• mamma_amy

    GBP..remiss, hjälp please!

    Hejsan, 
    Jag ska försöka hålla mig kort och skulle uppskatta oerhört om någon här vill ta sin tid och besvara min fråga, det betyder hela världen för mig just nu!

    Det är som så att jag kämpat med vikten i all evighet (sen jag var tonåring), men efter många olika försök med både det ena och det andra, bestämt mig (för många år sen) att jag vill ha en GBP operation. 

    Har besökt dietist etc.. hon har nyligen skickat över mitt ärende till läkaren, som har efter ett möte och massa frågor skickat en remiss till kirurgen.

    Det jag undrar nu är hur det ser ut härifrån.. blir det fler bedömningar? Är det lätt att bli nekad? Vad kan orsaka det? 

    Jag bor i Östergötland, vet att det också kan spela roll. 

    Tusen hjärtligt tack på förhand!

  • Svar på tråden GBP..remiss, hjälp please!
  • Ellie

    Jag vet inte hur det fungerar i Östergötland. I Västra Götaland brukar inkomna remisser tas upp i ett möte där man beslutar om personen uppfyller kriterierna för att få en operation. Gör man det blir man kallad till informationsträffar och därefter får man träffa en kirurg för en inskrivning. Vid den inskrivningen kan det fortfarande hända att man blir nekad operation. Det kan tex vara om man verkar ha obehandlade psykiska besvär, missbruk, mycket kroniska smärtor, opererad tusen gånger tidigare i buken, tar höga doser kortison, eller om man helt enkelt inte varit på möten och inte verkat ta till sig vad en operation innebär.

    Är man däremot "normalfungerande" och uppfyller kriterierna för operation och förstår vad en operation innebär brukar det inte vara några problem. Vilka kriterierna är skiljer sig kanske lite åt mellan olika landsting (jag orkar inte googla från mobilen), men ofta är det BMI 35 (alt BMI 30 med sjukdomar som sömnapné, diabetes, mycket ledvärk eller liknande). Det kan också bli godkänt med operation även om BMI är aningen för lågt, förutsatt att man tidigare haft "rätt" BMI.

    Man skall också själv ha försökt gå ner i vikt med olika metoder, och då mer än att ha provat en diet i 2 dagar och sedan gett upp. Här är det i och för sig lätt att "slinka igenom" genom att ljuga. Den som drabbas mest av det är i så fall du själv. Bäst att vara ärlig för bästa möjliga vård.

    Man skall vara rökfri.

  • Anakim

    BMI-gränsen är 40 som frisk och 35 om riskfaktorer (såsom diabetes, metabolt syndrom etc)

    Man skall heller inte stå på regelbundna opoider.

  • Ellie
    Anakim skrev 2018-02-22 17:06:59 följande:

    BMI-gränsen är 40 som frisk och 35 om riskfaktorer (såsom diabetes, metabolt syndrom etc)

    Man skall heller inte stå på regelbundna opoider.


    Ja, du har helt rätt med BMI. Jag skrev fel.
Svar på tråden GBP..remiss, hjälp please!