• ViRenoverar

    Hjälp analysera blodprov

    Hej.

    Jag tog i flera veckan massa prover men har inte läkartid förrän i mars. Kan någon hjälpa mig tyda svaren, o då givetvis de svar som ligger utanför referensvärdena (njut o lever). ????

    Stort tack!

    ---------

    P-Natrium

    Resultat: 139 mmol/L

    Referensintervall: 137-145

    P-Kalium

    Resultat: 3.6 mmol/L

    Referensintervall: 3,5-4,4

    P-Kreatinin

    Resultat: 82 umol/L

    Referensintervall: 45-90

    !!!!!!! Pt-eGFR(Krea) rel. !!!!!!!!

    Resultat: 73

    Referensintervall: 80-

    Kommentar: Resultatet anges i ml/(min*1,73m2).

    !!!!!!!!! P-ASAT!!!!!!!!!

    Resultat: 0.17 ukat/L

    Referensintervall: 0,25-0,60

    P-ALAT

    Resultat: 0.30 ukat/L

    Referensintervall: 0,15-0,75

    P-GT

    Resultat: 0.20 ukat/L

    Referensintervall: 0,15-1,2

    P-Tyreotropin (TSH)

    Resultat: <0,01 mIE/L

    Referensintervall: 0,4-4,0

    P-NT-pro BNP

    Resultat: 40 ng/L

    Referensintervall: 0-150

    S-Vit D25

    Resultat: 56 nmol/L

    Referensintervall: 50-178

    Kommentar: Riktvärden för kategorisering av D-vitaminstatus (källa: Danska Sundhetsstyrelsen): <25 nmol/L brist 25-50 nmol/L insufficiens >50 nmol/L sufficiens >75 nmol/L optimal >250 nmol/L potentiellt toxisk

    S-CDT, immunkemi

    Resultat: 1.7 %

    Referensintervall: -2,5

    B-Leukocyter

    Resultat: 6.0 10(9)/L

    Referensintervall: 3,5-8,8

    B-Erytrocyter

    Resultat: 4.2 10(12)/L

    Referensintervall: 3,9-5,2

    B-Hb

    Resultat: 138 g/L

    Referensintervall: 117-153

    B-EVF

    Resultat: 0.39

    Referensintervall: 0,35-0,46

    !!!!!!! Erc(B)-MCH !!!!!!!

    Resultat: 33 pg

    Referensintervall: 27-33

    Erc(B)-MCV

    Resultat: 93 fL

    Referensintervall: 82-98

    Erc(B)-MCHC

    Resultat: 355 g/L

    Referensintervall: 317-357

    B-Trombocyter

    Resultat: 284 10(9)/L

    Referensintervall: 165-387

  • Svar på tråden Hjälp analysera blodprov
  • Anonym (Muskler)

    Av vad jag vet kan lågt värde på bägge dessa tyda på låg muskelaktivitet, dvs du är väldigt otränad. Det ska inte vara någon stor grej om det är bara det. Höga värden hade varit värre.

    Men jag är ingen expert så bra om någon annan svarar också.

  • Ellie

    Lever och njurproverna skulle jag inte bry mig så mycket om, men varför har du inget TSH? Tar du Levaxin?

  • Anonym (Läkare)

    I huvudsak helt normala prover, det enda jag reagerar på är ditt låga TSH: äter du levaxin och är överbehandlad? Eller har du hyperthyreos (överfunktion i sköldkörteln)? Lågt ASAT (leverprov) betyder ingenting, är bara intressant om det är stegrat. Krea (njurvärdet) är helt normalt, GFR (glomerulär filtration, filtration genom njuren) är något lågt men den uppskattning datorn ger är inte precis utan detta måste relateras till kroppsvikt och muskelmassa. Kanske har du hög muskelmassa vilket ger högre krea och då en lägre estimerad GFR?

  • Anonym (Hmm)

    Du har hypertyreos. Sök hjälp.

    Till er andra, 0,1-0,2 är en bra pressad behandling av hypotyreos, jag ligger där själv. Vissa mår bättre av att ligga pressade, däribland jag.

  • Anonym (.)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-02-23 14:30:49 följande:

    Du har hypertyreos. Sök hjälp.

    Till er andra, 0,1-0,2 är en bra pressad behandling av hypotyreos, jag ligger där själv. Vissa mår bättre av att ligga pressade, däribland jag.


    Ibland kan man vilja att tsh skall vara så pressat som möjligt, tex om man opererat en sköldkörtelcancer, men det borde TS veta om i så fall.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (.) skrev 2018-02-23 14:43:17 följande:

    Ibland kan man vilja att tsh skall vara så pressat som möjligt, tex om man opererat en sköldkörtelcancer, men det borde TS veta om i så fall.


    Jag har inte haft cancer, men jag mår bäst av att ligga där. Andra kanske inte gör det, det är relativt. Men finns många som har hypotyreos som ligger pressade i TSH då de mår bättre av det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-02-24 00:05:18 följande:

    Jag har inte haft cancer, men jag mår bäst av att ligga där. Andra kanske inte gör det, det är relativt. Men finns många som har hypotyreos som ligger pressade i TSH då de mår bättre av det.


    Men det är skillnad på 0.1 och mindre än 0.01 (dvs omätbart).
  • Inga bekymmer

    Gissar på att du har giftstruma/hypertyreos med ditt låga tsh som är nästintill omätbart. Har du några andra symptom? Viktnedgång, hjärtklappning, hög puls, muskelsvaghet, irritation, oro, sömnsvårigheter? Står du under någon behandling?

Svar på tråden Hjälp analysera blodprov