• EllisO

    Vill inte acceptera provanställning.

    Jag var nyligen på en gruppintervju med 25 andra där 11 av oss kommer att anställas. Jag är själv idag fastanställd sedan två år på mitt nuvarande jobb där jag arbetat med liknande uppgifter. På intervjun var alla utom jag och en till person, statligt anställda. De snackades högt i gruppen om att om man ju bara tar tjänstledigt Från sona nuvarande tjänster för att testa detta jobb och kan sedan återvända till sitt nuvarande utan problem om de inte visar sig vara intressant. Detta stack i ögonen på mig. Dessa övriga personer var mellan 23-27 och jag är själv 31. Om jag blir erbjuden jobbet vill jag inte acceptera en provanställning. Jag vill ju inte berätta att det beror på det jag nyss skrev men vill ändå få fram på ett snygg sätt att jag har lång erfarenhet och efter denna omfattande rekrytering inte vill lämna en fast anställning för en provanställning. Jag vill alltså att de ska förstå att jag inte kommer att försvinna som de andra har möjlighet att göra.

    Några tips??

  • Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.
  • Kjell2

    Kolla med din arbetgivare om du kan få tjänstledig
    Var tydlig med nya jobbet att du inte kommer acceptera provanställning.

  • Bjoer

    Säg precis det. Du kan inte med gott samvete gå från en tillsvidareanställning till en provanställning.

    Jag har faktiskt inte hört att folk brukar ta tjänsteledigt från sitt jobb för att prova andra jobb tidigare. Snarare om det handlar om något mer drastiskt, som att plugga, ta sabbatsår eller liknande.

  • sextiotalist
    EllisO skrev 2018-02-21 11:06:31 följande:

    Jag var nyligen på en gruppintervju med 25 andra där 11 av oss kommer att anställas. Jag är själv idag fastanställd sedan två år på mitt nuvarande jobb där jag arbetat med liknande uppgifter. På intervjun var alla utom jag och en till person, statligt anställda. De snackades högt i gruppen om att om man ju bara tar tjänstledigt Från sona nuvarande tjänster för att testa detta jobb och kan sedan återvända till sitt nuvarande utan problem om de inte visar sig vara intressant. Detta stack i ögonen på mig. Dessa övriga personer var mellan 23-27 och jag är själv 31. Om jag blir erbjuden jobbet vill jag inte acceptera en provanställning. Jag vill ju inte berätta att det beror på det jag nyss skrev men vill ändå få fram på ett snygg sätt att jag har lång erfarenhet och efter denna omfattande rekrytering inte vill lämna en fast anställning för en provanställning. Jag vill alltså att de ska förstå att jag inte kommer att försvinna som de andra har möjlighet att göra.

    Några tips??


    Var tydlig med att du inte kommer säga upp en fast tjänst för provanställning. Och sedan får du väl acceptera att t.ex de i statlig tjänst har den rättigheten, hur mycket du än retar dig på det.
    Den potentiella arbetsgivaren är nog väl medveten om att det finns de som kan försvinna inom provanställningens tid och väger in detta
  • Milfshake

    Vad är för det sorts jobb? Är det ett okvalificerat jobb blir det svårt att övertyga dem att ta bort provanställning när det går 500 sökanden på 25 platser. 

  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2018-02-21 11:14:24 följande:

    Säg precis det. Du kan inte med gott samvete gå från en tillsvidareanställning till en provanställning.

    Jag har faktiskt inte hört att folk brukar ta tjänsteledigt från sitt jobb för att prova andra jobb tidigare. Snarare om det handlar om något mer drastiskt, som att plugga, ta sabbatsår eller liknande.


    Flera statliga tjänster har den möjligheten och inom min bransch (där det finna en stor statlig aktör) har vi mött på det flera gånger
  • Anonym (J)

    Statligt anställda har rättigheten att ta tjänstledigt för att prova annat jobb. Det är som det är och ingen idé att reta sig på.
    Du får tala om  din potensiella arbetsgivare att du inte accepterar provanställning.  Är du tillräckligt attraktiv för dem så borde de kunna ordna detta.
    Är det ett relativt okvalificerat jobb du söker med många sökanden kan de lika gärna välja någon annan, som accepterar provanställning.

    Är du riktigt sugen på jobbet så kan du också ta risken att lämna fast anställning för det nya jobbet. Du får bedöma dina chanser och se hur stabil arbetsgivaren verkar vara. 

  • FruNyfiken

    Som arbetsgivare anställer jag aldrig utan provanställning! Det är ju mer som ska funka än att personen är kvalificerad.

    I den branschen som jag tidigare varit anställd inom är det likadant, alltid provanställning.

    Om du kategoriskt vägrar provanställning så finns risken att du blir utan jobb.

  • sextiotalist
    FruNyfiken skrev 2018-02-21 13:58:05 följande:

    Som arbetsgivare anställer jag aldrig utan provanställning! Det är ju mer som ska funka än att personen är kvalificerad.

    I den branschen som jag tidigare varit anställd inom är det likadant, alltid provanställning.

    Om du kategoriskt vägrar provanställning så finns risken att du blir utan jobb.


    Så du menar att du är en sådan attraktiv arbetsgivare att folk säger upp sin fasta tjänst för att börja hos dig.
    De enda gångerna jag har haft provanställning (och sambon med) har varit när jag inte har haft en fast anställning innan.
    Hos oss (i den branschen jag arbetar i) så får man alltid en fast anställning om man har en innan (annars hade man inte kunnat få någon med erfarenhet alls)
  • Anonym (Löntagare)

    Det är inte enbart negativt med provanställning, sett ur ett arbetstagarperspektiv. Man kan utnyttja provanställningar under tiden man väntar på ett annat arbete, och sedan hoppa av provanställningen så fort man får besked. Jag har utnyttjat detta vid två tillfällen, när rekryteringsprocessen dragit ut på det arbete jag verkligen velat ha. Provanställningen, som jag själv föreslog och arbetsgivaren var dum nog att acceptera, innebar att min uppsägningstid blev 0 dagar, medan arbetsgivaren hade 21 dagar. När jag sedan fick jobbet jag ville ha var det bara att plocka av skrivbordet och lämna stället inom loppet av 20 minuter. Det var kanske inte så poppis hos arbetsgivaren, men det är ju en risk arbetsgivaren tar och får lära sig att leva med.

  • FruNyfiken
    sextiotalist skrev 2018-02-21 14:54:31 följande:
    Så du menar att du är en sådan attraktiv arbetsgivare att folk säger upp sin fasta tjänst för att börja hos dig.
    De enda gångerna jag har haft provanställning (och sambon med) har varit när jag inte har haft en fast anställning innan.
    Hos oss (i den branschen jag arbetar i) så får man alltid en fast anställning om man har en innan (annars hade man inte kunnat få någon med erfarenhet alls)
    Ja, eller så tar de tjänstledigt för att prova annat arbete. Vi har gått på rejäla nitar tidigare och på grund av det anställer jag inte utan provanställning. Alternativt på visstidsanställning så att vi hinner se vad personen kan och hur de fungerar i gruppen. I ett mindre privat företag kan tyvärr en person nästan få företaget att gå omkull!
Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.