• Tankespridd

    Barnspar

    Hur mycket sparar ni till era barn?

    Och till vad eller varför?

    Vi sparar 200kr i månaden i fonder så länge som någon av oss är hemma med barnet.

    Sen ska vi höja det när båda arbetar igen. Till hur mycket har vi inte diskuterat än. Dom pengarna sparas på mitt konto, i mitt namn, för att inte bli barnets rakt av när barnet blir 18. Utan finnas till för att vi ska kunna ge henne hjälp på traven i vardagen. En kontantinsats, ett bidrag till kontantinsats eller vad som de kan behövas till.

    Men sen har vi ett konto som vi öppnat i barnets namn. Som familj/släkt kan sätta över pengar om de vill när barnet fyller år eller julklapp eller så. Säljer vi barnets grejer, typ kläder sparas dom pengarna även på detta konto.

    Så ett som barnet får när det fyller 18 och ett i fonder på oss som vi mer väljer när och framförallt var vi kan gå in och ge dessa pengar.

    Jag vill inte spara pengar som kanske skulle kunnas festas upp eller så utan faktiskt vara till nytta då jag själv aldrig fick ett sparkonto av mina föräldrar

  • Svar på tråden Barnspar
  • Emy88

    Vi sparar 2500 kr i månaden sammanlagt, vi har två barn. Pengar som de får i present och julklapp sparas också. Vi har fyra olika sparsätt:

    1. Vanligt sparkonto som står på mig och min sambo, där sätter vi in 1500 kr/månad. Barnen kommer få tillgång till dessa när vi känner att de är redo, t.ex. vid boendeköp.

    2. Fonder, där sätter vi in 1000 kr/månad, får barnen också tillgång till när vi känner att de är redo.

    3. Flickans egna konto som hon får tillgång till tidigare. Här sätts presentpengar in.

    4. Pojkens egna konto som han får tillgång till tidigare. Här sätts presentpengar in.

    Vi kommer att ändra vårt barnsparande nu och placera ca 2000 kr/månad i fonder istället och bara 500 kr i ett vanligt sparkonto. Mycket roligare att få pengarna att växa.

  • Isola747

    Just nu sparar jag halva barnbidraget på vanliga konton i mitt namn. Ibland har jag sparat mindre och ibland mer. Är inte tillsammans med barnens pappa så vet inte om han sparar något till dem. Har inget direkt mål med sparandet, mest bara att det ska finnas pengar om det behövs, tex till körkort och kanske bidrag till en bil, saker som behövs när de flyttar hemifrån eller vad de nu kan behöva pengar till. Tänker inte att de ska få fri tillgång direkt när de blir 18, eventuellt senare. Funderar på att börja spara i aktier också så att pengarna kan få växa lite men är kanske lite för ointresserad/dåligt insatt så vore kanske säkrare med fonder då.

  • FruNyfiken

    Vi sparar inget alls till våra barn, däremot sparar vi till familjen.
    Våra tre barn har fonder som släktingar sätter in pengar på vid födelsedagar, jul etc.
    Vi har ett sparande som gör att vi utan problem kan betala körkort, kontantinsats vid bostadsköp etc. när det behövs. Varken jag eller min man har fått något sparade av våra föräldrar när vi blev vuxna. Däremot har de, precis som vi kommer göra, betalat eller hjälpt till när det behövs. Vår äldsta dotter har vänner som är äldre och som fått ett större sparande när de fyllt 18 år. Det gör mig beklämd att se hur de festar upp alla pengar utan betänkligheter. Det känns som att det blivit på "modet" att spara hundratusentalskronor till ungdomar sim bara super upp dem.

Svar på tråden Barnspar