• Sassa4

    Stort barn i magen v 32+3

    Jag är gravid i vecka 33 och var idag och gjorde ett ultraljud och fick då veta att mitt barn väger hela 2400 g just nu. Det är ju jättemycket enligt mig! Det var en förlossningsläkare som utförde ultraljudet och enligt henne så låg jag lite över kurvan men fortfarande normalt. Och han i magen mår iaf jättebra.

    Men jag är livrädd att föda ett stort barn på 4-5 kilo. Enligt läkaren så kan det vara så att barnet är lite större för att båda jag och min sambo är långa. Han är 187 och jag 170.

    Kan jag påverka något för att barnet inte ska bli så överdrivet mycket större? Jag har fram till nu rört mig jättelite pga svår foglossning och även ätit ganska mycket socker sen jag gick in i vecka 30. Har det kunnat bidragit till att barnet tjockat på sig så mycket? Om jag börjar äta bättre och försöker skippa allt socker, kan jag påverka vikten på barnet då?

    Hjälp =/

  • Svar på tråden Stort barn i magen v 32+3
  • H4llongr0ttan

    Ja det kan du. Slöa av vikten med mindre socker. Och som lite tröst så sade de till min syster att hennes barn kommer säkert bli över 4kg. Sedan då han kom ut var han pytteliten. Lite över 3 bara. Jätte smal och liten. Det jag menar är att de inte alltid har rätt dedär läkarna.

  • fanola

    Jag födde en stadig bit igår på 4520 och 54 lång. Hade ingen diabetes eller liknande, fick däremot höra att det inte gick att motverka utan det oftast beror på gener eller just gravdiabetes..

    Allt går om man vill.. Jag var då förstföderska och hade nog gärna velat ha ett barn sedan tidigare så man visste lite hur man skulle göra. Jag födde iaf vaginalt och utan instrument.

    Men de är som de flesta säger, att kvinnorkroppen är gjord för att föda barn så det kommer nog gå jätte bra för dig!

  • Jacqueline

    Min ena son vägde 4212 när han föddes (trots han är född i vecka 38+) och jag kan helt ärligt säga att det var ingen som helst skillnad att föda ut honom jämfört med mina två första förlossningar där barnen vägt mellan 3040g och 3500g.

    Gjorde precis lika ont och gick precis lika fort.

    Hade inte oroat mig så mkt för det om jag var du

    (Fick hypotyreos tredje graviditeten och läkarna tror det är därför sonen var så stor för sin vecka)

  • Jsv17

    Jag gick på flera tul med min son, då jag fock gravid diabetes och den finns risk just för stora barn. Han var -4% på tillväxt kurvan och beräknades väga runt 3400gram när han föddes, ut kom han 40+2 och vägde ynka 2660gram. Så jag skulle inte haka upp mig så mycket på vad de säger på tul, och som nån sagt ovan har en kompis som fick sin son 42+1 och han vägde nästan 5 kilo och hon sa det var ingen skillnad mot hennes äldre barn som vägde 3,5 kilo.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Sassa4
    fanola skrev 2018-02-22 11:47:22 följande:

    Jag födde en stadig bit igår på 4520 och 54 lång. Hade ingen diabetes eller liknande, fick däremot höra att det inte gick att motverka utan det oftast beror på gener eller just gravdiabetes..

    Allt går om man vill.. Jag var då förstföderska och hade nog gärna velat ha ett barn sedan tidigare så man visste lite hur man skulle göra. Jag födde iaf vaginalt och utan instrument.

    Men de är som de flesta säger, att kvinnorkroppen är gjord för att föda barn så det kommer nog gå jätte bra för dig!


    Åh grattis till er! :) Hur gick allt för dig? Fick du någon bristning där nere? Svårt att förstå att det ska komma ut en stor bebis från mitt hål, haha.
  • Sassa4
    Jacqueline skrev 2018-02-22 11:49:11 följande:

    Min ena son vägde 4212 när han föddes (trots han är född i vecka 38+) och jag kan helt ärligt säga att det var ingen som helst skillnad att föda ut honom jämfört med mina två första förlossningar där barnen vägt mellan 3040g och 3500g.

    Gjorde precis lika ont och gick precis lika fort.

    Hade inte oroat mig så mkt för det om jag var du

    (Fick hypotyreos tredje graviditeten och läkarna tror det är därför sonen var så stor för sin vecka)


    Skönt att höra att det egentligen inte spelar någon roll. Men hur kommer det sig att det inte är så värst stor skillnad? Är det huvudmåttet som avgör kanske?
  • Sassa4
    Jsv17 skrev 2018-02-22 12:01:08 följande:

    Jag gick på flera tul med min son, då jag fock gravid diabetes och den finns risk just för stora barn. Han var -4% på tillväxt kurvan och beräknades väga runt 3400gram när han föddes, ut kom han 40+2 och vägde ynka 2660gram. Så jag skulle inte haka upp mig så mycket på vad de säger på tul, och som nån sagt ovan har en kompis som fick sin son 42+1 och han vägde nästan 5 kilo och hon sa det var ingen skillnad mot hennes äldre barn som vägde 3,5 kilo.


    Oj då. Där ser man! Men att det kan bli sån skillnad på vikt mot vad bm/läkaren sagt? Hur var ditt matintag om jag får fråga? :)
  • Maddiieee

    Vet inte riktigt om jag tror på det där att man kan begränsa barnets vikt med eget matintag. Min ena graviditet gick jag upp 30 kg och levde på godis. Ut kom en pojke vecka 42 på 4075 gr. Nästa graviditet levde jag nyttigt och gick upp 18 kg. Ut kom en pojke i vecka 42 på 4080 gr. Alltså gjorde min kost absolut ingen skillnad.

  • Jacqueline
    Sassa4 skrev 2018-02-22 19:23:01 följande:

    Skönt att höra att det egentligen inte spelar någon roll. Men hur kommer det sig att det inte är så värst stor skillnad? Är det huvudmåttet som avgör kanske?


    Jag vet faktiskt inte mina döttrar hade 35cm och sonen 37...kändes lika mycket ändå haha
Svar på tråden Stort barn i magen v 32+3