• Anonym (Genital herpes)

    Herpes och p-piller

    Jag har så länge jag kan minnas haft munsår( munherpes typ1) sedan jag var barn som jag vet är väldigt vanligt. Har inga stora problem med det längre, men Ibland kommer det. Det som var helt förkrossande var att utöver detta så blev jag diagnostiserad med genital herpes ( typ 2) för några år sedan. De hela började med att det kändes konstigt o underlivet, det blev svullet, fick ont och det blev sår som sedan läkte. Det gjorde så ont, och jag tog ett prov hos gynekolog och fick svar om herpes typ2. Jag bröt ihop även att jag misstänkte det kunde vara det efter att ha googlat massor. Jag har aldrig haft besvär innan i underlivet mer än tex lite obalans vid överdriven hygien.

    Sedan jag fick mitt första utbrott för 2 år sedan så har jag haft det ett par gånger. Det har de senaste gångerna uppstått i samband med mensen. ( Äter kombinerade p- piller sedan länge) så det är ju egentligen inte riktig mens utan en bortfallsblödning som det heter. Den inre blygdläppen svullnar upp ä, blir rodnad och sedan så blir det som små skorpor snabbt. Sist läkte det på 2 dagar. Har valaciklovir 500 mg utskrivet som man kan ta vid känningar men tog inga tabletter sist. Sover alltid utan trosor, smörjer in underlivet med lite olivolja ( har en liten flaska i badrummet) och använder mestadels bekväma hipstertrosor. Luftar underlivet ofta genom mjukisar när jag kommer hem från jobb och äter inte choklad, nötter eller dricker kaffe pga hög argininhalt i de förstnämnda livsmedlen. Dricker sällan alkohol. Dock lever jag med en ständig oro över utbrott och detta är tärande på psyket. Om jag tex bokat en resa så är jag orolig att herpes ska dyka upp och jag försöker att inte stressa. Jag vet inte vem som smittat mig men asytomatisk smittspridning är tydligen vanligt. Jag har inte smittat min partner vad vi vet ( han har ej fått utbrott och ej haft innan vi sågs) så det är någon todogdre som smittat mig. Blir det bättre med genital herpes med tiden? Om jag tex vill sluta äta p- piller kommer herpes bli värre då? Eller har p- piller god effekt på herpes? Jag är mycket noga med hygien och använder aldrig vanlig tvål i underlivet, utan använder intimtvål från märket DeoDoc eller liknande. Sedan jag fick herpes i underlivet har jag förändrats en hel del. Jag äcklas av mig själv att jag faktiskt kan smitta, att jag begränsar mig själv genom att avstå saker av ren rädsla. Jag har två vänner som har haft herpesutbrott i underlivet men dock typ 1 och de kommer sällan tillbaka. Jag vet att det forskas på vaccin för redan smittade personer, ett så kallat terapeutiskt vaccin, men det åt helvete med det. Gen 003 hette det. Varje dag ber jag för att det ska komma ett botemedel så man inte får utbrott. Vill inre behövs äta tabletter varje dag. Någon/ några andra här inne som har genital herpes? Njuter inte av sex längre speciellt och typ rädd att ha det eftersom sex/ friktion kan utlösa utbrott. Brukar ha glidmedel för att minska friktionen. Har aldrig sex vid känningar av utbrott

    Försöker vara positiv, och göra allt rätt men ändå så kommer denna skit då och då...

    Detta blev långt, men känner mig ensam.

    Kram till mima medmänniskor här inne på FL.

Svar på tråden Herpes och p-piller