• Karucellen

    Efter samlag, hur länge ska man knipa?

    Hej allihopa!

    Jag är 24 år gammal och försöker med första barnet tillsammans med min älskade fästman!

    Har läst en hel del (vilket vi nog alla har) om tips på hur man ska gå tillväga för att bli gravid fortare, vi har försökt i ett år och det börjar bli påfrestande!

    Givetvis startar ju allt med ett oskyddat samlag, men hur länge ska man sen behålla simmarna? Har läst att man kan underlätta framkomsten genom att tex ligga med rumpan i vädret i typ 20 min. Men hur länge ska man egentligen hålla sperman inne, har ni några knep på hur man kan underlätta ?arbetet? utan att behöva stå på huvudet i 20 minuter?

    Tänkte att ni gärna får dela med er av tips på hur ni gör, har ni någon rutin och har det funkar för er?

    Många kramar <3

  • Svar på tråden Efter samlag, hur länge ska man knipa?
  • Anonym (Sophia.K)

    Helt ärligt så tror jag inte så mycket på att ligga i en viss vinkel i flera minuter. Att man ligger kvar ett litet tag kanske men jag tror inte det gör nån skillnad på 5min/20min.

    Prova en ställning där han kommer djupt in i dig, tillexempel så kan du rida honom.

    Jag och min sambo blev oplanerat gravida första gången, men då vet jag att min sambo inte "hann dra ut den" då vi kör med avbrutet samlag. Trodde inte jag skulle bli gravid men tydligen. Dessvärre födde jag honom extremt för tidigt, i v.20.

    Vi ville snabbt bli gravida och lyckades på första försöket genom att köra på sekretmetoden där du lär dig känna igen dina flytningar före och under ägglossning. Vi har inte kört med äl-test osv för jag tror det bara stressar upp en.

    Jag vet vissa som kör med progestronkräm och det fungerar för vissa har jag hört. Dom har aktivt försökt flera månader och sedan använt dig av krämen och blivit gravida. Om det beror på krämen eller att det var deras tur vet jag inte. Jag brukar även hålla mig undan trådar där man räknar ner till BIM och följs åt, jag tror att det lätt blir en spärr i huvudet.

    Vi har sex två dagar innan äl , sen harv hi sex ungefär varannan dag tills jag märker att ägglossningen är över.

    Hopas det tar dig snart för er!

  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

    Om ni har försökt i ett år så får ni ju ta hjälp av sjukvården om ni vill.

    Angående att ligga med rumpan upp, det skadar väl inte direkt att hjälpa simmarna åt rätt håll.

  • Karucellen

    Jag förstår inte riktigt det här med sekretet, är det liksom sekretet inne i slidan eller sekret som kommer ut som en flytning? Jag har nämligen sällan flytningar som syns i trosan eller så, däremot kan jag ju märka skillnad på sekretet som jag får när jag är upphetsad. Har för öveigt inga äl-symtom som jag känner av och har inte heller kunnat märka en LH stegring med äl-test.

    Gjorde en skrapning när jag blev oplanerat gravid för 9 år sen (15 år gammal) och har sedan dess haft p stav som jag tog ut för ett år sen.

    Vill gärna göra någon undersökning för att se så att allt står rätt till med mitt äggeri och ifall jag verkligen inte har haft någon ägglossning, men bm hänvisade mig till gyn som hänvisade mig till Rmc (reproduktionsmedicin) som hänvisade mig tillbaka till gyn eftersom att jag var under 25 år, hörde av mig till gyn igen som hänvisade mig till privata kliniker.

    Känns så hopplöst när man har en känsla av att något inte är rätt i kroppen och så kan jag inte ens få rådgivning från vården.

    Har fått för mig att något blivit galet med min fertilitet efter alla år med p-stav, eftersom att fästmannens simmare är många i antal och väldigt rörliga så återstår det att det är min kropp som felar..

  • EpicNurse

    Generellt så är det så att de spermier som är tillräckligt bra för att simma till ägget och befrukta det orkar göra det utan hjälp. Man kan gå upp och gå på toa direkt om man vill. Det påverkar inte.

    Det klassiska exemplet med att hälla filmjölk i ett glas och sen hälla ut det; så mycket av sperman finns kvar i slidan när det mesta har runnit ut. Alltså fullt tillräckligt för att bli gravid.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Sophia.K)
    Karucellen skrev 2018-02-22 19:24:58 följande:

    Jag förstår inte riktigt det här med sekretet, är det liksom sekretet inne i slidan eller sekret som kommer ut som en flytning? Jag har nämligen sällan flytningar som syns i trosan eller så, däremot kan jag ju märka skillnad på sekretet som jag får när jag är upphetsad. Har för öveigt inga äl-symtom som jag känner av och har inte heller kunnat märka en LH stegring med äl-test.

    Gjorde en skrapning när jag blev oplanerat gravid för 9 år sen (15 år gammal) och har sedan dess haft p stav som jag tog ut för ett år sen.

    Vill gärna göra någon undersökning för att se så att allt står rätt till med mitt äggeri och ifall jag verkligen inte har haft någon ägglossning, men bm hänvisade mig till gyn som hänvisade mig till Rmc (reproduktionsmedicin) som hänvisade mig tillbaka till gyn eftersom att jag var under 25 år, hörde av mig till gyn igen som hänvisade mig till privata kliniker.

    Känns så hopplöst när man har en känsla av att något inte är rätt i kroppen och så kan jag inte ens få rådgivning från vården.

    Har fått för mig att något blivit galet med min fertilitet efter alla år med p-stav, eftersom att fästmannens simmare är många i antal och väldigt rörliga så återstår det att det är min kropp som felar..


    Mina flytningar är ganska tydliga och efter att jag lärt mig sekretmetoden så kan jag intet missa dem. Det är inte alltid det kommer i trosan så du får känna efter litegrann. Det är inte alltid jag känner i trosan heller men några dagar innan äl så är flytningarna ganska sega och trådiga.

    För att "kunna" sekretmetoden måste du först ha koll på din menscykel så du vet när du ska ha ägglossning på ett ungefär. Det lan ju alltid diffa nån dag, därför kan du hålla lite koll, hellre 3 dagar innan du tror att du ska ja det än att det är försent

    Om du tex stoppar in fingret och tar ut lite så kan det bli en "sträng" på 2-5 cm om du håller flytningen mellan tumme och pekfinger.

    När man har ägglossning så är det ganska blött och halt och flytningarna kan vid toalettbesök ibland hänga ut i en genomskinlig sträng.

    Efter ägglossning är flytningarna tjocka och vita.

    Om du googlar så får du mycket bättre förklaring än vad jag gav dig haha!
  • EpicNurse
    Karucellen skrev 2018-02-22 19:24:58 följande:

    Vill gärna göra någon undersökning för att se så att allt står rätt till med mitt äggeri och ifall jag verkligen inte har haft någon ägglossning, men bm hänvisade mig till gyn som hänvisade mig till Rmc (reproduktionsmedicin) som hänvisade mig tillbaka till gyn eftersom att jag var under 25 år, hörde av mig till gyn igen som hänvisade mig till privata kliniker.


    Så är reglerna hos oss också... hur gammal är du? Har du långt kvar till 25?

    Har man regelbunden mens så har man oftast också ägglossning. Det är trots allt inte helt ovanligt att det tar så lång tid att bli gravid, även om allt är som det ska!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Karucellen

    Sophia.K okej då hänger jag med, har googlat mycket om detta och förstår teorin, har dock varit fundersam på om det är just flytningar eller sekretet inuti som man ska kolla vid exempelvis upphetsning då.

    Har tidigare haft mycket mer flytningar men sen jag tog ut p staven har dom liksom försvunnit helt, känns ofta som att det är sahara där nere *suck*.. Men det hindrar inte att vi har sex, får till det varje dag och ibland flera gånger om dagen så brist på samliv har vi inte. Detta med varje dag har vi börjat med för ca 2 månader sen för att få en bättre relation till varandra :))

    EpicNurse, jag blir 25 år i November så det är en ganska lång väg kvar, men vi försöker leva ett normalt liv ändå med jobb och studier så att vi inte stressar upp oss över detta eller att det är så lång tid kvar till eventuell hjälp.

    Vet om att det är väldigt vanligt att det tar lång tid, tiden känns ju ännu längre när man verkligen vill också :p Känns bara som att ett år är ovanligt med tanke på min ålder, jag borde ju bli gravid av att tvätta min killes kalsonger typ hahaha

  • Glädje5

    Hej

    Ett tips för att du skall veta när du har ägglossning är att dina bröstvårtor blir ömma eller än mer ömma ????

    Ett säkert tecken. När det är över är ägglossningen över.

    Hade tidigare alltid genomskinlig flytning vid ägglossning men det kommer inte längre men jag har tagit blodprov och har bra ägglossningsvärde. Visar även utslag på stickan.

    Min sambo är 20 år yngre. Än har vi inte blivit med barn. Är inne på fjärde försöket nu. Vi hoppas hoppas att det är två streck på gravtestet denna gången om 14 dagar.

    Vi har fått letrezol som skall öka ägglossningen.

  • Anonym (...)
    Glädje5 skrev 2018-06-18 15:40:10 följande:

    Hej

    Ett tips för att du skall veta när du har ägglossning är att dina bröstvårtor blir ömma eller än mer ömma ????

    Ett säkert tecken. När det är över är ägglossningen över.

    Hade tidigare alltid genomskinlig flytning vid ägglossning men det kommer inte längre men jag har tagit blodprov och har bra ägglossningsvärde. Visar även utslag på stickan.

    Min sambo är 20 år yngre. Än har vi inte blivit med barn. Är inne på fjärde försöket nu. Vi hoppas hoppas att det är två streck på gravtestet denna gången om 14 dagar.

    Vi har fått letrezol som skall öka ägglossningen.


    "Säkert tecken" vet jag inte.... jag har aldrig haft det tex
  • Anonym (Nej)
    Glädje5 skrev 2018-06-18 15:40:10 följande:

    Hej

    Ett tips för att du skall veta när du har ägglossning är att dina bröstvårtor blir ömma eller än mer ömma ????

    Ett säkert tecken. När det är över är ägglossningen över.

    Hade tidigare alltid genomskinlig flytning vid ägglossning men det kommer inte längre men jag har tagit blodprov och har bra ägglossningsvärde. Visar även utslag på stickan.

    Min sambo är 20 år yngre. Än har vi inte blivit med barn. Är inne på fjärde försöket nu. Vi hoppas hoppas att det är två streck på gravtestet denna gången om 14 dagar.

    Vi har fått letrezol som skall öka ägglossningen.


    Har heller aldrig ömma bröst eller bröstvårtor. Får dock solklara flytningar. Det är olika för alla!
Svar på tråden Efter samlag, hur länge ska man knipa?