• Anonym (Måste man?)
    Äldre 23 Feb 17:27
    2273 visningar
    20 svar
    20
    2273

    Måste man bjuda alla?

    Ja, jag undrar varför man måste bjuda alla på sitt kalas bara för att man är ett barn? När är det ok att låta bli att bjuda? 

    Scenario 1: 
    På en förskola blir alla barn utom tre inbjudna med kalaslappar som hängts på respektive barns låda. 

    Scenario 2: 
    På en förskola blir alla barn utom tre inbjudna. Inbjudan har skett genom telefonsamtal till de inbjudna barnens föräldrar. 

    Scenario 3:
    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer i klassen och två killar. 12 killar är inte bjudna. Inbjudan sker med lappar i skolan. 

    Scenario 4:
    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer i klassen och två killar. 12 killar är inte bjudna. Inbjudan sker via telefon. 

    Scenario 5: 
    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer utom en och två killar. Inbjudan sker med lappar i skolan. 

    Scenario 5: 
    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer utom en och två killar. Inbjudan sker via telefon. 

    Scenario 7: 
    Emil 11 år bjuder hem alla i klassen utom en kille som han är rädd för. Den killen har under årens lopp mobbat, sparkat och slagit Emil upprepade gånger. Alla andra år har Emil bjudit den killen för att hans föräldrar sagt att han måste. 

    Scenario 8: 
    Lina bjuder 6 personer ur en klass på 20 elever. Det är de som hon leker mest med. 

    Scenario 9: 
    Mia och Peter ska gifta sig. De bjuder både släkt och vänner förutom Peters ena bror som han inte umgås med och inte kommer överens med och Mias mosters man eftersom Mia ogillar honom. Totalt bjuder de 65 personer. 

  • Svar på tråden Måste man bjuda alla?
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 23 Feb 17:32
    #1

    1: Inte ok
    2: Inte ok, men mer ok än 1
    3: Inte ok
    4: Ok
    5: Inte ok
    6: Inte ok, men mer ok än 5
    7: Ok
    8: Helt ok
    9: Helt ok

  • Anonym (Måste man?) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 17:41
    #2
    Anonym (Pappa) skrev 2018-02-23 17:32:55 följande:

    1: Inte ok
    2: Inte ok, men mer ok än 1
    3: Inte ok
    4: Ok
    5: Inte ok
    6: Inte ok, men mer ok än 5
    7: Ok
    8: Helt ok
    9: Helt ok


    Varför är det ok för vuxna att utesluta två personer som rimligen kommer att få höra talas om bröllopet?

    Jag förstår grejen med att man som barn ska lära sig att bjuda alla så att ingen blir utesluten (jag arbetar på en skola och i klassen finns ett barn som ingen vill bjuda eg, men hen blir alltid bjuden ändå) men samtidigt så känner jag att man måste få bjuda bara de man vill också. Håller dock med om att då får man inte bjuda alla utom en eller två. 

    I de flesta skolor och förskolor finns regeln att man bjuder alla eller bara tjejerna, bara killarna eller som ovan, alla tjejer och en kille tex. Eller bara några få ur klassen.  Men det innebär också att de som beter sig illa gång på gång aldrig får känna på att de andra barnen faktiskt ledsnar på beteendet, det bråkiga barnet blir ju ändå alltid bjuden på kalas, hur illa hen än beter sig. 
  • Anonym (Måste man?) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 17:41
    #3
    Anonym (Pappa) skrev 2018-02-23 17:32:55 följande:

    1: Inte ok
    2: Inte ok, men mer ok än 1
    3: Inte ok
    4: Ok
    5: Inte ok
    6: Inte ok, men mer ok än 5
    7: Ok
    8: Helt ok
    9: Helt ok


    Varför är det ok för vuxna att utesluta två personer som rimligen kommer att få höra talas om bröllopet?

    Jag förstår grejen med att man som barn ska lära sig att bjuda alla så att ingen blir utesluten (jag arbetar på en skola och i klassen finns ett barn som ingen vill bjuda eg, men hen blir alltid bjuden ändå) men samtidigt så känner jag att man måste få bjuda bara de man vill också. Håller dock med om att då får man inte bjuda alla utom en eller två. 

    I de flesta skolor och förskolor finns regeln att man bjuder alla eller bara tjejerna, bara killarna eller som ovan, alla tjejer och en kille tex. Eller bara några få ur klassen.  Men det innebär också att de som beter sig illa gång på gång aldrig får känna på att de andra barnen faktiskt ledsnar på beteendet, det bråkiga barnet blir ju ändå alltid bjuden på kalas, hur illa hen än beter sig. 
  • Äldre 23 Feb 17:42
    #4
    Anonym (Pappa) skrev 2018-02-23 17:32:55 följande:

    1: Inte ok

    2: Inte ok, men mer ok än 1

    3: Inte ok

    4: Ok

    5: Inte ok

    6: Inte ok, men mer ok än 5

    7: Ok

    8: Helt ok

    9: Helt ok


    Exakt!
    Tells it the way it is.
  • Anonym (Måste inte)
    Äldre 23 Feb 17:49
    #5

    Nej såklart måste man inte bjuda alla ungar i klassen. Lappar i skolan som inbjudan är däremot taffligt.

  • Anonym (Inte en chans)
    Äldre 23 Feb 17:54
    #6

    Finns inte en chans att vi bjuder alla.

    Det är 25 ungar! Min son leker med en handfull av dem. Dem vill han ha på sitt kalas. De bjuder vi

    Framförallt bjuder vi inte de som bråkar med honom!

  • Anonym (Anne)
    Äldre 23 Feb 17:54
    #7
    Anonym (Måste man?) skrev 2018-02-23 17:27:34 följande:

    Ja, jag undrar varför man måste bjuda alla på sitt kalas bara för att man är ett barn? När är det ok att låta bli att bjuda? 

    Scenario 1: 

    På en förskola blir alla barn utom tre inbjudna med kalaslappar som hängts på respektive barns låda. 

    Scenario 2: 

    På en förskola blir alla barn utom tre inbjudna. Inbjudan har skett genom telefonsamtal till de inbjudna barnens föräldrar. 

    Scenario 3:

    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer i klassen och två killar. 12 killar är inte bjudna. Inbjudan sker med lappar i skolan. 

    Scenario 4:Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer i klassen och två killar. 12 killar är inte bjudna. Inbjudan sker via telefon. 

    Scenario 5: Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer utom en och två killar. Inbjudan sker med lappar i skolan. 

    Scenario 5: 

    Lisa går i trean och ska bjuda på kalas. Hon bjuder alla tjejer utom en och två killar. Inbjudan sker via telefon. 

    Scenario 7: 

    Emil 11 år bjuder hem alla i klassen utom en kille som han är rädd för. Den killen har under årens lopp mobbat, sparkat och slagit Emil upprepade gånger. Alla andra år har Emil bjudit den killen för att hans föräldrar sagt att han måste. 

    Scenario 8: 

    Lina bjuder 6 personer ur en klass på 20 elever. Det är de som hon leker mest med. 

    Scenario 9: 

    Mia och Peter ska gifta sig. De bjuder både släkt och vänner förutom Peters ena bror som han inte umgås med och inte kommer överens med och Mias mosters man eftersom Mia ogillar honom. Totalt bjuder de 65 personer. 


    Scenarion som är okej: 2, 4, 7, 8, 9

    Inte okej: 1, 3, 5, 6, 9

    Hoppas jag lyckades få alla nummer som planerat nu :P

    Tycker det aldrig är okej att lämna endast en objuden och tycker inte heller att man öht lämnar inbjudningar via skola/fsk.

    I scenario 9 är det okej att inte bjuda Peters bror om Peter själv inte vill det. Däremot tycker jag att det vore otrevligt mot mostern att inte bjuda hennes man om mostern blir bjuden. Vill man bjuda moster får man även stå ut med hennes mindre omtyckta man då han trots allt, är mosters man och hennes livsval. I det andra fallet är det brudgummens egna bror det gäller och om ingen annan från hans eventuella familj blir bjuden får man respektera att Peter ej vill ha honom närvarande.

    Dessa situationer kan självfallet ha flera olika perspektiv och det är svårt för en enskild person att säga "detta är rätt och det andra fel". Exempelvis scenariot med bröllopet. Man kan självfallet låta bli att bjuda mosters man men då får man räkna med en sårad och i värsta fall ickenärvarande moster. Känner man att det är värt det ska man absolut göra så, alternativt inte bjuda någon av dem.

    Gällande barnen är vel tumregeln att inte utesluta endast en eller två ur en klass/grupp. Finns det en man absolut inte vill bjuda måste man se till att sköta det snyggt så att mobbningen inte blir värre om mobbaren blir kränkt av att vara den ende objudne. Att tvinga ett barn till att bjuda någon som mobbar/misshandlar är i min värld icke tänkbart. Då bjuder jag hellre bara exempelvis 1/3 av klassen eller halva om det är en stor barngrupp.
  • compli­cit
    Äldre 23 Feb 18:08
    #8
    Anonym (Måste man?) skrev 2018-02-23 17:41:28 följande:
    Varför är det ok för vuxna att utesluta två personer som rimligen kommer att få höra talas om bröllopet?
    Skillnaden ligger ju i om det är en "grupp" eller inte.

    I barnens fall går de på samma dagis eller i samma klass och träffas alltså 5 dagar i veckan i flera timmar åt gången.

    Medan vuxna som blir bjudna på bröllop inte ingår i samma grupp, varken brorsan eller mostern kommer dagligen träffa precis alla som var på bröllopet i flera timmar i flera år. Alltså blir de inte uteslutna ur en gemenskap genom att inte bli bjudna.

  • Anonym (.)
    Äldre 23 Feb 18:12
    #9

    1.inte ok, dom 3 barnen kommer känna sig utanför

    2.ok om man inte har telefon nr till dom tre barnens föräldrar annars inte ok

    3.ok, dom 12 killarna bör inte känna sig utanför eftersom 12 killar är välldigt många vilket leder till att ingen av dom tar det personligt förhoppningsvis

    4.ok, samma anledning som 3an

    5.inte alls ok, tjejen och killarna kommer känna sig utanför

    6. Inte alls ok

    7.ok, Emil känner inte sig trygg med pojkens närvaro

    8.ok

    9.inte ok, även om dom inte är så överens med dom så är det familj/ släkt och dom ska alltid bli inbjudna till bröllop enligt mig

  • Äldre 23 Feb 18:14
    #10

    Det är ju rätt stor skillnad på att bjuda alla utom 1 och att bjuda t.ex. 8 pers av 25. I den ena blir någon utesluten ur gruppen. Så är det ju inte i det andra fallet.

  • Anonym (M)
    Äldre 23 Feb 18:29
    #11

    Nej man måste inte bjuda alla men man utesluter inte bara några få.

    I min kompis sons klass var det en tjej som bjöd alla tjejer bortsett en. Det var en förälder som ringde upp mamman till den här flickan men flickans mamma sa att hon får bjuda vilka hon vil. Det slutade med att den enda som kom på kalaset var tjejens bästis. Synd om tjejen men mammans fel

  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 23 Feb 18:35
    #12
    Anonym (Måste man?) skrev 2018-02-23 17:41:28 följande:
    Varför är det ok för vuxna att utesluta två personer som rimligen kommer att få höra talas om bröllopet?
    För att de två förmodligen inte är de enda som paret känner som blir uteslutna. Som vuxen har man ofta en mycket vidare bekantskapskrets än som barn.
  • Anonym (Rolle­)
    Äldre 23 Feb 19:23
    #13
    Anonym (Måste man?) skrev 2018-02-23 17:41:28 följande:
    Varför är det ok för vuxna att utesluta två personer som rimligen kommer att få höra talas om bröllopet? . 

    För att en släkt är ett mycket lösare sammanhang än en skolklass eller arbetsplats (lite beroende på hur arbetsplatsens är organiserad). Jobbar man på en avdelning med 25 kollegor så är det riktigt dålig stil att bjuda 23 av dem på fest.
  • Anonym (Måste inte)
    Äldre 23 Feb 19:37
    #14
    Anonym (Rolle) skrev 2018-02-23 19:23:07 följande:

    För att en släkt är ett mycket lösare sammanhang än en skolklass eller arbetsplats (lite beroende på hur arbetsplatsens är organiserad). Jobbar man på en avdelning med 25 kollegor så är det riktigt dålig stil att bjuda 23 av dem på fest.


    Många familjer/släkter är avsevärt tightare än en skolklass. Dålig jämförelse.
  • Anonym (Jenni­e)
    Äldre 23 Feb 19:38
    #15

    Tycker främst att det inte är okej att dela ut lappar i skolan. Det känns lite elakt. Att bjuda in de flesta känns lite fult också.

    Scenario 9 tycker jag var lite som äpplen och päron. Alla i släkt går inte i en och samma klass och umgås varje dag. Sen är de troligtvis vuxna och kan nog hantera situationen bättre än en nioåring. Klart att man kan ta illa vid om man inte blir bjuden på ett syskons bröllop, men tycker inte att det är något man kan jämföra med ett barn som inte blir bjuden på kalas när resten av klassen blivit det.

  • Anonym (Måste man?) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 20:38
    #16

    Tack så hemskt mycket för alla svar! 

    Klassen jag arbetar i har underbara ungar, ingen utesluts även om en del skulle vilja 'slippa' vissa av barnen. Inget barn är direkt elakt, men en del har svårt med socialt samspel och olika orsaker kan göra vissa barn mindre sympatiska att ha omkring sig (jag talar ur barnens perspektiv nu). 

    De flesta i klassen har gått ihop sedan förskolan, tre av de barnen tycker de andra är lite jobbiga. 

    En för att hen har låg begåvning och är på en betydligt barnsligare nivå än övriga och har svårt att förstå mer 'avancerade' lekar. (EX: Kull går bra, kull med boll där händerna är skydd är för svårt.) 

    En annan för att hen ofta skryter, alltid har allt som alla andra har (fast hen inte har det) alltid är bättre än andra osv. Barnets hemförhållande och tidiga barndom har satt svåra spår så självkänslan där är extremt låg. Kan säga elaka saker när hen känner sig trängd. 

    Den tredje för att hen växt upp med en mycket sjuk förälder (den andra är frisk) så oro för förälderns liv har varit ständigt närvarande och hen har inte riktigt fått vara barn för att den sjuke föräldern har behövt omvårdnad. Hen vill gärna hävda sig och vill gärna bestämma allt. 

    Sedan finns det en elev som kommit ny i ettan och som är en 'drama queen', kan skrika rakt ut i högan sky om något går hen emot. Hen kan bli sur om hen inte får bestämma eller om något annat barn kommer på samma idé som hen men hinner säga det först. Är ganska instabil i humöret. 

    Ytterligare en elev som inte är så populär finns, denne äter gärna snor och skulle äta andras med om hen fick. Hen gillar inte att torka sig ordentligt på toaletten vilket medför att hen ibland luktar illa. 

    MEN trots ovanstående blir alla bjudna! I några få fall har det varit ett fåtal som bjudits till ett kalas, men då har det oftast handlat om något av barnen med diagnos som inte klarar av för mycket stoj. Där har kanske tre fyra st bjudits bara och då de närmsta lekkamraterna. 

    Men man läser och här om andra som har bekymmer med detta tyvärr. 
    Själv tycker jag att alla bjuds eller en viss konstellation av elever, men man utesluter inte enstaka barn OM inte barnen är lite äldre och har varit elak mot de andra och fått flera chanser. 

    Eleverna i min klass bjuder oftast in med egengjorda kalaslappar i skolan. De är kreativa och älskar att skapa så det kan vara fantastiska inbjudningar de delar ut. Men regeln är att bjuder man inte alla (alla tjejer, alla killar osv) så får man inte bjuda in i skolan. Har man uteslutit några få (har som sagt inte hänt i vår klass) så får man inte prata om kalaset i skolan heller utan man får planera på fritiden. 

  • Äldre 23 Feb 20:45
    #17
    Anonym (Måste inte) skrev 2018-02-23 19:37:38 följande:

    Många familjer/släkter är avsevärt tightare än en skolklass. Dålig jämförelse.


    Dock var det inte så det låg till i det exempel som diskuteras.
  • Anonym (Måste inte)
    Äldre 23 Feb 20:57
    #18
    Akira Öken skrev 2018-02-23 20:45:20 följande:

    Dock var det inte så det låg till i det exempel som diskuteras.


    O jag förklarade att så ofta inte är fallet.
  • Äldre 23 Feb 21:40
    #19
    Anonym (Måste inte) skrev 2018-02-23 20:57:20 följande:

    O jag förklarade att så ofta inte är fallet.


    Helt OT i denna tråd.
  • Anonym (Måste inte)
    Äldre 23 Feb 21:44
    #20
    Akira Öken skrev 2018-02-23 21:40:51 följande:

    Helt OT i denna tråd.


    Tvärtom, högst väsentligt tycker jag.
Svar på tråden Måste man bjuda alla?