• sykes

    Ny katt; upptäckte skador hjälp!

    Hej!

    Jag fick hem en ny katt i helgen som var efterlängtad, jag hade en liten klump i magen när katten gömde sig från start och aldrig hälsade. Men den gömde sig i tre fyra dagar i streck utan att äta eller kissa. Men till slut kom den fram försiktigt och gosa lite sen gömde sig igen. När den var framme såg jag tovor på magen och en av dom var stor och när jag rörde vid den lyfte den sig och under var bara hud och katten ryckte rädd. Jag får känslan att katten varit illa ute. Men vad ska jag göra? Jag har aldrig haft en långhårig katt och inte heller en rädd katt. Jag ville ha massa katter och hundar och nu känns det långt borta. Hoppas på svar från kattvana snälla? Jag är verkligen orolig om katten, den kommer inte och äter eller går på lådan (bajsa i min dotters säng en gång). 


    Konstruktiv kritik, tack:D

    MVH Sykes


    ny katt problem
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-22 11:07
    Jag glömde tillägga att den har ett sår bakom örat som är rött och sårigt utan att fd ägaren gått till veterinären. Jag behöver inte svar att gå dit för tid är bokad. Men katten är rädd. Flera tovor där de flappar typ och bar hud under stora knutar typ. Vad ska man göra?? tack igen
  • Svar på tråden Ny katt; upptäckte skador hjälp!
  • Glinda från Oz

    Katten har ont av tovorna, de sliter och drar i huden och kan skapa sår. Det är bra att du tar katten till veterinären och får honom/henne rakad.

    Köp feliway och ha i uttaget, det är ett lugnande fermon som får katter att slappna av (människor märker inte av det)

    Låt det ta tid, att katten gömmer sig 1-2 veckor är helt normalt. Han känner inte er och sin omgivning, vissa reagerar starkt på att flytta och är han inte helt trygg blir det värre. Börja inte med att klappa, låt han nosa på handen och efter ett tag kan ni klappa försiktigt om han inte kommer till er självmant.

  • Dexter dot com

    Steg 1 är ju självklart att ta katten omgående till veterinär för att få såren omskötta och raka bort tovor mm. Steg 2 är att ställa mat, vatten och kattlådor på flera ställen i hemmet så katten alltid har nära till detta oavsett vart i hemmet den gömmer sig och låta den boa in sig och bli trygg hos er.
    Låter ju som den blivit illa skött hos tidigare ägare. Hur var ägaren och hur betedde sig katten när du hämtade den? Såg du inte såren och tovorna då?

  • Glinda från Oz
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 11:42:53 följande:

    Steg 1 är ju självklart att ta katten omgående till veterinär för att få såren omskötta och raka bort tovor mm. Steg 2 är att ställa mat, vatten och kattlådor på flera ställen i hemmet så katten alltid har nära till detta oavsett vart i hemmet den gömmer sig och låta den boa in sig och bli trygg hos er.

    Låter ju som den blivit illa skött hos tidigare ägare. Hur var ägaren och hur betedde sig katten när du hämtade den? Såg du inte såren och tovorna då?


    Ts har bokat en tid hos veterinären. Det är inte säkert att man ser tovorna på en långhårig katt och vi vet inte hur ts har fått katten det är inte ens säkert att hon hämtat den.

    Det är bättre att ha maten stående framme så katten tvingas fram.
  • Dexter dot com
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 13:24:14 följande:
    Ts har bokat en tid hos veterinären. Det är inte säkert att man ser tovorna på en långhårig katt och vi vet inte hur ts har fått katten det är inte ens säkert att hon hämtat den.

    Det är bättre att ha maten stående framme så katten tvingas fram.
    Eftersom katten tydligen inte äter/dricker och inte heller vågar gå på lådan håller jag inte med dig om att den ska "tvingas" fram och katten verkar ju uppenbarligen ha öppna sår vilket bör ses om akut och jag uppfattade det inte som TS har tid hos vet idag.

  • Glinda från Oz
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 14:09:53 följande:

    Eftersom katten tydligen inte äter/dricker och inte heller vågar gå på lådan håller jag inte med dig om att den ska "tvingas" fram och katten verkar ju uppenbarligen ha öppna sår vilket bör ses om akut och jag uppfattade det inte som TS har tid hos vet idag.


    Katten kommer fram då alla sover och man kan inte boka en akuttid för rakning, katten behöver troligtvis sövas eller få kraftigt lugnande och då ska katten fasta innan. Ser såret inte hemskt ut behöver man inte åka in akut heller.
  • Dexter dot com
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 14:13:24 följande:
    Katten kommer fram då alla sover och man kan inte boka en akuttid för rakning, katten behöver troligtvis sövas eller få kraftigt lugnande och då ska katten fasta innan. Ser såret inte hemskt ut behöver man inte åka in akut heller.
    Om vi nu utgår från vad TS säger så äter/dricker inte katten och är då fastande så ett akutbesök hos vet borde då inte vara några problem och eftersom TS tydligen inte kan kolla sår och tovor själv och då avgöra hur allvarligt det är så är min uppfattning att katten borde tas till vet omgående för en genomgång.
  • Glinda från Oz
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 16:22:44 följande:

    Om vi nu utgår från vad TS säger så äter/dricker inte katten och är då fastande så ett akutbesök hos vet borde då inte vara några problem och eftersom TS tydligen inte kan kolla sår och tovor själv och då avgöra hur allvarligt det är så är min uppfattning att katten borde tas till vet omgående för en genomgång.


    Det är helt normalt att katten inte äter eller äter väldigt dåligt första veckan. Man kan räkna matkulorna (om man ger torrfoder) så får man mer koll. Det här är en tamkatt, hade det varit en utefödd katt hade jag resonerat annorlunda de kan sitta förstenade av skräck i flera dagar.

    Hade inte ts kunnat kolla sår och tovor hade hon aldrig skrivit här. Veterinären kan inte göra något åt det vid ett akutbesök ändå. Det vettigaste är att söva katten och gå igenom katten ordentligt då man rakar dvs kolla sår, tänder mm
  • Dexter dot com
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 17:45:30 följande:
    Det är helt normalt att katten inte äter eller äter väldigt dåligt första veckan. Man kan räkna matkulorna (om man ger torrfoder) så får man mer koll. Det här är en tamkatt, hade det varit en utefödd katt hade jag resonerat annorlunda de kan sitta förstenade av skräck i flera dagar.

    Hade inte ts kunnat kolla sår och tovor hade hon aldrig skrivit här. Veterinären kan inte göra något åt det vid ett akutbesök ändå. Det vettigaste är att söva katten och gå igenom katten ordentligt då man rakar dvs kolla sår, tänder mm
    Vi har uppenbarligen helt olika erfarenhet av både veterinärvård och skygga katter ;)
  • BurningDiamond

    En katt som inte äter, eller äter dåligt, kan dö på bara några dagar i fettlever. Det är av yttersta vikt att få katten att äta som första steg. Ställ ut skålar med olika sorters torr- och blöt-mat på många olika ställen, du kan dra ner på detta successivt när du har lyckats bygga upp en relation med katten.

    Se också till att det finns lådor på alla ställen där det går. Dessa kan också dras ned på med tiden, men just nu är det viktigare att katten har möjlighet att göra sina behov på acceptabla ställen än att den blir "tvingad" att göra det på olämpliga ställen och ev. får som vana att kissa i t. ex. soffan.

    Ett tips är att ställa fram kattburen (ta av dörren om det går) med en mjuk filt och matskål i den, låt buren få bli ett tryggt krypin.

    Försök få kitten till vet så fort som möjligt. Det later inte som du behöver en akut-tid, men katten har ont och behöver hjälp så snart som möjligt.

  • sykes
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 11:15:35 följande:

    Katten har ont av tovorna, de sliter och drar i huden och kan skapa sår. Det är bra att du tar katten till veterinären och får honom/henne rakad.

    Köp feliway och ha i uttaget, det är ett lugnande fermon som får katter att slappna av (människor märker inte av det)

    Låt det ta tid, att katten gömmer sig 1-2 veckor är helt normalt. Han känner inte er och sin omgivning, vissa reagerar starkt på att flytta och är han inte helt trygg blir det värre. Börja inte med att klappa, låt han nosa på handen och efter ett tag kan ni klappa försiktigt om han inte kommer till er självmant.


    Hej Tack för alla svar. Jag har förstått att de gör ont för katten därför är jag orolig. Jag försökte göra tid för veterinär varje dag en vecka men katten ville inte komma fram. Sedan försökte jag locka fram den men katten blev arg och jag ville inte tvinga den och skrämma den mer. Sen dess har jag haft feelway i uttag samma rum där katten är. Nu äter den ialf, och gosar med mig, katten kommer fram på kvällar och snosar runt och gör sitt. Den gömmer sig på dagen och är fortfarande lite rädd. Men jag ställde maten vid den som ni sa :D 


     


    Däremot hoppas jag katten kommer frivilligt in i transportburen, ställt den framme med godis i och låter katten gå runt o nosa osv. 

  • sykes
    BurningDiamond skrev 2018-02-23 00:52:04 följande:

    En katt som inte äter, eller äter dåligt, kan dö på bara några dagar i fettlever. Det är av yttersta vikt att få katten att äta som första steg. Ställ ut skålar med olika sorters torr- och blöt-mat på många olika ställen, du kan dra ner på detta successivt när du har lyckats bygga upp en relation med katten.

    Se också till att det finns lådor på alla ställen där det går. Dessa kan också dras ned på med tiden, men just nu är det viktigare att katten har möjlighet att göra sina behov på acceptabla ställen än att den blir "tvingad" att göra det på olämpliga ställen och ev. får som vana att kissa i t. ex. soffan.

    Ett tips är att ställa fram kattburen (ta av dörren om det går) med en mjuk filt och matskål i den, låt buren få bli ett tryggt krypin.

    Försök få kitten till vet så fort som möjligt. Det later inte som du behöver en akut-tid, men katten har ont och behöver hjälp så snart som möjligt.


    Tack för tipset det ska jag pröva!! 


    Jag försökte även med hjälp att gosa med katten och försöka få den in i buren men hon blev totalt galen. Jag förstod att hon inte ville. Jag har fått klippa av de små tovorna och borstat. Hon är allt gossig nu o så. 


    Som svar till hen som undrade om jag inte såg tovorna;


    Jag såg inte storheten i dom, fd ägaren sa att det är vanligt med långhåriga katter och detta var skälet hon fick byta hem för katten- ej tid att borsta. Katten var rädd men inte så värst jag fick bära henne och kände en tova men inte den stora som jag skrev och undra om. Dessa kände jag sedan när hon kommit hem och jag klappa henne. Jag tycker det är underligt att man inte går till veterinär kanske före man "säljer" en katt som har sådana skador och tovor men nu var det så här. 

    Tack igen för alla svar. Det hjälper att få lite olika perspektiv har inte haft en långhårig katt innan bara korthåriga siameser :D MVH

  • sykes
    Dexter dot com skrev 2018-02-22 16:22:44 följande:
    Om vi nu utgår från vad TS säger så äter/dricker inte katten och är då fastande så ett akutbesök hos vet borde då inte vara några problem och eftersom TS tydligen inte kan kolla sår och tovor själv och då avgöra hur allvarligt det är så är min uppfattning att katten borde tas till vet omgående för en genomgång.
    Såret på huvudet har läkt, jag har gått till flera djuraffärer och bett om råd och alla har sagt samma: Om katten är för rädd att gå in i buren- vänta tills den kommer självmant. Jag har självklart köpt sårmedel och baddat varje dag. 
    Små tovor är klippta men den de stora är för stora att klippa, för nära huden och för tjocka. De har alltså ruvat ett bra tag långt före jag fick hem henne. 
    Tid står väntade hos veterinären så fort katten kommer hem. Annars ringer jag hem veterinären på hembesök. 
    Tack för svar!
  • Dexter dot com

    Vad skönt att katten äter och att du får hantera den ! Enklast är att raka bort tovorna och det kan du göra själv om du är försiktig. Vissa djuraffärer kan man hyra en rakapparat . Vissa katter går aldrig frivilligt in i en transportbur utan man får helt enkelt "stoppa in" dom, enklast är att ha buren på högkant och stoppa ner katten med bakbenen först.

Svar på tråden Ny katt; upptäckte skador hjälp!