• Magrutor

    Gå upp i vikt när man rör på sig regelbundet?

    Hej!

    Har en fråga. Innan jag började träna och åt godsaker nästan varje dag var jag 169cm låg och vägde 57kg nu har jag börjat äta nyttigt och gått upp två kilo. Och fått mer fett på höfterna. Hur är detta möjligt? Borde det inte vara tvärtom?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gå upp i vikt när man rör på sig regelbundet?
  • Kjell2

    Det hänger en del på hur mycket du äter också. Sen i din ålder, 48 år, börjar det hända saker med ämnesomsättningen. 

    Men överlag är det bra att du äter vettigt och rör på dig. 

  • nernu

    Handlar om hur mycket du äter. Om äter för lite kalorier går du ner oavsett om det är glass eller potatis du äter. Om du äter för mycket kalorier går du upp oavsett om du äter godis eller spenat. Jag gissar att du har blivit hungrigare av att träna och äter därför mer.

  • 1234568

    Nu vet jag ju inte exakt vad du börjat träna. Men muskler väger ju mer än fett. Och du har ändå en rätt låg vikt, så träning för att tappa vikt behöver du ju inte. Och har du fått mer muskler så går du givetvis upp lite.

    Om du börjat träna väldigt hårt så kommer du behöva en hel del mer kalorier. Och träna man hårt och äter för lite så kommer vikten stiga lite. Kroppen inser att du gör av med mer energi än du stoppar i den, och ställer sig i sparläge=vikten står stilla eller ökar något. Vid hård träning måste man ge kroppen mat för att gå ner i vikt, hur tokigt det än låter..

    Men jag tycker som sagt din vikt är rät låg redan. Så rör på dig för att må bra, och strunta i vikten :)

  • Ggrodan
    nernu skrev 2018-02-22 17:17:07 följande:

    Handlar om hur mycket du äter. Om äter för lite kalorier går du ner oavsett om det är glass eller potatis du äter. .


    Åh, så det är därför jag inte kommer någon vart med min undervikt fast jag smäller i mig en hel Pizza, hamburgare, mastig mat.
  • fitnesscoach86

    Skulle tro att du äter mer kcal än du tror därav att du går upp i vikt. Bästa är att börja väga maten och för att beräkna kcalintaget.


    Samt räkna ut din basala kcal nivå( dom kcal som dina organ förbränner per dag) och sen räkna ut hur mycket kcal du förbränner ihop med den uträkning plus aktivitet.För att sedan dra bort -500kcal

    //Jobbar som kostrådgivare

  • Mrs Moneybags

    När man börjar träna kan musklerna lagra in vätska under en tid, det kan bidra till viktökningen.

    Sedan blir man ofta hungrigare av att träna och äter omedvetet lite mer. Du behöver ju inte träna varje dag, så det kanske kan vara en idé att träna 3-4 gånger i veckan tills du har gått ner så mycket som du vill och sedan ägna dig åt tex styrketräning för att forma om kroppen när du har nått din målvikt.

    För övrigt är du helt normalviktig oavsett om du väger 57 eller 59 kg.

  • Plattfoten
    nernu skrev 2018-02-22 17:17:07 följande:

    Handlar om hur mycket du äter. Om äter för lite kalorier går du ner oavsett om det är glass eller potatis du äter. Om du äter för mycket kalorier går du upp oavsett om du äter godis eller spenat. Jag gissar att du har blivit hungrigare av att träna och äter därför mer.


    Vem orkar räkna kalorier? Äter man godis blir man hungrigare för att energin binder sig direkt som fett för att blodsockret inte ska rusa. Medan långsammare kolhydrater gör att man hållet sig mätt längre för det utsöndrar energi till blodet i samma takt som man gör av med det, vilket resulterar i att man inte bildar fett.

    Så det enda som gäller för att gå ner i vikt är att äta sig mätt regelbundet, men undvika socker. Samtidigt som man rör på sig. Sen kan man gå upp i vikt om man tränar för att man bygger muskler. De musklerna gör i sin tur att man får högre ämnesomsättning.
Svar på tråden Gå upp i vikt när man rör på sig regelbundet?