• Anonymistan

    Förskolebyte vs garantiplats, vem vinner?

    Vi vill byta förskola för vår dotter då vi inte känner att hon är trygg i den miljön.

    Problemet är att de förskolor vi vill byta till har extremt långa kötider. Vi har också blivit varnade av vissa förskolechefer att det kan uppstå situationer där barn som är nya i kösystemet och därmed omfattas av platsgaranti kommer komma före oss i kön pga detta trots att vi stått längre.
    Därför ser det mörkt ut för hösten 2018 OCH ev. hösten 2019, vilket är helt sjukt.

    Därför sitter vi och överväger att säga upp vår dotters plats, sätta tillbaka henne i kön och vara föräldralediga tills hon blir erbjuden en garantiplats och därigenom få större möjligheter att komma dit vi vill.

    Är det några som har liknande erfarenheter av detta?

    Kan också tillägga att placeringshandläggaren nekade till att det är så kösystemet fungerar...
  • Svar på tråden Förskolebyte vs garantiplats, vem vinner?
  • Anonym (A)

    Risken om ni gör så är att hon kommer längst bak i kön i "garantiplatsen". Även där finns ju kösystem. Det kan dröja veckor - månader tills ni får en plats men har ni möjlighet att ta ut föräldradagar så gör det om ni känner att det är rätt för er och barnet.

  • cosinus

    Det där verkar extremt olika från kommun till kommun hur det fungerar. På vissa ställen är det så att de som redan har en plats kommer efter alla som söker nytt och i min kommun är det så att har du en plats och köar om så räknas det datumet du söker om byte som kötid och du får därmed bättre plats för byte än alla som söker första gången förutsatt att du gör det innan mars (för då tas ansökningarna in för hösten).

    Försök bena ut exakt hur det ser ut i din kommun och ta samtidigt kontakt med några privata alternativ om kommunens väg ser mörk ut för de har som regel helt egna köer som kan fungera annorlunda.

  • Anonymistan
    ponnyplutten skrev 2018-02-23 10:16:27 följande:

    Tror syskon får?garantiplats?


    Bara när äldre syskonet redan har en plats på förskolan, dvs inte när båda söker tyvärr.
  • Anonymistan
    cosinus skrev 2018-02-23 11:56:09 följande:

    Det där verkar extremt olika från kommun till kommun hur det fungerar. På vissa ställen är det så att de som redan har en plats kommer efter alla som söker nytt och i min kommun är det så att har du en plats och köar om så räknas det datumet du söker om byte som kötid och du får därmed bättre plats för byte än alla som söker första gången förutsatt att du gör det innan mars (för då tas ansökningarna in för hösten).

    Försök bena ut exakt hur det ser ut i din kommun och ta samtidigt kontakt med några privata alternativ om kommunens väg ser mörk ut för de har som regel helt egna köer som kan fungera annorlunda.


    Ja, tror också att det ser väldigt olika ut i olika kommuner. I vår kommun finns det tyvärr inga privata alternativ med egna köer. Det är sådana vi söker till och de har tvingats använda kommunens kösystem.
    Tror inte jag har så mycket att hämta med att försöka bena ut hos kommunen. De nekar till att de ger platser till de som söker nytt före de som vill byta, medans flera förskolechefer hävdar motsatsen när de märker hur kön till de rör sig.
  • Anonymistan
    Anonymistan skrev 2018-02-26 19:22:30 följande:
    Bara när äldre syskonet redan har en plats på förskolan, dvs inte när båda söker tyvärr.
    Tror jag missförstod ditt inlägg där. Yngre syskon har förtur till den förskolan äldre syskonet är placerad, ja. Men den garantiplatsen jag syftar på är den platsen som kommunen erbjuder när du inte får plats på de förskolor du valt från början.
Svar på tråden Förskolebyte vs garantiplats, vem vinner?