• Turtleslady

    Gravid med ett x och ett missfall bakom mig

    Hej,

    Nu råkar det vara så att för 9 månader sedan så fick jag ett x, sedan ca 3 månader efter det så fick jag ett tidig missfall, båda dessa erfarenheter var självklart otroligt jobbiga då jag och min sambo gärna vill ha barn. Men, nu till min fråga, jag har nu precis fått veta att jag är gravid igen och är såklart lite halvlöjligt orolig för att det inte ska gå denna gång heller. Är det någon som har några tips på hur ni själva eller kanske någon ni känner hanterade en liknande situation? Jag har självklart försökt att bara ?inte tänka på det? vilket vilken normal människa som helst förstår att det inte går..

    Skulle verkligen uppskatta tips och råd!

    Tack!

  • Svar på tråden Gravid med ett x och ett missfall bakom mig
  • Ebo88

    Av egen erfarenhet så kan jag rekommendera kurator. Maj 2017 blev jag gravid. I v.23 fick jag en blödning som resulterade i sjukhusvistelse då tappen var 1.9cm. På en vecka utplånades den och jag födde honom via k.snitt. Tyvärr så fick han en infektion och somnade in 10 dagar senare.

    Detta var i november.

    Otroligt nog så plussade vi den 31/1. Gick in i v.8 (7+0) idag.

    Det är inte lätt att hantera. Jag slits mellan hopp och förtvivlan. Jag törs inte vara glad samtidigt som jag vill skrika ut det till hela världen - att vår lilla änglason ska få ett syskon!

    För en vecka sedan fick jah en liten blödning. Allt jag tänkte var "missfall". Dagen efter fick jah komma till gynekolog och ett starkt fint hjärta slog ! Gynekologen sa att det var nog lättblödlig livmodertapp. Tack och lov har det inte hänt igen.

    Det hjälper att gå till kurator, det underlättar enormt men självklart sitter oron i hela tiden.

    Jag märker själv att jag begränsar mig, är mindre ute, vågar inte "ta i ordentligt" för tänk om jag börjar blöda. Det är en daglig kamp med psyket men det gäller att försöka i den mån man kan. Mitt tips är också att prata med närastående ! Vi har inte berättat för många men för dem vi har kan jag ventilera mig till.

    En klok kvinna inne på familjeliv sa också att de föesta gånger går det bra och man måste tänka att vi väntar barn och inte missfal.

    Men det är svårt. Och mitt sätt kanske inte fungerar för dig. Men kan du och orkar du så prata prata prata. Stäng det inte inne.

    Önskar dig all lycka och att du om 7-8 månader får hålla i erat lilla mirakel

  • EpicNurse

    Grattis!

    Ville bara säga att om man haft x tidigare så ska man alltid ska göra ett tidigt ultraljud i v6-7 för att se att graviditeten sitter där den ska! Så boka in dig på ett sånt :)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Turtleslady
    EpicNurse skrev 2018-02-23 07:51:18 följande:

    Grattis!

    Ville bara säga att om man haft x tidigare så ska man alltid ska göra ett tidigt ultraljud i v6-7 för att se att graviditeten sitter där den ska! Så boka in dig på ett sånt :)


    Tack!

    Jo det är jag medveten om och jag är redan inbokad. Tack!
  • Aamon

    Känner så igen mig.

    Vi hade ett x i maj 2017 i vilket jag blev av med höger äggledare. Tog 1 år och 4 månader att få till den graviditeten. I söndags konstaterades uteblivet missfall i v14. Graviditeten avslutades i onsdags. Tog 8 månader att få till den graviditeten.

    Vill inget hellre än att bli gravid igen, men är samtidigt livrädd. Väntar i barn eller väntar vi bara?

  • Turtleslady

    [quote=78496401][quote-nick]Aamon skrev 2018-02-23 18:36:44 följande:[/quote-nick]

    Känner så igen mig.

    Vi hade ett x i maj 2017 i vilket jag blev av med höger äggledare. Tog 1 år och 4 månader att få till den graviditeten. I söndags konstaterades uteblivet missfall i v14. Graviditeten avslutades i onsdags. Tog 8 månader att få till den graviditeten.

    Vill inget hellre än att bli gravid igen, men är samtidigt livrädd. Väntar i barn eller väntar vi bara?

    [/quote

    Jag beklagar verkligen. Jag hoppas att det går bättre nästa gång för er, det tär på en innefrån när det inte går som man vill. :(

Svar på tråden Gravid med ett x och ett missfall bakom mig