• Rumpelstiltskins

    Barnkalas och inte bjuda alla barn?

    Min son fyller snart 6 år och vill för första gången ha kalas. Han vill ha det på O'Learys som ligger i närheten. Barnen får då spela bowling och sedan äta mat och glass till efterrätt. Det kostar 275:- per barn och vi har ingen möjlighet att bjuda hela avdelningen (18 barn) på dagis.

    Är det Okej att bara bjuda de 5 barn som han faktiskt leker med?

    Han har genom hans år på dagis aldrig blivit bjuden på kalas. Tror inte att barnen haft kalas eller också har de gjort som jag tänkt.

    Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Barnkalas och inte bjuda alla barn?
  • Coccolina
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-21 15:56:57 följande:

    Min son fyller snart 6 år och vill för första gången ha kalas. Han vill ha det på O'Learys som ligger i närheten. Barnen får då spela bowling och sedan äta mat och glass till efterrätt. Det kostar 275:- per barn och vi har ingen möjlighet att bjuda hela avdelningen (18 barn) på dagis.

    Är det Okej att bara bjuda de 5 barn som han faktiskt leker med?

    Han har genom hans år på dagis aldrig blivit bjuden på kalas. Tror inte att barnen haft kalas eller också har de gjort som jag tänkt.

    Hur tänker ni kring detta?


    Jag tycker att 5 barn av 18 är ok så länge det inte är att det finns 6 pojkar förutom din son och det då bara är en pojken som inte blir inbjuden. Sköt inbjudan snyggt genom kontakt med föräldrarna och inte framför alla andra barn så är det inga problem  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • viseversa

    Ja det är ok. Men dela inte ut några inbjudningar på dagis så andra barn ser. Då får ni skicka sms/mail till bara dom det berör. Det som inte skulle vara ok är om ni skulle bjuda alla utom 1-2 barn tex. 

  • Duckan

    Så gjorde vi och även andra föräldrar på fsk. Ingen delade dock ut inbjudningarna där.
    I skolan upplevde vi mer press att bjuda alla barnen i klassen så sånt kalas har vi bara haft en gång sen hon började nollan.

  • 1234568

    Håller med första inlägget. Det är okej, så länge det inte är 1-2 killar som blir utanför. Om det är så att klassen består av 7-8 killar, då tycker jag ni kanske skulle bjuda alla killar.

  • Lindsey77

    Nej, det är inte ok. Hade hellre haft ett billigare kalas för att bjuda allihop, eller bara pojkarna.

    Mina barn får inte bestämma vart de ska ha kalas. Det är viktigare att de lär sig att inte utesluta barn. Har aldrig introducerat galet dyra leklandskalas etc.

    Vissa barn får aldrig gå på kalas om alla gör sig dig. Alla barn har inte nära vänner. Som tur är finns det ett läger av föräldrar som förstår detta. De barn som inte blir bjudna blir jätteledsna. De pratar med varandra även om vi talar om förskolebarn.

    Har alltid haft billiga kalas hemma. Min dotter blev ju aldrig bjuden på kalas på lågstadiet för att folk bara valde ut några. Hon är nämligen inte så populär, men hennes enda kompis blev alltid bjuden eftersom hon leker med fler. Min dotter var förstås helt förkrossad.

    Vi har inte så stort, men barnen har aldrig brytt sig om att de fick sitta på golvet och äta korv med bröd.

    Framför kalas där alla får vara med! Hör och häpna, även barn med diagnoser som ofta inte har några vänner, välkomnas hemma hos oss!

    Stor eloge till förälder som bjöd hem hela klassen till en liten lägenhet. Det var så fint strukturerat, inte dyrt, barnen var nöjda och glada efteråt. Det är vi föräldrar som skapar överdrivna flashiga barnkalas, när de kan ha minst lika kul under andra former. Men det är ju vad jag tycker...

  • MJ1
    Lindsey77 skrev 2018-02-21 18:23:49 följande:

    Nej, det är inte ok. Hade hellre haft ett billigare kalas för att bjuda allihop, eller bara pojkarna.

    Mina barn får inte bestämma vart de ska ha kalas. Det är viktigare att de lär sig att inte utesluta barn. Har aldrig introducerat galet dyra leklandskalas etc.

    Vissa barn får aldrig gå på kalas om alla gör sig dig. Alla barn har inte nära vänner. Som tur är finns det ett läger av föräldrar som förstår detta. De barn som inte blir bjudna blir jätteledsna. De pratar med varandra även om vi talar om förskolebarn.

    Har alltid haft billiga kalas hemma. Min dotter blev ju aldrig bjuden på kalas på lågstadiet för att folk bara valde ut några. Hon är nämligen inte så populär, men hennes enda kompis blev alltid bjuden eftersom hon leker med fler. Min dotter var förstås helt förkrossad.

    Vi har inte så stort, men barnen har aldrig brytt sig om att de fick sitta på golvet och äta korv med bröd.

    Framför kalas där alla får vara med! Hör och häpna, även barn med diagnoser som ofta inte har några vänner, välkomnas hemma hos oss!

    Stor eloge till förälder som bjöd hem hela klassen till en liten lägenhet. Det var så fint strukturerat, inte dyrt, barnen var nöjda och glada efteråt. Det är vi föräldrar som skapar överdrivna flashiga barnkalas, när de kan ha minst lika kul under andra former. Men det är ju vad jag tycker...


    Grymt!
  • neaaaak

    Jag lånar tråden lite då jag nu står lite inför samma sak. Vi har valt att inte ha några kalas för barnen under dagis tid . Men däremot så här vi lovat att när barnen fyller 7 så ska dom få ha sina första "kompis" kalas. Problemet är dock att dom är mängder av barn . Dom är 2st grupper FA.A (26st barn) o FA.B(19st barn) så alltså över 40 st barn. Sonen går i klass B men har flera kompisar i klass A också då det vart nya grupper när dom gick över från dagis. Hur gör man i det läget jag vill ju verkligen inte att någon ska hamna utanför men alltså 40st barn jag vet inte ens hur jag ska kunna få in så många i mitt hus . Hehe

    Hur hade ni andra gjort ?

  • MrsP79

    Vill bara tipsa om ett kalas en av mina pojkar var på! Kalaset hölls utomhus i en park (både grönytor, lekplats och några djur finns), det bjöds på korv med bröd och godispåse efteråt! Det var nog inte 40 barn, men drygt 20. Perfekt när man inte har plats hemma eller någon lokal att hyra. Detta var på vintern/våren, men minns att barnen hade overaller.

  • Glinda från Oz
    Lindsey77 skrev 2018-02-21 18:23:49 följande:

    Nej, det är inte ok. Hade hellre haft ett billigare kalas för att bjuda allihop, eller bara pojkarna.

    Mina barn får inte bestämma vart de ska ha kalas. Det är viktigare att de lär sig att inte utesluta barn. Har aldrig introducerat galet dyra leklandskalas etc.

    Vissa barn får aldrig gå på kalas om alla gör sig dig. Alla barn har inte nära vänner. Som tur är finns det ett läger av föräldrar som förstår detta. De barn som inte blir bjudna blir jätteledsna. De pratar med varandra även om vi talar om förskolebarn.

    Har alltid haft billiga kalas hemma. Min dotter blev ju aldrig bjuden på kalas på lågstadiet för att folk bara valde ut några. Hon är nämligen inte så populär, men hennes enda kompis blev alltid bjuden eftersom hon leker med fler. Min dotter var förstås helt förkrossad.

    Vi har inte så stort, men barnen har aldrig brytt sig om att de fick sitta på golvet och äta korv med bröd.

    Framför kalas där alla får vara med! Hör och häpna, även barn med diagnoser som ofta inte har några vänner, välkomnas hemma hos oss!

    Stor eloge till förälder som bjöd hem hela klassen till en liten lägenhet. Det var så fint strukturerat, inte dyrt, barnen var nöjda och glada efteråt. Det är vi föräldrar som skapar överdrivna flashiga barnkalas, när de kan ha minst lika kul under andra former. Men det är ju vad jag tycker...


    Bjuder du hela arbetsplatsen också om du har fest och du umgås med några kollegor privat?

    Om ett barn inte har några vänner är inte lösningen att alla bjuder hela barngruppen, det barnet kommer bli utanför på kalaset också och är redan utanför i skolan. Här måste personalen ingripa, det finns en handlingsplan är sådant.

    Jag tycker också kalashysterin är helt hysterisk och jag lobbar hårt för presentfria kalas. Men det känns som en annan fråga.
  • Lindsey77
    Glinda från Oz skrev 2018-02-21 20:02:55 följande:
    Bjuder du hela arbetsplatsen också om du har fest och du umgås med några kollegor privat?

    Om ett barn inte har några vänner är inte lösningen att alla bjuder hela barngruppen, det barnet kommer bli utanför på kalaset också och är redan utanför i skolan. Här måste personalen ingripa, det finns en handlingsplan är sådant.

    Jag tycker också kalashysterin är helt hysterisk och jag lobbar hårt för presentfria kalas. Men det känns som en annan fråga.
    Det är ju en helt annan frågeställning. Det var längesen jag hade fest med kollegor. Senast jag hade fest så satte jag upp en lapp på jobbet. Är säkert 50 st, men visste att det är bara hälften som kommer eftersom den typen av fest inte passar alla. :) Vet att det finns kollegor som träffas, men jag är vuxen och kan hantera det. Jag är vuxen och medveten att alla inte passar ihop. En vuxen har en helt annan förståelse än ett barn.

    Tja, om man vill försämra situationen ytterligare om ett barn är utanför, kan man strunta i att bjuda det. Ingen idé, barnet är ändå utanför, vad är det för mening att det kommer? Jo, för att du faktiskt bidrar till att stärka gruppkänslan. De gör något tillsammans, grupplekar, sitter och äter...

    Hur känns det egentligen för ett barn att inte bli bjuden, när ens kompis blivit det?

    Du är ju redan utanför lilla vän, du har ju ändå ingen att vara med på kalaset. Varför ska du komma?
Svar på tråden Barnkalas och inte bjuda alla barn?