• Claudi­a Bergst­röm
    Äldre 21 Feb 16:22
    4246 visningar
    7 svar
    7
    4246

    Hur länge kan man lämna en valp ensam?

    Jag har haft en valp i över 1 månad och det fungerar bra hemma. Jag har 2 frågor och ställa, 1. Hur länge kan man lämna en valp ensam för att på helgerna så brukar jag och min familj göra vissa aktiviteter tillsammans t.ex kolla på bio etc och undrar hur länge man kan lämna en valp på 4 månader ensam hemma?

    2. Vår hund älskar att springa på vår gård fram och tillbaka men har hört att om en valp rör sig för mycket kan de få problem med lederna när de blir äldre så jag undrar om det är bra att den springer så mycket? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur länge kan man lämna en valp ensam?
  • Anonym (Minut­er)
    Äldre 21 Feb 16:25
    #1
    +1

    Du kan lämna valpen nån minut till att börja med och sedan sakta utöka. Så länge som bio lämnade vi inte innan vår var 1 år. Ensamträningen måste få gå sakta för att du ska få en trygg och glad hund

  • Anonym (Nej)
    Äldre 21 Feb 16:27
    #2

    Hunden får inte problem av att springa fritt. Det är om man går i 5 timmar i rask takt, utan att vila, med en hund av stor ras, som det eventuellt kan få problem. 

  • Äldre 21 Feb 16:28
    #3

    Du kan absolut inte lämna en fyramånaders valp för att gå på bio eller liknande. Du ska börja ensamhetsträna den nu vilket innebär några minuter åt gången och successiv upptrappning när valpen klarar korta stunder ensam. Har du tur kan du gå på bio när hunden är ett år eller så.

    En frisk valp kan springa i sitt eget tempo i trädgården utan problem. Regelrätt motion som långpromenader i raskt tempo ska du vänta med.

    Läs på om ensamhetsträning och om valphållning överlag!

  • Claudi­a Bergst­röm
    Äldre 21 Feb 16:31
    #4

    Vill tillägga att vi har inte lämnat honom ensam i hemmet sen vi fick honom och försöker ensamträna honom varje dag i några minuter!

  • Äldre 21 Feb 17:06
    #5

    Har ni ensamhetstränat valpen? Om inte kan ni inte lämna den ensam hemma så länge som du menar. Det måste man träna på först.

  • Äldre 21 Feb 18:05
    #6

    Instämmer med tidigare inlägg. Börja ensamhetsträningen med minutkorta stunder och utöka med nån minut i taget när valpen är helt lugn, tyst och trygg med att ni går. A och O är att valpen inte visar någon form av stress eller oro när den lämnas. Går ni för fort fram så blir det ofta bakslag. Mina hundar har klarat 3-4 timmars ensamhet när dom varit runt året.
    Visst ska valpen röra på sig men en uppspelt valp känner sällan själv när den är trött så ni får helt enkelt bryta efter en stund så valpen får komma in och varva ner/vila

  • Anonym (småst­eg)
    Äldre 25 Feb 10:11
    #7

    Oavsett vad för kul ni har inplanerat så kan du inte lämna din valp ensam mer än den är tränad till. Och tveksamt att 4 månader skulle klara 2 timmar ensam, de är inte stabila nog. Skaffa hundvakt eller turas om att stanna hemma med valpen. (När jag var barn hade vi en hund och tyvärr var vi inte pålästa om ensamhetsträning, en gång lämnade vi hunden hemma längre tid och sedan dess fick den fullständigt panik bara man försökte gå hemifrån. Gör inte samma misstag). Ni kommer att gagnas i längden om ni går varsamt fram. Det är otroligt värdefullt att kunna lämna en vuxen trygg hund hemma i 1-4 timmar vid behov, så anpassa er nu så får ni igen allt sedan. :) 

Svar på tråden Hur länge kan man lämna en valp ensam?