• Sens

    Anklagad för umgängessabotage

    Jag har tre barn (7,9,11) med mitt ex. När vi separerade så var jag tvungen att flytta strax under fem mil bort pga bostadsbristen. Två år senare skrev vi över barnen hos mig där de nu har sina vänner och går i skolan.
    I början hade vi varannan vecka men när hans bil gick sönder så ville han inte köpa en ny och menade då att barnen skulle byta skola igen eftersom han dessutom tycker att jag är en otillräcklig förälder eftersom jag har haft en depression. När jag vägrade tvinga dem att byta skola så nöjde han sig med att ha dem varje helg fredag till söndag (Jag lämnade vid hans dörr fre (4tim/tur&ret) och han lämnade vid min sön (1tim/tur&ret, han lånade sin mammas bil).
    Jag fick hela barnbidraget tills han beslöt att han betalade såpass mkt för dem (guldpass, dyra kläder, spanien-resor odyl) att han borde få halva BB. När han, utan medhåll från mig, ändrade detta så hade jag inte längre råd med buss/tågkort (1700kr) och när jag sa det till honom så sa han att det inte var hans problem och att om jag inte såg till att barnen var hos honom fredag eftermiddag så begick jag umgängessabotage.
    Min ekonomi höll på att gå åt helvete men FK sa att jag hade rätt till underhållsbidrag. När jag blev berättigad det och exet fick ett inbetalningskrav så började han skicka meddelanden om hur fattig jag hade gjort honom, att han inte längre hade råd att ha barnen ifall jag inte gick med på varannan vecka. FK sa åt mig att ignorera hans påtryckningar och sa att han fick ordna upp sin egna ekonomi själv.
    När påtryckningar på mig inte hjälpte vände han sig till barnen, sålde flera av deras saker, inklusive deras mobiler, och sa att jag kunde rädda honom ifall jag bara gick med på vv. Iom detta vägrar nu min äldsta sova hos sin pappa eftersom hon anser att han han inte längre är att lita på. Jag försöker uppmuntra barnen att åka till pappa och ha kul men de är tveksamma. Jag har försökt få honom att prata mer med barnen för att bygga upp deras tillit igen men han blir bara arg på mig och säger att jag har vänt barnen emot honom.
    Han säger att jag har begått umgängessabotage och att det är därför äldsta inte vill vara hos honom.
    Han har sagt att han bara har råd att ha barnen hos sig varannan helg nu pga ekonomin och eftersom äldsta inte vill sova hos honom så måste hon åka med, de fredagar syskonen ska till pappa, och sedan vill vi ju alla att hon ska vara hos honom minst på lördagen också men han kräver att det även då ska vara "rättvist" och jag måste ta henne på tåget vilket blir ytterligare två timmars restid för henne. Om han får som han vill, enligt förutsättningarna vi har idag, så måste min äldsta sitta i bil, buss eller tåg i ca 7 tim/helg. Hade han varit villig att underlätta för henne så hade detta lätt kunnat sänkas till max 2 tim/helg.
    Han har alltid fått låna sin mammas bil vid hämtning och lämning. Den enda gången, under två års tid(!) som han inte haft tillgång till bil var förra helgen då han helt plötsligt insisterade på att vi måste "samarbeta" och ville att jag skulle ta tåget och mötas "halvägs". Den resan som skulle ta honom mindre än en timma hade tagit mig tre timmar, så jag sa att han fick masa sig upp med tåget för att hämta äldsta. Då sa han igen att jag begick umgängessabotage. När jag fortsatte insistera på att han fick åka upp så krävde han att jag skulle betala biljetterna för honom och barnen, annars begick jag umgängessabotage, enligt honom, eftersom jag är boendeföräldern och har en skyldighet att se till att han får tillgång till barnen. (Han hämtade henne tillslut, på eftermiddagen, efter att jag betalat för barnens biljetter)

    Jag begår alltså, enligt honom, umgängessabotage ifall jag:
    Inte har möjlighet att lämna barnen till honom
    Inte har möjlighet att hämta barnen hos honom
    "Gör honom fattig" genom att ansöka om underhållsbidrag
    Inte betalar för hans och barnens biljetter

    EN gång har jag sagt att han inte FICK hämta barnen och det var när han kvällen innan hämtning krävde att få hämta barnen tre timmar efter deras läggdags. Då sa jag nej men att han var välkommen vilken tid han än önskade dagen därpå och att barnen då skulle vänta matade och påklädda. Hans svar var att han nu hade konkret bevis på mitt umgängessabotage.

    Till saken hör att vi har aldrig varit i TR och inte har något skriftligt avtal med FR.
    Det starkaste FR har att säga om saken är att han verkar passionerad och upprörd men ingen information och inga råd eller tips får jag.

    Vad kan jag göra som inte innefattar tiotusentals kronor i juristavgifter?

    (Ursäkta den abnormt långa trådstarten)
  • Svar på tråden Anklagad för umgängessabotage
  • Anonym (suck)

    Låt han driva allt, du ska inte göra nåt i detta läge.

    Han får ordna med sina resor och du ska genast ansöka om underhåll!

    Har han inte råd med underhåll har han inte råd med advokat....

  • 1234568

    Skulle jag vara du, skulle jag göra absolut ingenting. Det du beskriver är inget umgänges sabotage, det är ju bara påhitt. Så börja med att sluta vara rädd för dem orden. Sedan så är barnen såpass gamla, så skulle han dra något till tingsrätten så är dom redan i den åldern att rätten kommer lyssna på dem. Och jag tvivlar starkt på att dom skulle finna till ditt ex fördel, då både skola, kompisar och mamma finns där ni bor. Vecka vecka är väl uteslutet pga skola.

    Och självklart ska du se till att få dom pengar du ska ha. Han har väl knappast rätt till bb om han har barnen varannan helg? Låter ju märkligt..(jag är inte säker på hur det ligger till med den saken, då jag har ensam vårdnad)

    Strunta i hans hot. Och skulle han agera och kontakt familjerätten så går du dit och förklarar läget. 

  • Anonym (-ölkjhgf)

    Ni har alltså ett muntligt umgängesavtal? Ring familjeenheten/familjerätten i din kommun och be om att få komma på samarbetssamtal. Förklara läget och säg att du vill ha ett skriftligt undertecknat umgängesavtal för att slippa tjafs. 

    De kommer då att kalla honom, i er kommun eftersom man ska ha det i kommunen barnen tillhör. Gör sedan ett förslag på hur umgänget kan se ut.

    Uteblir han har du mer kött på benen och han hamnar i sämre läge. Kommer han så ge honom ditt förslag på hur umgänget ska se ut och där måste det framgå vem som hämtar och lämnar, när detta ska ske och var. I ert fall är det bra om även kostnader som uppstår i samband med byte också framgår. 

    Tex så hade jag och mina barns pappa ett tag att han betalade ena resan (med bil) men jag skötte själva lämningen, för hans bil kraschade. 

    Eller: 
    Strunta i vad pappan säger ang umgängessabotage, han har inget att komma med för det föreligger inget umgängessabotage. Ignorera allt, han tjafsar om som inte är rena umgängesfrågor och kräv att allt ni pratar om sker skriftligt så bevis finns sen om det är nödvändigt. 

  • Anonym (Hmmm)
    möjligt skrev 2018-02-21 17:22:32 följande:

    Varför går ni inte över till varannan vecka igen om han nu ville det?


    Undrar jag också? Eller skippa underhållet om du har råd men inte han?
  • Anonym (-ölkjhgf)
    möjligt skrev 2018-02-21 17:22:32 följande:

    Varför går ni inte över till varannan vecka igen om han nu ville det?


    Pga avståndet skrev hon ju. 
  • Anonym (-ölkjhgf)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-02-21 17:29:33 följande:
    Undrar jag också? Eller skippa underhållet om du har råd men inte han?
    Alla har råd med underhåll. Tjänar man dåligt tas det via fk och de räknar ut hur mycket man ska betala tillbaka till dem. Det kan bli allt från 0 kr till full återbetalning. 
  • möjligt
    Anonym (-ölkjhgf) skrev 2018-02-21 17:33:41 följande:

    Pga avståndet skrev hon ju. 


    Fast de slutade för att han ville det(på grund av avståndet). Nu ville han börja med varannan vecka igen. Så jag upprepar, varför inte bara gå över till varannan vecka igen?
  • Anonym (-ölkjhgf)
    möjligt skrev 2018-02-21 17:36:11 följande:
    Fast de slutade för att han ville det(på grund av avståndet). Nu ville han börja med varannan vecka igen. Så jag upprepar, varför inte bara gå över till varannan vecka igen?
    Jag upprepar; pga avståndet. Barnen går i skolan och inte alla kommuner erbjuder skolskjuts varannan v och barnen kan inte ha två skolor. 
Svar på tråden Anklagad för umgängessabotage