• Only321

    Stick och drag i livmoder/kvinnomagen

    Jag har gjort en tråd tidigare om detta utan att få svar. Men alltid vid ägglossning och mens kan jag känna att det drar och sticker i tjejmagen. Men den här gången har jag så efter mens också. Jag vet inte hur en uvi känns då jag inte haft det om det inte hänt när jag varit liten någon gång. Men det börjar bli riktigt jobbigt. Jag har inte gjort ett graviditetstest då jag använder skydd, inte har andra symptom och haft min mens precis. Vet någon vad detta kan vara? Jag har även ringt kvinnohälsan som jag fått tid av men det är inte förrän om en månad då det var fullt...

  • Svar på tråden Stick och drag i livmoder/kvinnomagen
  • Anonym (Gry)

    Uvi kan du testa på vårdcentralen, där borde du kunna få tid redan idag eller imorgon.

  • Anonym (S)

    Fast vid en uvi så gör de ont när du kissar, du är kissnödig ofta och det är svårt att tömma blåsan helt. Vid en uvi brukar du (nästan aldrig) få "stickningar i tjejmagen" så om du inte har några av ovan nämnda symtom är de nog inte en uvi :)

  • Only321

    Igår på morgonen så hade jag inte ont sen när jag kissade så kände jag att det drog och stack. Jag gjorde precis ett graviditetstest bara för att se och det var negativt. Jag har länge haft misstankar om att jag har endometrios eller någon slags cysta då jag oftast har dom här problemen vid äl och mens. Men nu är det utanför dem tiderna så det gör mig orolig. Jag får även ont vid samlag, inte varenda gång men majoriteten av gångerna. Tycker det är tråkigt att jag fått en tid så långt fram då jag har ont just nu.

  • EpicNurse
    Anonym (S) skrev 2018-02-21 11:34:35 följande:

    Vid en uvi brukar du (nästan aldrig) få "stickningar i tjejmagen" så om du inte har några av ovan nämnda symtom är de nog inte en uvi :)


    Vad baserar du detta på?

    Jag skulle säga att det är väldigt vanligt med lågt sittande stickningar/molvärk som kan vara svår att säga om det kommer från urinblåsan eller livmodern.

    Beroende på hur kraftig infektionen är så får man olika mycket besvär. Vissa har svårt att kissa, kissar ofta men lite, ont låg i magen, har illaluktande urin (klassiskt symtom), trängningar (känns sina att man behöver kissa hela tiden), feber osv. Men vissa får inga symtom alls mer än att urinprovet visar på bakterier in urinen.

    Så det är väldigt olika!

    Ts, jag tycker du ska gå till din vc och kolla så det inte är uvi, och sen avvakta till den bokade tiden på kvinnohälsan!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (S)
    EpicNurse skrev 2018-02-21 12:53:51 följande:
    Vad baserar du detta på?

    Jag skulle säga att det är väldigt vanligt med lågt sittande stickningar/molvärk som kan vara svår att säga om det kommer från urinblåsan eller livmodern.

    Beroende på hur kraftig infektionen är så får man olika mycket besvär. Vissa har svårt att kissa, kissar ofta men lite, ont låg i magen, har illaluktande urin (klassiskt symtom), trängningar (känns sina att man behöver kissa hela tiden), feber osv. Men vissa får inga symtom alls mer än att urinprovet visar på bakterier in urinen.

    Så det är väldigt olika!

    Ts, jag tycker du ska gå till din vc och kolla så det inte är uvi, och sen avvakta till den bokade tiden på kvinnohälsan!
    Mest egna erfarenheter, kan absolut vara en uvi med. Tänkte mest på att hon nämnde att de va runt äl/mens. 
  • Only321

    Tack för era svar! Jag ska nog göra så att jag kollar upp om det är uvi. Tiden hos kvinnohälsan har jag även bokat för att min mensvärk alltid är så fruktansvärt obehaglig samt att jag numera har ont vid äl. Jag kan knappt gå upp ur sängen för att ta smärtstillande på egen hand så jag vill verkligen ta reda på om jag har någon slags cysta eller endometrios eller något sådant. Jag känner verkligen igen mig när jag läser i andra trådar om det. Men jag hoppas att det inte är något sådant!

Svar på tråden Stick och drag i livmoder/kvinnomagen