• Anonym (Sandra)

    Hjälp mig! Ska jag göra slut?

    Vi har varit tillsammans i fyra år. Vi är särbo. Jag är väldigt attraherad av honom, njuter mycket av att vara med honom och se på honom. Problemet är att han aldrig vill flytta ihop. Jag vill det på sikt. Och han vill aldrig träffa mig om jag är sjuk eller ledsen. Bara när jag mår bra. Vi ses i snitt 3 dagar i veckan. Jag känner att jag får panik av tanken på att göra slut men även av tanken på att bo själv resten av mitt liv. Känns som om ingen lösning är bra. Har ni några tips eller råd så vore jag tacksam. Vi har ett barn på 3år ihop.

  • Svar på tråden Hjälp mig! Ska jag göra slut?
  • Anonym (Calle)

    Varför vill han inte flytta ihop? Lättare att svara på din fråga om man har lite mer av bilden. Med den knapphändiga fakta du lämnar så låter det märkligt att man inte vill bo under samma tak som sitt barns mor. Förutsatt att ni känner er som "ett par" vill säga och inte har någon annan överenskommelse, eller något annat har gått snett under resans gång. 

  • Anonym (Gri)

    Vad i hela världen..?!

    Han vill finnas där när det passar honom? Stor chans att han träffar andra samtidigt och döljer familjelivet. Vad gör han på sin fritid? Har ni barnet varannan vecka eller bor barnet hos dig hela tiden? Hur kunde du skaffa barn med en sån idiot? Dumpa på en gång.

  • Anonym (Sandra)

    Tack för era svar! Så skönt med någon annans perspektiv. Han ville flytta ihop förut, men har ändrat sig. Vet inte varför, men jag ska nog fråga honom idag. Barnet var inte planerat. Och det är väldigt flexibelt hur vi har honom. Och vi bor ju mycket hos varandra och då är vi tillsammans alla tre. Han har ett stort behov av att vara själv med sina intressen säger han. Men visst misstänker jag otrohet, men har inga bevis och han blånekar till att så är fallet. Men tilliten saknas från mitt håll tyvärr.

  • Anonym (Tess)

    Hjälp dig för du ska göra slut med honom ja.

    Han låter som en man dejtar som träffar andra men kan inte erkänna det så har han istället distans i kontakten och har dig endast när det är bekvämt för honom (fast ni har ett låtsas-förhållande med riktiga barn i bilden...)

  • Anonym (AL - Kvinna 35)

    När jag började läsa din tråd så var det första jag tänkte "Men om ni vill ha barn då?". Sen så såg jag att ni redan hade barn tillsammans... Hur är den situationen? Bor barnet hos er varannan vecka eller träffar han barnet endast 3 gånger i veckan samtidigt som han träffar dig?
    Jag tycker det verkar konstigt att inte vilja bo ihop med den man har barn tillsammans med (om man inte vore separerade förstås), har man barn så vill man ju vara del av hens uppväxt så mycket som möjligt, eller?
    Jag tror att ni måste ha en diskussion om allt detta, men som någon annan sa så är det svårt för oss att ge en åsikt eftersom vi inte vet anledningen till varför han inte vill bo ihop med dig.
     

  • Anonym (Tess)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-02-21 14:01:18 följande:

    Tack för era svar! Så skönt med någon annans perspektiv. Han ville flytta ihop förut, men har ändrat sig. Vet inte varför, men jag ska nog fråga honom idag. Barnet var inte planerat. Och det är väldigt flexibelt hur vi har honom. Och vi bor ju mycket hos varandra och då är vi tillsammans alla tre. Han har ett stort behov av att vara själv med sina intressen säger han. Men visst misstänker jag otrohet, men har inga bevis och han blånekar till att så är fallet. Men tilliten saknas från mitt håll tyvärr.


    Klart att tilliten saknas, om du behöver han om du är sjuk om du varit med om en våldtäkt om du är i en kris så undviker han dig? Det är inte kärlek någonstans.
  • Beetle

    Lita alltid på magkänslan. Den är din och ingen annan kan känna samma sak som du. Bara att du ställer frågan här betyder ju att du i stort sett bestämt dig men har svårt att ta steget.

  • Anonym (Calle)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-02-21 14:01:18 följande:

    Tack för era svar! Så skönt med någon annans perspektiv. Han ville flytta ihop förut, men har ändrat sig. Vet inte varför, men jag ska nog fråga honom idag. Barnet var inte planerat. Och det är väldigt flexibelt hur vi har honom. Och vi bor ju mycket hos varandra och då är vi tillsammans alla tre. Han har ett stort behov av att vara själv med sina intressen säger han. Men visst misstänker jag otrohet, men har inga bevis och han blånekar till att så är fallet. Men tilliten saknas från mitt håll tyvärr.


    Detta låter inte bra!


    "Han ville flytta ihop förut, men har ändrat sig." Var det inte läge att fråga då, varför, han, plötsligt, inte, ville, flytta ihop??? Fråga honom! Ja det tycker jag du ska göra. Låter jättekonstigt att du inte frågade när han ändrade sig, kring en sån stor och omvälvande förändring i 2+1 persons liv! 


    Vad är det för intressen han har så stort behov att vara själv med? Jag säger inte att man inte kan ha en bra kärleksrelation och olika intressen, men det brukar ju inte hindra att man kan bo ihop för den saken skull. Om han inte spelar trombon och det låter väldigt illa t ex. Eller har seriemord som största intresse??? 


    Du har misstänkt otrohet säger du? Om du har misstänkt det måste det ju finnas tecken och signaler på att så är fallet? 


    Som sagt, det låter inte bra alls det här. Det låter som du behöver prata lite mer och oftare med din särbo, och särskilt om er framtid, antingen var för sig eller tillsammans. 


     

  • Anonym (Tess)
    Anonym (Calle) skrev 2018-02-21 14:10:06 följande:

    Detta låter inte bra!

    "Han ville flytta ihop förut, men har ändrat sig." Var det inte läge att fråga då, varför, han, plötsligt, inte, ville, flytta ihop??? Fråga honom! Ja det tycker jag du ska göra. Låter jättekonstigt att du inte frågade när han ändrade sig, kring en sån stor och omvälvande förändring i 2+1 persons liv! 

    Vad är det för intressen han har så stort behov att vara själv med? Jag säger inte att man inte kan ha en bra kärleksrelation och olika intressen, men det brukar ju inte hindra att man kan bo ihop för den saken skull. Om han inte spelar trombon och det låter väldigt illa t ex. Eller har seriemord som största intresse??? 

    Du har misstänkt otrohet säger du? Om du har misstänkt det måste det ju finnas tecken och signaler på att så är fallet? 

    Som sagt, det låter inte bra alls det här. Det låter som du behöver prata lite mer och oftare med din särbo, och särskilt om er framtid, antingen var för sig eller tillsammans. 

     


    Håller med dig Calle, min partner jag bor med umgås mycket med kompisar och jag får följa med om jag vill men nu har jag känt att han spenderar mer tid med de än med mig så då satte jag en gräns och sa att ska vi vara tillsammans måste vi vara det, fysiskt, och spendera mer tid ihop och vänner och umgås och spela och vad de nu gör får komma i andrahand, klart som korvspad för honom sa han och städade hemmet och sen blir det middag ihop och umgås resten av kvällen.

    Om någonting fattas måste man kunna säga det och då ska ens partner vara mer billig att lyssna och bidra än att tänka på dig själv. Alltid mötas i mitten.
Svar på tråden Hjälp mig! Ska jag göra slut?