• Äldre 21 Feb 21:10
    1880 visningar
    3 svar
    3
    1880

    Plugga till samtalsterapeut, humanistiskt lärcentrum

    Hej!

    Jag undrar om det finns någon här som har, eller känner någon som har utbildatat sig eller hört om utbildningen till samtalsterapeut på humanistiskt lärcenter.

    Jag läser att man blir diplomerad samtalsterapeut och att man har möjligthet att jobba på privata företag, på behandlingshem, frivillig organisationer och skolor eller starta eget.

    Utbildningen är på distans, ej csn-berättigad och kostar ca 17.000 kr för de 10 månader man studerar.

    Jag skulle tycka det var så kul och givande. Har tyvärr inte ens gymnasie kompetens så jag har ingen möjlighet att studera på universitetet. Är det här en bra väg att gå, finns det någon som fått jobb efter eller är det bortkastad tid och pengar?

    Referenserna på deras sida verkar lovande men det är ju lätt att vinkla tänker jag...

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Plugga till samtalsterapeut, humanistiskt lärcentrum
  • JA77
    Äldre 22 Feb 05:56
    #1

    Tänk på att "samtalsterapeut" inte är skyddad yrkestitel. Det betyder alltså ingenting, vem som helst kan kalla sig så. Jag kan inte tänka mig att skolor anställer annat än legitimerad personal, alltså leg. psykolog, leg psykoterapeut, leg. sjuksköterska. Det är inte seriöst att man kan bli "terapeut" på knappa året. Vad gör du om du inte kan hjälpa patienten? Du journalför ju inte. 

    Satsa på att läsa in gymnasiet istället!

  • Äldre 22 Feb 07:11
    #2

    Tack för din input!

  • Tue 30 Jul 2019 14:02
    #3

    Kanske är lite sent ute. Men tror det kan vara bra att jämföra olika med priser och längd. Här : studier.se/samtalsterapeut/

Svar på tråden Plugga till samtalsterapeut, humanistiskt lärcentrum