• Poseni

    Herpes och Tampong?

    Hej,
    (Jag vill börja med att säga att jag ej är 48 utan 19 och vet ej varför det står så på min profil)

    Jag fick veta idag att jag har könsherpes. Självklart blev jag ledsen och upprörd. Jag var på ungdomsmottagningen och mådde mycket bättre efter att barnmorskan pratade med mig om det. Jag förväntade mig det men självklart var det lite av en chock. Jag är nu mycket lugnare och vet att det inte är så hemskt. Min partner tog det väldigt bra då jag berättade för honom direkt och jag brukar alltid försöka vara positiv.

    Iaf, jag är då på mitt första utbrott och får min mens imorgon. För de som har det och vet mer, kan jag använda tampong även om jag har utbrottet? Det känns rätt omöjligt då utbrottet är väldigt nära öppningen och jag är rädd att det kommer skava. Råd från någon erfaren? 

  • Svar på tråden Herpes och Tampong?
  • Anonym (Stackare)

    Vad menar du med att din partner tog det bra? Det är ju han som har smittat dig. Har han varit otrogen eller visste han inte att han hade det eller har han bara låtit bli att berätta det :-/

    Ja det kan du göra, men förstår om det känns obehagligt eller till och med smärtsamt så ta binda isåfall!

  • Anonym (Nä)
    Anonym (Stackare) skrev 2018-02-22 22:26:42 följande:

    Vad menar du med att din partner tog det bra? Det är ju han som har smittat dig. Har han varit otrogen eller visste han inte att han hade det eller har han bara låtit bli att berätta det :-/

    Ja det kan du göra, men förstår om det känns obehagligt eller till och med smärtsamt så ta binda isåfall!


    Behöver det ju inte alls vara?! Läs på. Partnern kanske inte ens är smittad öht.

    Ts - Jag hade använt binda och bytt ofta istället om tampong inte kändes bra.
  • Anonym (iop)
    Anonym (Nä) skrev 2018-02-23 07:27:30 följande:

    Behöver det ju inte alls vara?! Läs på. Partnern kanske inte ens är smittad öht.

    Ts - Jag hade använt binda och bytt ofta istället om tampong inte kändes bra.


    Är det första utbrottet så lär det ju vara det. Om de inte blev ihop igår.
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (iop) skrev 2018-02-23 08:16:51 följande:

    Är det första utbrottet så lär det ju vara det. Om de inte blev ihop igår.


    Precis.
  • Anonym (T)

    Klart han tog det bra när det är han som smittat dig.

  • Anonym (MissD)

    Beror nog på hur mycket blåsor och var blåsorna sitter. Jag skulle vara försiktig med tampong ifall blåsorna sitter så att du kommer åt dem när du för in/tar ut tampongen, då finns det risk att du sprider herpesen på dig själv.

    Annars föredrar jag att använda tampong/menskopp eftersom jag märkt att bindor kan trigga igång ett utbrott hos mig. Bindor är obekväma och skaver.

Svar på tråden Herpes och Tampong?