• Sommars

    Pedagogisk lunch förskola

    Hej . Några förskolelärare och barnskötare här som kan svara på 2 frågor. Har man pedagogisk lunch/ frukost/ mellanmål när man arbetar? Om man inte har det så undrar jag om man då i omgångar går iväg i personalrummet och äter? Super tacksam för svar!

  • Svar på tråden Pedagogisk lunch förskola
  • H4llongr0ttan

    Har varit på två platser . Vid plats nr 1 så åt vi på samma gång som barnen men vid ett eget bord med uppsikt över alla barn. Vid plats nr 2 så åt man med barnen vid samma bord som dem.

  • LHUF

    Vi äter med barnen och sitter vid samma bord som dom. Förrut fick vi betala en summa i månaden men nu ingår maten.

  • Sommars

    Har nu läst mig till att det ingår pedagogisk lunch. Jag tycker det är en självklarhet att äta tillsammans med barnen och vid samma bord så man kan hjälpte till lite om det behövs. Frukosten då.... tar ni med smörgås hemifrån och äter eller äter ni det som serveras på förskolan?

  • blomman 2

    Vi har fria pedagogiska måltider på vår frsk. Det är frukost, munch och mellanmål,samt frukt. Men jag som är intolerant mot mycket måste ta med min lunch varje dag och äta den på min lunchrast, rätt jobbigt att sitta med vid lunch i matsalen och se alla äta och tala om hur gott det är....På min förra arbetsplats fick jag äta min mat med barnen, och efter en tid fick jag även specialkost, saknar den förmånen.

  • Tow2Mater

     


    Sommars skrev 2018-02-22 22:54:11 följande:

    Frukosten då.... tar ni med smörgås hemifrån och äter eller äter ni det som serveras på förskolan?


    Frukost äts väl innan man åker hemifrån på morgnarna?

  • SysterY
    Tow2Mater skrev 2018-02-23 01:21:17 följande:

     

    Frukost äts väl innan man åker hemifrån på morgnarna?


    Eller på förskolan.
  • Tilja

    På min förskola har vi pedagogisk lunch. Frukost får man gå iväg och äta om man hinner (oftast inte) och då betala för, mellanmål kan man äta med barnen de dagar kökspersonalen gjort så det räcker även till pedagogerna (varannan dag ungefär) och då betalar man för det. Vill man ha kaffe/te/frukt betalar man för det också, även fruktstundsfrukten.

  • AnkiC

    På mitt arbete ingår inte mat. Man får betala för det, en reducerad summa, eller ta med hemifrån. I båda fallen äter vi med barnen. Om man väljer att betala och äta enskilt blir det dyrare. Att gå iväg för att äta frukost eller mellanmål skulle inte fungera i verksamheten.

  • John22

    Jobbar inte på förskola men försöker föra pedagogiska luncher ändå. Det är dock svårt eftersom morötterna sällan tar till sig vad man försöker lära dem, och potatisen ska vi inte ens tala om.

  • Kotokig
    John22 skrev 2018-02-23 07:36:12 följande:

    Jobbar inte på förskola men försöker föra pedagogiska luncher ändå. Det är dock svårt eftersom morötterna sällan tar till sig vad man försöker lära dem, och potatisen ska vi inte ens tala om.


    Förlåt men det där var riktigt kul!????

    Där jag jobbade efter studenten kostade en måltid "egentligen" 40 kr enligt kommunen men den blev utslagen eftersom lunchen skulle ätas med barnen. I praktiken kostade det 10 kr om dagen för frukost och mellanmål i personalrummet inräknat all kaffe eller te samt lunch med barnen.
  • hammarhajen

    Jobbar inte på förskola utan skola (men skolan har en förskola) och hos oss är pedagogisk måltid gratis för den anställde.  Tycker faktiskt att det borde vara självklart och att allt annat är snålt...

    Ett krav är att man äter med barnen, annars får man äta egen mat på sin rast. Vet inte vad som gäller om man vill äta skolmat i personalrummet på sin rast, då kanske det kostar..?

  • MeAndBaby

    På en kommunal förskola jag jobbade på så fick man betala sin lunch och äta med barnen. Äter man man med småbarn så får man hjälpa till, skära mat, torka munnar, utspilld dricka, få sin mat nyst på mm mm, så inte rik värt det. ..

  • Sommars

    Fick idag info att ped. lunchen är gratis. Om.man tar med mellanmål / frukost så får man äta den i personalrummet så inget barn riskerar att bli allergisk av det man tar med. Frukost rast har man egentligen inte men man kan göra upp perosonalen sina i mellan att gå iväg till personalrummet o äta en smörgås eller ta en kopp kaffe. Vet dock flera förskole personal som i vilket fall sitter med barnen och tar en macka ändå.... Jag kan ju tyckte det är självklart..

Svar på tråden Pedagogisk lunch förskola