• Corneliapersson

    Hittar ingen ägglossning?

    Jag är ny här på familjeliv och behöver era råd. Kanske det är någon som sitter i samma situation som mig.

    Jag har problem med oregelbunden menstruation, kramper i magen, som mensvärk fast som jag känner av varje dag. Under några månaders tid har jag försökt med det mesta, röker inte, rör på mig regelbundet, samt bra kost samt att jag tillsätter olika vitaminer och folsyra. Jag tar även tempen varje morgon för undersöka om mig temperatur ändrar sig. Jag har använt mig av ägglossningstest i tre månader som jag tagit varenda dag utan positivt resultat.

    Jag var till barnmorskan för ett tag sen för att prata om mina bekymmer och hon tyckte inte det lät bra. Jag och min sambo har för övrigt inte skyddat oss på tre år.

    Jag har extrem barnlängtan, och att få höra att jag ev kan vara infertil är rena skräcken för mig.

    Hur ska jag gå vidare? Är det någon som har samma problem Som jag kan bolla idéer med?

    Jag är förtvivlad. Jag tog även ett ägglossningstest idag igen i hopp om ett positivt resultat då min kalender visar hög fertilitet idag. Jag kan lägga in en bild på det.

    Jag ser det som negativt, eller har jag fel? Svårt att tolka ibland.

  • Svar på tråden Hittar ingen ägglossning?
  • Kasperina

    Vilken tid tar du ÄL-testet?
    När man testar inför insemination föreslår de att man ska testa 2-3 ggr/dag, och läser man på lite visar det sig att de allra flesta har sin stegring på kvällen.
    Att testa på morgonen kan därför vara missvisande.
    Jag hade svårt att få testen positiva tills jag började testa på kvällen istf på morgonen.

  • Corneliapersson

    Tack för svar.

    Jag brukar testa mellan 15-17. Minskar vätskeintaget och går inte på toaletten minst 4 timmar innan. Ibland har jag tagit flera tester per dag. Jag har testat alla möjliga tider, morgon och kväll. Jag har läst på ett flertal informationssidor, försäljningsidor, frågat apotek och andra vänner som använt sig av dessa tester.

    Att jag inte använt skydd på tre år, samt tagit dessa tester varje dag under flera månader utan resultat är oroväckande.

    I oktober förra året pratade jag med en läkare och var på en gynekolog undersökning för att kolla upp mina äggstockar då jag var orolig att kramperna kom därifrån. Jag hade cystor på äggstockarna men inget som man skulle göra nåt åt. Jag pratade även med dem om mina funderingar kring graviditet och det skulle inte vara något problem. Det såg alltså bra ut.

Svar på tråden Hittar ingen ägglossning?