• watchEm

    Tips på sparkonton med bra sparränta.

    Hejsan.

    Jag har under de 2 senaste åren lyckats spara ihop runt 200.000kr vilket jag är ganska stolt över. Problemet är att de ligger på ett vanligt sparkonto hos en av storbankerna där ingenting händer. Vilka tips har ni på sparbanker med bra sparränta som ni använder.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Tips på sparkonton med bra sparränta.
  • Anonym (Fonder)

    Om du inte behöver pengarna de närmsta åren, så köp fonder istället. Mycket bättre avkastning.

  • Tommy182
    Eliaserik99 skrev 2018-07-25 14:15:18 följande:

    Hej! 


     


    Tror att de som du söker finns här: myloan.se/spara/jamforelse_sparkonton verkar som de samlat alla sparkonton? Sen kan man se vad man får för ränta! Jag skulle dock satsa på aktier.. mer riskabelt men kan ju leda till mer vinster också! :)


    Aktier är nog inte bästa rekommendationen i dagsläget.  
  • Anonym (Fonder)
    Tommy182 skrev 2018-07-25 15:19:47 följande:
    Aktier är nog inte bästa rekommendationen i dagsläget.  
    Varför inte då?
  • Tommy182
    Anonym (Fonder) skrev 2018-07-25 15:25:28 följande:
    Varför inte då?
    Därför att börsen har stigit så mycket under väldigt lång tid med låga räntor.
    När räntorna går upp vilket de förr eller senare gör kommer folk att vilja placera sina pengar på sparkonton istället och då kommer börsen att falla.

    Om det blir lågkonjunktur så kommer det att falla ännu mer.

    Ska man spara långsiktigt där man pytsar in pengar varje månad är det ok, behöver man dem inom 2 år så skulle jag inte vara på börsen.
  • Anonym (Fonder)
    Tommy182 skrev 2018-07-25 15:55:53 följande:
    Därför att börsen har stigit så mycket under väldigt lång tid med låga räntor.
    När räntorna går upp vilket de förr eller senare gör kommer folk att vilja placera sina pengar på sparkonton istället och då kommer börsen att falla.

    Om det blir lågkonjunktur så kommer det att falla ännu mer.

    Ska man spara långsiktigt där man pytsar in pengar varje månad är det ok, behöver man dem inom 2 år så skulle jag inte vara på börsen.
    Och jag skrev att fonder är bra om man är långsiktig.
  • Tommy182
    Anonym (Fonder) skrev 2018-07-25 16:00:30 följande:
    Och jag skrev att fonder är bra om man är långsiktig.
    ja det gjorde du men det var inte ditt inlägg jag kommenterade:)
    Då är vi överens:)
  • Anonym (12345)

    Det finns inga sparkonton med bra sparränta.
    Investera i fonder om det är långsiktigt, det spelar ingen roll om det går minus ett år man brukar ofta hamna på plussidan ändå.

  • Anonym (SparkontoVSfonder)

    Hej,
    precis som flera andra redan ha svarat så håller jag med om att investera i fonder är ett bra ett val om du är långsiktig. Men vill du ha pengarna i tryggt förvar så är sparkontot ett bättre alternativ. Kanske kan det vara bra att öppna konto hos Avanza bank (sparbank online) där du kan välja om du vill placera pengarna i aktier, fonder eller helt enkelt bara låta dom ligga.

    Finanso.se är en, av många, hemsidor som jämför olika ekonomiska tjänster för att t.ex. hitta bästa sparräntan. Vill du hellre läsa om hur du investerar i fonder så hitta du det här.

    Hoppas att du blir nöjd med ditt val. Kul om du återkopplar om ett par månader med hur utfallet blev!

  • brallison

    Håller med flera - köp fonder, men gör det i ett Investeringssparkonto för att slippa betala skatten i slutändan (man betalar en viss procent varje år, men den går inte i jämförelse med skatten om man säljer fonder med vinst).
    Jag har sådana konto (ISK) på Aktieinvest både för mitt sparande och sparande av barnbidraget till min dotter.

  • Eliaserik99
    brallison skrev 2018-08-02 14:59:13 följande:

    Håller med flera - köp fonder, men gör det i ett Investeringssparkonto för att slippa betala skatten i slutändan (man betalar en viss procent varje år, men den går inte i jämförelse med skatten om man säljer fonder med vinst).
    Jag har sådana konto (ISK) på Aktieinvest både för mitt sparande och sparande av barnbidraget till min dotter.


    Men fonder kan vara både akiter och annat vaa? Har något liknande på avanza! Då brukar de väl blanda?
  • Comet

    Jag har ett sparkonto till mitt kortsiktiga sparande på Nordax bank, de erbjuder 0,95%. Men som andra redan har nämnt, så skulle jag också investera i fonder (globala indexfonder) OM det är ett långsiktigt sparande. På rikatillsammans.se hittar du mycket information!

  • Spanguolis

    Undvik sparränta, ska du spara långsiktigt börja med fonder eller investmentbolag (aktier) som Investor.

    Stiger med 5-15% om året istället för 1%... vilken skämt

    Kolla min blogg, har börjat skriva om investeringar så kan jag hjälpa dig komma igång.

    tvamanadsloner.blogspot.com

Svar på tråden Tips på sparkonton med bra sparränta.