• Anonym (Calle)

    Moral kring otrohet

    Vad tycker ni? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moral kring otrohet
  • Anonym (Förstår inte)

    Förstår verkligen inte vilket moraliskt brott den som är singel begår när den ligger med en person som inte vill vara trogen. Det är ett avtal mellan två eller flera personer. Och bruts det, är det den som avtalat som gör fel oavsett vad. För personen utanför har inga skyldigheter eller ansvar för vad andra kommit överens om.

  • Anonym (Calle)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2018-02-21 15:43:48 följande:

    Förstår verkligen inte vilket moraliskt brott den som är singel begår när den ligger med en person som inte vill vara trogen. Det är ett avtal mellan två eller flera personer. Och bruts det, är det den som avtalat som gör fel oavsett vad. För personen utanför har inga skyldigheter eller ansvar för vad andra kommit överens om.


    Skriv gärna det i tråden "Moral kring otrohet". Där har redan flera intressanta synpunkter lämnats! 
  • Bjoer

    Du tycker inte att hjälpa något att svika nån är ett problem? Du har ju bidragit till att någon blivit väldigt sårad. Spelar det någon roll ifall det var du eller den andra som lovadet något då?

    Någon är svinförbannad, du ger den en pistol, den skjuter sin partner. Är du oskyldig? Trots att du nog visste vad som skulle hända.

    Givetvis under förutsättning att man vet om att den andra är i ett förhållande. Vet man inget är man uppenbart oskyldig. Men om man är medveten om det och att ens handlingar kommer såra någon så måste man ju ändå ha en del av ansvaret.

  • Anonym (Calle)

    Det man inte kan berätta vid julbordet när ens barn och farmor är närvarande, är något man inte borde ha gjort. Enkel regel. 


    Skämt åsido, jag tillhör verkligen de som tycker att de som - förvisso själva är tillgängliga - är med och bidrar till att någon annan är otrogen, är lika stora syndare! Folk får ha vilka åsikter och försvar för sitt agerande som helst. För mig är det svart och vitt. 

  • Anonym (Mp)
    Anonym (Calle) skrev 2018-02-21 15:54:52 följande:

    Det man inte kan berätta vid julbordet när ens barn och farmor är närvarande, är något man inte borde ha gjort. Enkel regel. 

    Skämt åsido, jag tillhör verkligen de som tycker att de som - förvisso själva är tillgängliga - är med och bidrar till att någon annan är otrogen, är lika stora syndare! Folk får ha vilka åsikter och försvar för sitt agerande som helst. För mig är det svart och vitt. 


    Haha nja, det vet jag inte om jag håller med om att det skulle vara en bra regeler för att att avgöra om det är något man borde ha gjort eller inte. Finns massor med saker jag inte skulle berätta vid julbordet där franor och barn är närvarande men som inte är ett dugg fel att göra.
  • Bjoer
    Anonym (Calle) skrev 2018-02-21 15:54:52 följande:

    Det man inte kan berätta vid julbordet när ens barn och farmor är närvarande, är något man inte borde ha gjort. Enkel regel. 


    Skämt åsido, jag tillhör verkligen de som tycker att de som - förvisso själva är tillgängliga - är med och bidrar till att någon annan är otrogen, är lika stora syndare! Folk får ha vilka åsikter och försvar för sitt agerande som helst. För mig är det svart och vitt. 


    Jag skulle nog säga att de är bidragande, men inte lika stora syndare. Dessutom beror det lite på omständigheter.

    Din regel där är, tja, kanske inte jätteprecis. :p Jag tror inte jag skulle berätta för farmor att jag binder fast tjejen och sätter på henne i röven. Privat är inte alltid fel. ;)
Svar på tråden Moral kring otrohet