• svelis

    Tror ni jag är gravid

    Ska försöka ta detta lite kortfattat!

    Har ätit zoely p-piller ca tre år. Nu sist då jag skulle hämta ut hade jag slut på uttag, vilket jag inte hade koll på... Ringde hc och alla deras barnmorskor var på utbildning den dagen så jag var tvungen att vänta tills dagen efter, vilket gjorde att jag tog första pillret på kartan en dag för sent. De på apoteket gav rådet att ta två piller för att inte hamna fel i dagarna som jag är van men ändå använda kondom om jag ville vara säker. Samma kväll hade jag och sambon oskyddat sex, har även haft det flera gånger efter detta. Det här var 6:e februari. Har fortsatt och tagit pillren som vanligt men börjar bli lite lur på om jag kan ha blivit gravid? I början av den här veckan hade jag en släng av maginfluensa, tror jag att det var i alla fall.... Kramper i magen och diarré. Samt en brännande känsla långt upp i magen. Tänkte höra av mig till sjukvården men efter ca tre dagar var jag helt bra. Nu senaste dagarna har jag haft lite flytningar vilket jag inte brukar ha. Lite molnande "mensvärk" men det brukar jag kunna ha ibland. Tror ni jag är gravid och när kan jag testa?

  • Svar på tråden Tror ni jag är gravid
  • svelis

    Känner just nu värk på lite olika ställen i magen... Inte så att det gör ONT, men det känns. Kan ju bero på vad som helst men man blir ju lite nojjig. Hur tidigt märker man saker i kroppen? Är detta alldeles för tidigt? :)

  • Anonym (Carro)

    Det är ju omöjligt att veta. Vet du om du hade ägglossning när ni hade sex? För att kunna bli gravid så måste man pricka in den och det är inte alltid så lätt. Känns lite väl "mitt i prick" om det är så att du ätit p-piller i 3 år, tar dem inte på någon dag och ska lyckas bli gravid ? Men visst finns det en möjlighet. Ända sättet att veta är att ta ett test. Det ska du ta runt den kommande mensen.

    Symtom kan komma i olika skeden. Vissa känner av jättetidigt (jag bland annat) och vissa känner av senare. Vissa har starka symptom medan vissa har svaga. Det är så individuellt.

    Det du känner kan ju vara mående efter magsjukan eller mens som sagt. Eller så kan du vara gravid.

  • svelis

    Ja, förstår vad du menar. Omöjligt för någon att svara på hur det är så här på en internettråd men ville mest höra mig för lite och få skriva av mig.

    Får vänta någon vecka och testa så jag vet hur landet ligger till. Är inte första gången jag tror att jag är gravid, har varit SÄKER flera gånger och sedan visar det sig att jag trott fel. Har funderat på om det är själva p-pillren som gör att jag blir skendräktig eller rubbningen som blir om jag glömmer ett piller. Har även funderat ett tag på att sluta faktiskt, sambon vill ha barn och självklart jag med men har tänkt att "vi tar det efter att vi har gjort det" osv. Nu ska vi snart ut och resa så då kanske det inte är optimalt, men antar att det "perfekta" tillfället aldrig riktigt kommer. Det blir bra när det än blir :)

  • Anonym (Carro)
    svelis skrev 2018-02-23 18:35:52 följande:

    Ja, förstår vad du menar. Omöjligt för någon att svara på hur det är så här på en internettråd men ville mest höra mig för lite och få skriva av mig.

    Får vänta någon vecka och testa så jag vet hur landet ligger till. Är inte första gången jag tror att jag är gravid, har varit SÄKER flera gånger och sedan visar det sig att jag trott fel. Har funderat på om det är själva p-pillren som gör att jag blir skendräktig eller rubbningen som blir om jag glömmer ett piller. Har även funderat ett tag på att sluta faktiskt, sambon vill ha barn och självklart jag med men har tänkt att "vi tar det efter att vi har gjort det" osv. Nu ska vi snart ut och resa så då kanske det inte är optimalt, men antar att det "perfekta" tillfället aldrig riktigt kommer. Det blir bra när det än blir :)


    Jag slutade med p-piller efter ätit dem i 2.5 år. Jag mådde bara dåligt av dem. Humörsvängningar, deppig osv. Jag är inget fan alls av preventivmedel men jag förstår mycket väl varför man tar dem och vissa blir ju inte negativt påverkade.

    Hoppas det nu bestämmer er för blir bra.

    Vi hade bokat in semester och 4 dagar innan fick vi plusset :) resan blev inte direkt som vi tänkt oss men skönt att komma bort ändå :)

    Lycka till :)
  • svelis

    Jag förstår dig, har några "åkommor" som jag tror beror på pillren men är ju inte säker. Har ätit p-piller i sammanlagt fem år så vet inte hur det känns utan längre. Får ser hur det blir för oss då, gravid på resan eller ej. Lär väl vara som de andra gångerna men man vet ju inte :)

  • Iowhannah

    Jag åt p-piller i över tio år och inbillade mig graviditet några gånger. Men det ska mycket till om ett ägg ska hinna släppa om man missar en dag. Tänk på att man har en sockerpillervecka också, jag hade oskyddat samlag under de veckorna med (fick alltid min blödning på dag tre).

    Jag trodde att jag mådde bra med p-piller men när jag slutade så var det som att någon drog undan en mörk gardin och jag blev gladare och mer harmonisk än någonsin tidigare.

  • svelis
    Iowhannah skrev 2018-02-23 19:51:53 följande:

    Jag åt p-piller i över tio år och inbillade mig graviditet några gånger. Men det ska mycket till om ett ägg ska hinna släppa om man missar en dag. Tänk på att man har en sockerpillervecka också, jag hade oskyddat samlag under de veckorna med (fick alltid min blödning på dag tre).

    Jag trodde att jag mådde bra med p-piller men när jag slutade så var det som att någon drog undan en mörk gardin och jag blev gladare och mer harmonisk än någonsin tidigare.


    Det var första pillret efter sockerpillren jag halkade efter på (alltså när jag skulle börja på ny karta). Som du säger är det ju inte så troligt. Jag får världens känsloattacker ibland, vilket jag fick nyss och blev tvärsur på sambon. Sedan får jag ångest för att jag varit oprovocerat sur mot honom. Usch, sjukt vad man stoppar i sig för något egentligen...
Svar på tråden Tror ni jag är gravid