• Anonym (Panik)

    Är detta en kackerlacka??!!?

    Är det här en kackerlacka eller??? Ljusbrun med något konstigt vitt streck på ryggen, 6 håriga ben, 2 antenner, ca 1 cm lång. Hittade den i katternas vattenfontän. Jag panikar!!!!

  • Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?
  • Anonym (Panik)
    justanotherman skrev 2018-02-22 18:49:41 följande:

    Nej, det där är en långhorning, alltså en skalbagge. Den ser ut att vara en Mindre timmerman, en rödlistad art i Sverige. Den ska du helst inte döda.

    sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_timmerman


    Ser inte alls ut som en sådan på bilderna. Denna har ju tudelad stjärt, det har inte långhorningen vad jag kan se?
  • Anonym (Panik)
    Aikido skrev 2018-02-22 18:57:55 följande:

    Kanske tysk kackerlacka? Bättre bild?


    Sambo slängde ut den, enda bilden jag hann ta, vågade knappt vata nära den. Har fobi för kackerlackor.
  • justanotherman
    Anonym (Panik) skrev 2018-02-22 18:54:23 följande:
    Ser inte alls ut som en sådan på bilderna. Denna har ju tudelad stjärt, det har inte långhorningen vad jag kan se?
    Någon annan långhorning troligen. Det finns tiotusentals arter.
  • justanotherman
    Anonym (Panik) skrev 2018-02-22 19:02:49 följande:
    Sambo slängde ut den, enda bilden jag hann ta, vågade knappt vata nära den. Har fobi för kackerlackor.
    Det är inte en kackerlacka. Jag är nästan 100% säker på att det är någon av dessa:

    sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Nordens_l%C3%A5nghorningar
  • Anonym (Panik)

    Jag hoppas så innerligt att du har rätt! Men den rörde sig som en kackerlacka, har ben som en och antenner. Tycker även att den tudelade stjärten och formen på kroppen ser ut som en kackerlacka :( det enda som inte stämde var väl färgen...

Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?