• malinfridamaria

    Glasögon hos små barn

    Hej!

    Min 9,5 månaders dotter har fått glasögon. Vi märkte att hon skelade ibland och fick remiss till ögonmottagningen, där de genom olika tester kom fram till att hon har +6.5 och +7 på ögonen.

    Nu har vi fått glasögonen (som INTE är populära) och jag har lite tankar.

    För det första så är de så extremt starka. Jag upplever aldrig att hon ser dåligt, hon ger mig svarsleenden på 8-10 meters håll och kan även hitta minsta lilla smula och ta upp och undersöka.

    Jag är orolig att mätningen på hennes ögon inte stämmer och att hon fått för starka glasögon. Någon som varit med om det?

    Någon annan vars bebis fått glasögon så tidigt som kan dela med sig av tips och erfarenheter?

    Är också intresserad av erfarenhet av huruvida synfelet blivit bättre eller sämre?

  • Svar på tråden Glasögon hos små barn
  • Tilja

    Jag fick också glasögon redan som bebis pga att jag skelade. Kommer såklart inte ihåg hur det var för mig då, men varje gång jag får nya glasögon (ny styrka) så tar det någon vecka att vänja sig vid dem. Man blir yr i början eftersom man inte är van vid den styrkan även om styrkan är rätt.

    Sen angående styrka och att ändå kunna se etc, så var det för mig med. När jag i vuxen ålder har jämfört glasögonen jag har nu med mina första från när jag var liten så är de som jag hade som liten MYCKET tjockare, för min syn har förbättrats ända upp till vuxen ålder. Samtidigt "behövde" jag inte mina glasögon för att kunna se på samma sätt som barn. Jag brukade fuska med dem och inte använda dem på helgerna t.ex. när jag var liten. Tills någon gång i tonåren då jag märkte att om jag var tvungen att läsa liten text under en längre tid (t.ex. textat på tv) så fick jag ont i huvudet om jag inte hade mina glasögon. Jag kunde se lika bra ändå, men jag kisade omedvetet, vilket var väldigt ansträngande för huvudet.

    Hur länge har din dotter haft glasögonen och hur mycket har hon använt dem? Jag kan tänka mig att tillvänjningsperioden från att inte ha några glasögon alls till att ha med stark styrka tar mycket längre tid än tillvänjningsperioden mellan en styrka till nästa.

  • tidelo

    Hej,

    Jag har precis varit hos ögonläkaren med min åtta månader gamla son. +7 på båda ögon och glasögon nästa. Följer tråden för bra tips!

  • ssa123
    Salmiakk skrev 2018-02-22 13:43:52 följande:

    Mätningen är sällan felaktig eftersom det är en maskin som gör den.


    På små barn är det ingen maskin som mäter.

    Min dotter fick glasögon vid 7 mån ålder. +8 på bägge ögonen.

    Nu är hon fyra och tycker fortfarande inte om dem. Så knäcker du en lösning vill jag gärna höra!
  • Akireb

    Hej

    Jag arbetar inom optik ihop med optiker och hanterar recept för barn från ögonläkarna.

    Jag tror inte ditt barn fått fel styrkor/recept på Sina glasögon. Anledningen till att varn inte klagar på dålig syn eller ens tycker de ser sämre är för att de inte vet något annat och unga människor har även en fantastisk duktiga på att ackommodera .

    Ditt barn är översynt vilket innebär stt hon ser bra på långt håll men sämre på nära håll. När varn är så unga så är alla synintryck viktiga föra barnet så samsynen och ögats utveckling inte försämras.

    Hade en pojke en dag som kom in i butiken ned sina föräldrar efter att ha varit hos ögonläkaren. Det visade att han hade nästa -10,00 båda ögonen. Pojken va 4 år. Vi provade ut glasögon och när det väl var dags att komma och prova ut dem så fick han en chock. Helt plötsligt såg han saker han inte sätt förut. Kommer aldrig glöma den minen.

    Din dotter behöver vänja sig med att ha glasögonen på sig. Ett tips ör när nan har styrkor med höga plus är att kika på bågar med rundare form för att få så snygga, tunna glas dom möjligt och även gå upp i index och inte vara böja dig med standardglas.

    När barn är så små så har det så liten näsryggen som glasögonen kan vila på så rekommenderar bågar med sadlar. Sedan kan man även sätta på ridskalmar på skalmtopparna som håller bågen på plats.

    Hoppas jag kunnat svara någorlunda på din fråga.

  • Meriall

    Om hon har + så ser hon bra på långt håll men dåligt på nära håll, så därför kan hon ge svarsleende på långt håll trots synfel...

  • elin1989

    Men om hon har +8 så är hon ju långsynt. Då är det ju inte konstigt att hon kan ge svarsleenden på långt håll, det är ju sånt som är nära hon har svårt att se.

  • Akireb
    elin1989 skrev 2018-03-14 07:20:44 följande:

    Men om hon har +8 så är hon ju långsynt. Då är det ju inte konstigt att hon kan ge svarsleenden på långt håll, det är ju sånt som är nära hon har svårt att se.


    Sant och dessutom har kan barn kompensera närsemestra genom att ackommodera rejält.
Svar på tråden Glasögon hos små barn