• quiixxe

    Långledigt från nytt jobb.

    Hej alla kloka människor där ute!

    Det är så här att jag tar examen till sommaren och börjar mitt första riktiga jobb i mitten av juli. 

    Jag har sedan många år tillbaka planerat en längre resa (3-4 månader) som går av stapeln februari 2019. 

    Det här innebär att jag endast ett halvår in på min tillsvidaretjänst kommer att behöva långledigt. Alltså kommer jag efter sisådär ynka 4 månader behöva berätta för chefen att jag endera behöver ledigt eller behöver säga upp mig, för att kunna få följa en dröm jag haft länge.

    Hur ska jag gå till väga? Vad är socialt accepterat? Är det okej att säga upp sig efter en så kort tid?
    När ska jag berätta om mina planer? Är det ens möjligt att få ledigt en så lång period (om jag skulle trivas och vilja stanna)?

    Som ni hör har jag noll erfarenhet av det verkliga arbetslivet, och skulle behöva era råd och tankar!

  • Svar på tråden Långledigt från nytt jobb.
  • Kjell2

    Med lång framförhållning skulle nog en del arbetsgivare kunna acceptera tjänstledighet.

    Men generellt är det inget höjdarupplägg och kan nog förorska en del sura miner.

    Du har ingen möjlighet att flytta långresan till efter examen men innan du börjar nytt jobb?

  • Milfshake

    Med all sannolikhet bränner du väldigt många trådar hos din arbetsgivare. 

  • BuoBä

    Det är väl i så fall bättre att du redan från början säger att du bara kan jobba fram till februari. Alltså innan du påbörjar anställningen. Har du otur vill inte arbetsgivaren anställa dig då. Har du tur får du ändå en tillsvidaretjänst med tjänstledigt. Mellanalternativ är att du får ett tidsbegränsat kontrakt, men visar du framfötterna finns ju möjligheten att de anställer dig igen när du kommer hem. Det beror mycket på vilken typ av jobb det är och hur lätt de har att få tag på folk. I vissa brancher är 6 mån en evighet, i andra är 6 _år_ kort tid.

Svar på tråden Långledigt från nytt jobb.