• LillaOops

    Såg inget på ultraljud v10+3

    Va hos bm nyss. Pratade om mina små blödningar. Hon tog ett ultraljud och kunde inte riktigt få fram livmodern och hon kunde inte helt få fram ett foster :(. Hon sa att urinblåsan låg lite för. Hon sa antingen är jag inte så långt gången som jag tror, eller så gömmer de sig å bara kan ses med vaginalt ultraljud eller så har graviditeten stannat av i tidig vecka ???? Får snällt vänta till nästa fredag för att göra ett vaginalt ultraljud.

  • Svar på tråden Såg inget på ultraljud v10+3
  • mockingbird

    När jag gjorde ultraljud i v.9+ så sa BM att så tidigt gör man Helst VUL eftersom att det kan vara svårt att se något via ett vanligt.

  • InaLo

    För att det ska synas tydligt på ul tidigt så bör blåsan vara fyld för att lyfta upp livmodern. Kan bara säga att i den veckan borde det synas så det är nog som något av alternativen som BM säger.

    Gjorde vanligt ul i vecka 9+ 6 och då var det inga problem att se. Olika ultraljudsapoarater är olika bra.

  • Anotherone

    Det borde verkligen synas om du är så långt gången.

    Jag gjorde vanligt UL i v 7+3 och då såg man tydligt en liten mini-bebis samt att man kunde zooma in och se (och höra) hjärtslagen.

  • LillaOops

    Bm sa att hon inte fick en klar bild av livmodern. Hon sa att där kan de vara något men hon var inte säkert.

  • LillaOops
    InaLo skrev 2018-02-23 12:44:07 följande:

    För att det ska synas tydligt på ul tidigt så bör blåsan vara fyld för att lyfta upp livmodern. Kan bara säga att i den veckan borde det synas så det är nog som något av alternativen som BM säger.

    Gjorde vanligt ul i vecka 9+ 6 och då var det inga problem att se. Olika ultraljudsapoarater är olika bra.


    Blåsan? Urinblåsan? Jag hade precis kissat så den va totalt tömd.

    Denna bm va otroligt hårdhänt och kollade bara över mig snabbt.
  • LillaOops

    Kan nog vara MA ett alternativ som bm sa. Idag har jag blött lite och nu på kvällen har jag lite mensvärk liknande smärta ???? Jag som längtat så efter barn :( Önskade man hade mera hopp....

  • Jsv17

    Du ska behöva vänta till NÄSTA Fredag? Bm säger att hon inte kan se något och sen ska du få hem och VÄNTA över en vecka för att då veta om det stämmer?! Det är ju inte psykiskt hållbart för någon, jag hade åkt in akut för att få ett vul, tycker du skulle ha blivit skickad på ett i princip omgående. Jag vet att man inte kan göra något ifall det är ett MA, men vid mitt MA som upptäcktes vid kub fick jag ett vaginalt ultraljud och ett andra utlåtande omgående. Hade inte klarat av att bli hemskickad med ?kom tillbaka om 1 1/2 vecka? det är för att undvika onödigt psykiskt lidande. Hoppas innerligt attvutrustningwn vara var dålig, men försök få ett vul tidigare, för den här situationen måste vara jätte tuff!


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Snuttis2

    Har själv haft ett MA i v 11 som framkom på ultraljud. Fick också åka hem o vänta en vecka . Det var en fruktansvärd väntan o i mitt fall att gå omkring med något dött inuti.

    Men väntan har man dels för en extra kontroll alltid ska ske (ibland missar de graviditer som är felräknade) men också för att man ville se om kroppen själv kunde förstå o ta hand om det. Har efter det fått barn o gjort kontroll mkt tidigare runt v 7-8 och då syns en foster tydligt med hjärtljud så om hon inte var fullständigt inom kompetent så borde fostrets setts!

    Jag hoppas du får ett bättre besked än jag men oavsett kommer du klara det galant.

  • LillaOops

    Enligt läkarna på gyn såg dom ett foster utan hjärtslag dock litade dom inte på den apparaten på gyn så får avvakta till i veckan för mer detaljerat svar. Min livmoderstapp va stängd och allt där såg fint ut. Dom kunde inte förklara klumpatna eller Vrf jag blödde så mycket. Jag blir helt snurrig å konstig i huvudet av att inte få några klara svar i allt detta.....

    Är mellan hopp och förtvivlan ????

  • mockingbird

    Men varför tar dom inte blodprov och följer upp utveckligen av hcg i väntan på nästa ul? Då får man ju något sånär svar inom typ två dagar.

    När jag var helt säker på att jag fått missfall i V5 så skickades jag inte på ett ul utan de tog bara blodprover och efter två dagar kunde det konstateras att hcg nivån var alldelens för låg och steg för lite på de två dagarna för att kunna vara en normal graviditet.

    Ring och kräv ett blodprov åtminstone

  • LillaOops

    Hade sådana smärtor igår eftermiddag så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Efter ett litet tag igår så fick exet fick ringa ambulans. Dags för tur nr 2 till akuten :(

    Visade sig att efter dom opererat bort cellförändringar 2011 så hade min tapp blivit trång, så de hade fastnat där. Där av extrema smärtor m.m Gyn läkaren fick hjälpa till att ta bort allt å vidga tappen.

    Dock valde exet (pappan) att inte följa med till sjulhuset för han va tvungen att tänka på att han skulle upp å jobba idag. Ambulansen kom 17.15. Kände mig så utsatt å ensam i mina smärtor. Kändes som livmodern skulle explodera och sprängas vid varje "krystning" Tur som va kom mamma å pappa till slut. Men det är 10 mil mellan Trollhättan och Borås :(

    Blev inlagd för observation så det inte hände igen att de blev stopp.

Svar på tråden Såg inget på ultraljud v10+3