• monnys

    Hjälp! Inreda en 2:a för 5 personer!

    Hej! Jag har separerat och har 4 barn men har bara fått tag i en 2:a, står i kö för en 3:a men vet inte hur lång tid det tar.

    Så jag skulle behöva hjälp att inreda så att det funkar för oss att bo där.

    Eftersom det bara är ett sovrum så tänkte jag låta barnen sova där i våningssängar. Men jag vet inte var jag ska ställa dom två stora barnens skrivbord.

    Ska jag försöka

    1. Ha 2 barns skrivbord i sovrummet och två våningssängar

    2. ställa in en våningssäng i vardagsrummet och sätta en Kallaxhylla för att dela av vardagsrummet.

    3. Ha alla sängar och skrivbord i sovrummet

    4. Ha skrivborden i vardagsrummet och Kallaxhylla för att dela av

    Eftersom barnen är i olika åldrar så blir det svårt att veta vad som blir bäst. Den äldsta är 13 år och han kanske behöver lite andrum. Sen har jag en 10-åring, 4,5 åring och en 2,5 åring.

    Vore väldigt tacksam för svar, tips mottages!

  • Svar på tråden Hjälp! Inreda en 2:a för 5 personer!
  • Madame M

    Oj, fullt hus!

    Jag hade nog haft de två stora barnen med skrivbord i sovrummet så de får lite eget. Skönt också att kunna dela på barnen, sen hade jag haft våningssäng till de små och mig i vardagsrum.

  • Hermioney
    monnys skrev 2018-02-22 23:28:46 följande:

    Hej! Jag har separerat och har 4 barn men har bara fått tag i en 2:a, står i kö för en 3:a men vet inte hur lång tid det tar.

    Så jag skulle behöva hjälp att inreda så att det funkar för oss att bo där.

    Eftersom det bara är ett sovrum så tänkte jag låta barnen sova där i våningssängar. Men jag vet inte var jag ska ställa dom två stora barnens skrivbord.

    Ska jag försöka

    1. Ha 2 barns skrivbord i sovrummet och två våningssängar

    2. ställa in en våningssäng i vardagsrummet och sätta en Kallaxhylla för att dela av vardagsrummet.

    3. Ha alla sängar och skrivbord i sovrummet

    4. Ha skrivborden i vardagsrummet och Kallaxhylla för att dela av

    Eftersom barnen är i olika åldrar så blir det svårt att veta vad som blir bäst. Den äldsta är 13 år och han kanske behöver lite andrum. Sen har jag en 10-åring, 4,5 åring och en 2,5 åring.

    Vore väldigt tacksam för svar, tips mottages!


    Största rummet:

    Alla sängar och skrivbord och det blir gott om plats.

    Sovrummet:

    Används som tv-rum/vardagsrum

    Så har vi gjort.

    Går också att ha en säng till dig i det mindre rummet som blir TV-rum om du vill ha eget rum
  • AvalonC

    Stora barnen i sovrummet så att de kan stänga om sig.

    Du sover med småbarnen i vardagsrummet. De behöver inga egna rum än på länge...

  • scaniae
    monnys skrev 2018-02-22 23:28:46 följande:

    Hej! Jag har separerat och har 4 barn men har bara fått tag i en 2:a, står i kö för en 3:a men vet inte hur lång tid det tar.

    Så jag skulle behöva hjälp att inreda så att det funkar för oss att bo där.

    Eftersom det bara är ett sovrum så tänkte jag låta barnen sova där i våningssängar. Men jag vet inte var jag ska ställa dom två stora barnens skrivbord.

    Ska jag försöka

    1. Ha 2 barns skrivbord i sovrummet och två våningssängar

    2. ställa in en våningssäng i vardagsrummet och sätta en Kallaxhylla för att dela av vardagsrummet.

    3. Ha alla sängar och skrivbord i sovrummet

    4. Ha skrivborden i vardagsrummet och Kallaxhylla för att dela av

    Eftersom barnen är i olika åldrar så blir det svårt att veta vad som blir bäst. Den äldsta är 13 år och han kanske behöver lite andrum. Sen har jag en 10-åring, 4,5 åring och en 2,5 åring.

    Vore väldigt tacksam för svar, tips mottages!


    Kan du lägga upp planlösningen eller rita en ungefärlig?

    Då blir det mycket lättare.

    Våra grannar hade en sån bra planlösning att de kunde dela köket så halva blev ett sovrum till dottern. De fick en trea för hyran av en tvåa
  • Kodia

    Fundera på om de äldre barnen verkligen behöver skrivbord. Är det något de själva gärna vill ha och brukar använda? (Min dotter har tagit bort skrivbordet från sitt rum eftersom hon aldrig använde det) Man kan ju sitta vid köksbordet om man vill också.
    Jag håller med om att ge de äldre barnen sovrummet. Men hade velat se en planritning.

  • complicit

    I sovrummet: Två stycken loftsängar där skrivbord får plats under till de stora barnen. Kanske dela av med en hylla?

    I vardagsrummet: Bäddsoffa till dig och en våningssäng till de små barnen. Dela av med en hylla så att det blir ett eget rum till de små om det går med planlösningen. En kallaxhylla med lådor i sväljer ju jättemycket så du kan ha både barnens kläder och leksaker i lådorna.

  • cosinus

    Jag hade nog gett sovrummet till de 3 yngsta. För att de två små lär lägga sig före och då är det skönt att ha de lite avsides och inte där du och de äldre vill umgås.

    Sen skärma av vardagsrummet och ge 13-åringen en egen vrå, med om det rymms skrivbord och säng. (10-årligen får smyga in och lägga sig hos de sovande små)

    Du sover antingen i vardagsrummet eller med de mindre.

    Vaknar sen de små hysteriskt tidigt får väl 13-åringen gå och sno deras sängar om hen vill sova vidare på helgerna.

  • Stardust74

    Finns massa inspiration att hämta på tex Pinterest:) Och tänk hur snyggt det går att inreda även fast man har begränsat utrymme! Har du möjlighet att bygga ett loft så blir det ett perfekt utrymme för dig där uppe och kanske till de 2 små nedanför. Så kan ni ha soffa och Tv på andra halvan av rummet. Finns en hel del 1:or som är inredda så. Då får dina 2 stora ett eget rum att dela på. Är det en hyresrätt får man ju inte göra åverkan på väggar och så men det går att bygga en stabil stomme som inte påverkar golv/vägg och tak. Prata med en byggkunnig person och kanske hyresvärden om det behövs.

Svar på tråden Hjälp! Inreda en 2:a för 5 personer!