• Äldre 22 Feb 00:22
    4295 visningar
    15 svar
    15
    4295

    Kan man få bidrag av försäkringskassan om man vill bo i större lägenhet än en 1a?

    Hej. Det är så att jag har haft länge en stor lust att vilja flytta till en större lägenhet än 1an som jag bor i nu eftersom jag inte riktigt trivts i lägenheten i flera år nu på grund av att den känns för liten för mig då den rymmer på 23 kvadratmeter då det är ett stort allt i ett rum med en badrum. Jag känner mig bara isolerad och trött på att bo kvar i 1an och trivs mycket bättre i större lägenhet med mer rum. Inte hur stort som helst men 3a eller 2a iallafal.

    Jag har börjat sätta mig i kön vilket jag borde ha gjort sedan jag flyttade in 2014 men andleddningen till att jag inte gjorde det var för att jag var för mycket fokuserad på gymnasiet och arbete att jag inte ville lägga tid på det då men nu när ag slutat gymnasiet och börjat få en susselsättning så länge så har jag börjat sätta igång planen.

    Nu till huvudfrågan. Kommer försäkringskassan ha problem att jag skaffar lägenhet större än en 1a och har ni själva eller er bekanta fått bidrag att bo i större lägenhet än en 1a?

    Hyran för min lägenhet som jag bor i nu ligger på 6225 kr och de lägenhet som jag änn så länge har intresserat mig för ligger på över 6000 kr men bara ett par hundralappar dyrare. Min inkomst är över 12 i aktivitetsersättning så det behövs nog inte en bidragsförhöjning

  • Svar på tråden Kan man få bidrag av försäkringskassan om man vill bo i större lägenhet än en 1a?
  • Äldre 22 Feb 00:27
    #1

    De pengarna du får i bidrag får du använda till vilken bostad du vill, men du lär inte får mer pengar för att du vill ha ett större/dyrare boende.


    Att tro är att inte veta
  • Äldre 22 Feb 01:03
    #2
    Grande Rock skrev 2018-02-22 00:27:50 följande:

    De pengarna du får i bidrag får du använda till vilken bostad du vill, men du lär inte får mer pengar för att du vill ha ett större/dyrare boende.


    Lägenheten som jag bor i är redan dyr till att börja med då vi pratar om en 1a med bara kvadratmeter på 23 med hyra på 6 225 kr. Värst är att lähyran tidigare har legat på 7 680 kr vad jag minns men för ett år sen så har det sänkts till 6 225 kr av fastighets ägaren eller malmö stad men det är fortfarande dyrt för att vara en 1a på 23 kvadrat. De 2or och 3or som jag intresserat mig är billigt i jämförelse

    Men det är förståeligt att man inte får mer bidrag om man väljer sig att bosätta sig i turning torso.
  • Äldre 22 Feb 01:34
    #3

    Omödigt med större lght eftersom du ju kommer att flytta om du hittar jobb i en annan del av landet.

  • Glinda från Oz
    Äldre 22 Feb 02:59
    #4

    Jag vet inte vart du bor men det lär ta absolut minst ett år om du bor i en mindre sagt/by, i Stockholm kan du få en lägenhet i en förort efter 7-8 år. Då det blivit dags har du fått ett jobb och problemet är löst.

  • Äldre 22 Feb 08:19
    #5
    -1
    Tow2Mater skrev 2018-02-22 01:34:45 följande:

    Omödigt med större lght eftersom du ju kommer att flytta om du hittar jobb i en annan del av landet.


    Jag kommer inte jobba någon annanstans i landet och det är inte onödigt för mig att no i större lägenhet om jag inte trivs i en 1a
  • Bertra­m
    Äldre 22 Feb 08:45
    #6
    +1

    skaffa ett jobb så kan du bo hur stort du vill?

  • Äldre 22 Feb 09:34
    #7

    Misstänker att du menar bostadsbidrag?

    Förr fanns det en sida med en uträkning där man kunde fylla i boyta, hyra, antal personer i boendet, den egna inkomsten osv och på så vis fick man en preliminär
    uträkning av det belopp man kanske skulle kunna få.
    Leta efter den och prova med lite olika siffror och se vart det landar.

    En 2:a ligger väl i snitt på 50-60 kvm och så kan du ringa det lokala bostadsbolaget och höra vad de tar i snitt för en 2:a i hyra och så fyll i de värdena och se om du kan få mer eller mindre i bostadsbidrag mot vad du har nu.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 22 Feb 09:41
    #8

    From 1 januari 2018 får du 96% i bostadstillägg upp till 5000:- så resten får du betala själv.

    När man har aktivitetsersättning får man bostadstillägg och inte bostadsbidrag.

  • Äldre 22 Feb 21:01
    #9

    Jag bor i en på 26 kvadratmeter på 2585 kr med försäkring..

    Hur kan du ha en sådan hög hyra?

  • Äldre 22 Feb 21:39
    #10
    Bertram skrev 2018-02-22 08:45:53 följande:

    skaffa ett jobb så kan du bo hur stort du vill?


    Att skaffa jobb är inte så lätt som du tror specielt inte om man bor i storstaden och desutom så har jag inte kommit till dem egenskaperna till att få jobb.
  • Äldre 22 Feb 21:48
    #11
    Evert09 skrev 2018-02-22 21:01:56 följande:

    Jag bor i en på 26 kvadratmeter på 2585 kr med försäkring..

    Hur kan du ha en sådan hög hyra?


    För att kvarteret som jag bor i är helt nybyggd sedan 2012 . även Min lägenhet har inte den dyraste hyran då det finns andra 1or som kostar över 9000 kr upp över 10,000 kr.
  • Äldre 23 Feb 00:52
    #12
    tenorsax skrev 2018-02-22 21:39:16 följande:
    Att skaffa jobb är inte så lätt som du tror specielt inte om man bor i storstaden
    Man ska givetvis ha krav att flytta om man kan hitta jobb annanstans.
  • Bertra­m
    Äldre 23 Feb 08:38
    #13
    tenorsax skrev 2018-02-22 21:48:00 följande:
    För att kvarteret som jag bor i är helt nybyggd sedan 2012 . även Min lägenhet har inte den dyraste hyran då det finns andra 1or som kostar över 9000 kr upp över 10,000 kr.

    Det är ju lättare att få jobb i en storstad, finns ju hur mkt som helst. Känner flera med eget företag som pratar om hur SVÅRT det är att hitta någon att anställa som är vettig.


    Man måste ju anstränga sig lite också, man "får" inte ett jobb, man måste kämpa lite :)

  • HelaGo­tland
    Äldre 23 Feb 16:04
    #14
    +1
    tenorsax skrev 2018-02-22 08:19:21 följande:
    Jag kommer inte jobba någon annanstans i landet och det är inte onödigt för mig att no i större lägenhet om jag inte trivs i en 1a

    Ska du aldrig jobba? Tror du man får soc och bostadsbidrag hela livet? Det är och har alltid varit tänkt som en tillfällig lösning.

    Det är klart the soc och f-kassan kan ha åsikter om ditt boende ifall det är de som betalar för det.
  • HelaGo­tland
    Äldre 23 Feb 16:09
    #15
    +2
    tenorsax skrev 2018-02-22 21:39:16 följande:
    Att skaffa jobb är inte så lätt som du tror specielt inte om man bor i storstaden och desutom så har jag inte kommit till dem egenskaperna till att få jobb.

    Jaha så du tänker aldrig jobba mera? Lyckat. Läs vad Kaej sa, du får 5000 i bidrag och resten får du betala.

    Du ska veta att det sticker i ögona ordentligt när man jobbat och betalat skatt heltid hela ens liv och så sitter du på 5000 i bobidrag + soc/aktivitetsstöd. När jag blev sjuk förut så fick jag låna från släktingar, inte en spänn från staten!
Svar på tråden Kan man få bidrag av försäkringskassan om man vill bo i större lägenhet än en 1a?