• Anonym (Kaffedraken)

    Dåligt flöde i navelsträngarna, lite fostervatten och mindre barn! (Tvillingar)

    Hej!

    Jag behöver verkligen höra andras erfarenheter, enkelbörd till flerbörd.

    Jag väntar själv tvillingar, med varsin moderkaka och tvåäggs. Nu har det visat sig att tvilling 1 har för lite fostervatten, båda tvillingarna har sämre flöden i navelsträngarna och den ena ligger på -20% i tillväxt och nummer 2 -15%. Vecka 29+1 idag.

    Hur har det gått för er som haft detsamma typ? Hur länge har barnet kunna stanna i magen? Snälla berätta allt! Jag blir galen av all ovisshet!

  • Svar på tråden Dåligt flöde i navelsträngarna, lite fostervatten och mindre barn! (Tvillingar)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Dåligt flöde vet jag inte om min flicka hade, men hon låg på -20%. Hon föddes välmående och med en helt normal vikt på 3365 gram i v37+3. Dock är hon idag en väldigt smal och ganska kort tjej på 9 år.

    Jag antar att de kommer hålla koll på dina tvillingar och du är ju redan så pass långt gången att de säkert kommer klara sig bra även om de kommer tidigare.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina tvillingar hade dåliga flöden i navelsträngarna. Jag blev inlagd i vecka 27 efter ett TUL och de var tvungna att plocka ut dem vecka 29+4. Vi var på neo i två månader och hade hemsjukvård i ytterligare en månad. Min ena pojke råkade ut för en del komplikationer så det var en jobbig tid men nu är de två fullt friska och normalt utvecklade fyraåringar. Jag vet inte riktigt hur mycket tillväxthämmande de var men de vägde ca ett kilo var när de föddes. 
    Vi har en väldigt bra neonatalvård i Sverige och du har redan gått över den viktiga 28 veckors gränsen. Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för er!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur går det för er? Har tänkt på er en del. Jag minns hur det var när vi bara väntade och hoppades att bebisarna skulle få stanna i magen så länge som möjligt. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu hade jag bara 1 och flödet var inom det normala men han var väldigt liten och hade lite fostervatten.

    Stannade till v 39+4, föddes spontant och vägde något mer än de skattat (2.5 kg) och 45 cm lång.

    Fyller snart 10.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Poppy75 skrev 2018-03-02 16:15:50 följande:

    Hur går det för er? Har tänkt på er en del. Jag minns hur det var när vi bara väntade och hoppades att bebisarna skulle få stanna i magen så länge som möjligt. 


    Tack snälla för din tanke. Barnen har bättre flöde nu och tvilling 1 har samlat på sig mer vatten om fortfarande lite för lite! :) dom har även växt på sig och gått upp 300 resp 400 på två veckor! :)
Svar på tråden Dåligt flöde i navelsträngarna, lite fostervatten och mindre barn! (Tvillingar)