långt skaft och veva ner rutan
    och skrapa. Borde funka. 
    Har ni inte pengar till att köpa en skrapa kan man säkert "låna" en på närmsta mack dom brukar ha i hink där man fyller på vatten. 

  • Bjoer

    Han får väl ta bussen till jobbet så du kan ta bilen? Om nu han sabbade den borde ju han få ta konsekvenserna.

  • Anonym (.)

    Jag vet inte hur er bil ser ut men om man haft av själva spaken så borde man kunna antingen limma och tejpa tillfälligt eller om själva spaken är ihålig stoppa in en liten pinne så man kan styra spaken. Svågern har haft en elmejsel som spak i säkert 2 år.

  • Anonym (Hmmm)

    Du är ju arbetslös så du bör vara hemma och söka jobb.
    Den dagen du ska på intervju får sambon köra.

Svar på tråden Får man köra utan fungerande vindrutstorkare?