• Anonym (pete)
    Äldre 23 Feb 12:12
    6009 visningar
    21 svar
    21
    6009

    Flytta till Norge/Danmark

    Börjar seriöst fundera på att flytta från detta land på ruinens brant. Norge eller Danmark är någorlunda nära för att inte hamna för långt från släkten men tänker, hur går det till rent praktiskt att flytta utanför gränsen?

    Ska man söka uppehållstillstånd, arbetstillstånd eller är det bara att söka lägenhet och flytta dit?

    Hur lätt är det att få jobb i Danmark eller Norge?

    Skulle i praktiken kunna ta vilket jobb som helst så länge jag är lämplig för det.

    Får man ta med sig bil hur som helst eller måste den omregistreras för att köras permanent i Norge eller Danmark?

  • Svar på tråden Flytta till Norge/Danmark
  • Anonym (Ditte­)
    Äldre 23 Feb 12:30
    #1
    Anonym (pete) skrev 2018-02-23 12:12:54 följande:

    Börjar seriöst fundera på att flytta från detta land på ruinens brant. Norge eller Danmark är någorlunda nära för att inte hamna för långt från släkten men tänker, hur går det till rent praktiskt att flytta utanför gränsen?

    Ska man söka uppehållstillstånd, arbetstillstånd eller är det bara att söka lägenhet och flytta dit?

    Hur lätt är det att få jobb i Danmark eller Norge?

    Skulle i praktiken kunna ta vilket jobb som helst så länge jag är lämplig för det.

    Får man ta med sig bil hur som helst eller måste den omregistreras för att köras permanent i Norge eller Danmark?


    Du får flytta var du vill inom de fem nordiska länderna utan att söka vare sig uppehållstillstånd eller medborgarskap.

    Jag själv planerar också att flytta till Norge eller Danmark.

    Är trött på skitlandet Sverige som våra grannar använder som varnande exempel.
  • Anonym (pete) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 14:22
    #2
    Anonym (Ditte) skrev 2018-02-23 12:30:39 följande:

    Du får flytta var du vill inom de fem nordiska länderna utan att söka vare sig uppehållstillstånd eller medborgarskap.

    Jag själv planerar också att flytta till Norge eller Danmark.

    Är trött på skitlandet Sverige som våra grannar använder som varnande exempel.


    Då är vi två. Mina föräldrar funderade på att flytta ner till Marbella eller vad det heter, solkusten. Inte för att de är speciellt rika men för att de tyckte Norge var för kallt.

    Finland hade varit intressant då vi har mycket finnar i släkten men jag kan knappt ett ord finska. Tänkte att svenska är mer gångbart i Norge / Danmark.

    Men vad har du för planer med jobb, bostad osv? Tycker det känns knixigt nog att flytta till en annan stad inom Sverige och få jobb och bo samtidigt menar jag. Man ska väl ha tur om en arbetsgivare vill erbjuda nån bostad, åtminstone i början. Men det är väl snarare mer lyx.
  • Anonym (Ditte­)
    Äldre 23 Feb 14:42
    #3
    Anonym (pete) skrev 2018-02-23 14:22:47 följande:

    Då är vi två. Mina föräldrar funderade på att flytta ner till Marbella eller vad det heter, solkusten. Inte för att de är speciellt rika men för att de tyckte Norge var för kallt.

    Finland hade varit intressant då vi har mycket finnar i släkten men jag kan knappt ett ord finska. Tänkte att svenska är mer gångbart i Norge / Danmark.

    Men vad har du för planer med jobb, bostad osv? Tycker det känns knixigt nog att flytta till en annan stad inom Sverige och få jobb och bo samtidigt menar jag. Man ska väl ha tur om en arbetsgivare vill erbjuda nån bostad, åtminstone i början. Men det är väl snarare mer lyx.


    Island och Finland: för kallt och måste lära mig språket

    Norge: Språket är lätt men kylan är kanske för jobbig.

    Danmark: för en vanlig svensk är det svårt. Jag är skåning och den enda i bekantskapskretsen som förstår vad de säger men jag har danskar i släkten och har både jobbat och Studerat där.

    Danskar är inte glada för utlänningar och de kräver att man lär sig språket ordentligt. Kan du inte göra dig förstådd är allt ditt fel och du får jobba på språket. Danmark har samma klimat, landskap och väder som Skåne så jag skulle känna mig hemma där.

    Men i Danmark har du aldrig fast jobb. Du får bara tre månaders provanställning som sen går över i fast men det betyder inget. Du kan få sparken när som helst.

    Skatten är hög men sen kan du göra en massa avdrag men de måste du själv leta reda på.

    När du går till skatteverket har du danska, engelska, tyska och polska att välja på. Inga andra språk.

    En Dansk är rak. Den säger vad den tycker. Om du går in på netto kan du se butikschefen skälla ut kunden utan att kunden blir förnärmad och kunden kommer tillbaka många gånger.

    För en svensk blir det en chock att man inte springer och gömmer sig.

    I Norge har du två månader skattefritt . En gång under sommaren och en gång under jul/vinter.

    Men i Norge är det fullt med snö och Skåning som jag är hatar jag snö. Jag vet inte om jag klarar av att bo så.

    Men det verkar vara mycket lättare att få jobb i Norge som Svensk.

    Planen:

    Först reser man dit på semester. Går runt och pratar med mäklare, hyresvärdar, arbetsplatser, gränsegangercenter osv för att bilda sig en uppfattning. Sen hem och ställa sig i ev. Bostadskö. Kontakta tillfälliga boenden som folk hyr ut lägenheter hytter rum och sen börja söka jobb.

    Gå till biblan och låna språkkurser med CD och lyssna hemma-Tro mig du iommer behöva det! Det är HELT annorlunda att höra de prata på TV och att höra de prata i verkligheten.

    Jag har flera släktingar i Oslo.

    De är utlänningar med mycket god ekonomi och de handlar maten i Sverige nära gränsen.

    Jag har också tänkt på Spanien men då blir det mycket svårare. Både språk och jobb. Där ska man nog vara pensionär eller bo i nåt av Svenskgettona men där kanske folket är likadana som i Sverige?
  • Anonym (jopp)
    Äldre 23 Feb 16:13
    #4

    Har också funderingar på att lämna Sverige. Med den snabba utveckling som är, så kommer det nog att bli svårt att leva här på sikt. Oroar mig också för om vi kommer att kunna få några pensioner alls, och då kanske det är smartare att försöka jobba ihop pension i ett land som ser ut att hålla ihop ett tag till. 

    Ser man bara till arbetsmarknaden, så är nog Norge lättast. Men det är ju faktiskt möjligt att få jobb på andra håll i Europa också, eftersom det finns arbetsplatser som eftersöker svenskspråkiga.

  • Anonym (Ditte­)
    Äldre 23 Feb 16:31
    #5
    Anonym (jopp) skrev 2018-02-23 16:13:33 följande:

    Har också funderingar på att lämna Sverige. Med den snabba utveckling som är, så kommer det nog att bli svårt att leva här på sikt. Oroar mig också för om vi kommer att kunna få några pensioner alls, och då kanske det är smartare att försöka jobba ihop pension i ett land som ser ut att hålla ihop ett tag till. 

    Ser man bara till arbetsmarknaden, så är nog Norge lättast. Men det är ju faktiskt möjligt att få jobb på andra håll i Europa också, eftersom det finns arbetsplatser som eftersöker svenskspråkiga.


    Jag har också tänkt på det här med pension.

    Så som det ser ut nu och värre verkar det bli kanske vi inte kommer få någon pension :-|

    Jag har också tittat på andra länder men fördelen med de nordiska länderna är många.

    Varken uppehållstillstånd eller annat behöver sökas. Bara att flytta. Personnr får man på ett kick så fort man fått något att göra som arbete eller studier.

    Vi har liknande språk så där slipper man ett stort moment.

    Vi har liknande seder och traditioner.

    Vi ser likadana ut så vi sjunker in mängden
  • Anonym (Trams­)
    Äldre 23 Feb 16:37
    #6

    Vilket trams!
    Måste vara jobbigt för er att livet varit så hårt mot er.
    Har försäkringskassan dragit in ersättningen eller har barnen blivit för gamla så ni inte kan vara lediga längre? De flesta länder kan bara drömma om den välfärden vi har här men det märker ni först när ni testat att bo i ett annat land. Man tar saker för givet här!

    Uppskatta att ni bor i världens bästa land!
    Varken Norge eller Danmark kommer göra er lyckligare om ni tror det?

  • Anonym (Ditte­)
    Äldre 23 Feb 16:43
    #7
    Anonym (Trams) skrev 2018-02-23 16:37:46 följande:

    Vilket trams!

    Måste vara jobbigt för er att livet varit så hårt mot er.

    Har försäkringskassan dragit in ersättningen eller har barnen blivit för gamla så ni inte kan vara lediga längre? De flesta länder kan bara drömma om den välfärden vi har här men det märker ni först när ni testat att bo i ett annat land. Man tar saker för givet här!

    Uppskatta att ni bor i världens bästa land!

    Varken Norge eller Danmark kommer göra er lyckligare om ni tror det?


    Ska bli kul att se dig om tjugo år med ett chockat ansiktsuttryck VAD HÄNDE
  • Anonym (Trams­)
    Äldre 23 Feb 17:24
    #8
    -1 +1

    Ska bli kul att se om du är lika bitter om 20 år?.

    Berätta för exakt hur det kommer va om20 år?

    Det roliga är att bevara Sverige svensk sa för 30 år sedan hur hemskt var då och att det var bättre förr, exakt så säger de idag med. De längtar alltså tillbaka till den tiden de varnade för för 30 år sedan.

    Personligen lever jag mycket hellre idag i Sverige än något år tidigare. Standarden för medelsvensson är betydligt bättre idag och Sverige är inte det nästintill kommunistland solvinden var på 80-talet.

  • Anonym (pete) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 18:24
    #9
    Anonym (Trams) skrev 2018-02-23 16:37:46 följande:

    Vilket trams!

    Måste vara jobbigt för er att livet varit så hårt mot er.

    Har försäkringskassan dragit in ersättningen eller har barnen blivit för gamla så ni inte kan vara lediga längre? De flesta länder kan bara drömma om den välfärden vi har här men det märker ni först när ni testat att bo i ett annat land. Man tar saker för givet här!

    Uppskatta att ni bor i världens bästa land!

    Varken Norge eller Danmark kommer göra er lyckligare om ni tror det?


    På vilket sätt skulle Norge eller Danmark vara sämre?
  • Anonym (pete) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 18:29
    #10

    Appropå detta med pension, hur funkar det om man kommer till Norge och jobbar och bor. Kommer svenska staten att rata mig när jag flyttar dit?

    Vet inte om man räknas som Norsk/Dansk medborgare efter ett tag eller om man ansöker om detta (om det skulle behövas). Annars lär väl svenska staten kräva in massa skatt eller..?

    Jag är uppväxt i norrland så jag är van vid snö. Skulle nog behöva lära mig danska. Antar att engelska inte är fullt gångbart (eller man kanske framstår som efterbliven om man som svensk pratar engelska i nordiska länder?).

Svar på tråden Flytta till Norge/Danmark